توسعه پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های سرگردان مردم

مجلس تصویب کرد توسعه پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های سرگردان مردم   گروه پالایش و پتروشیمی- نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را روز گذشته تصویب کردند. نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی با ۱۳۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از ۲۰۲ نماینده […]

مجلس تصویب کرد

توسعه پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های سرگردان مردم

 

گروه پالایش و پتروشیمی- نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را روز گذشته تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی با ۱۳۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از ۲۰۲ نماینده حاضر با کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی موافقت کردند.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مخالفت با کلیات این طرح شش ماده‌ای، گفت: بیشترین اشتغال در منابع پایین‌دست پتروشیمی‌هاست و در این طرح هیچ نشانی از آن دیده نمی‌شود، متأسفانه درآمد ما وابسته به نفت است و این طرح وابستگی به اقتصاد نفتی را ادامه می‌دهد.

وی افزود: بهتر بود این طرح در کمیسیون مشترک صنایع و معادن، برنامه و بودجه، اقتصاد و عمران بررسی می‌شد این طرح بسیار ناقص و به ضرر تولید کشور است.

کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا در موافقت با کلیات این طرح گفت: این طرح نشأت گرفته از قوانین بالادستی است، ما سوابق قانونی درباره سرمایه‌گذاری مردم در بخش پالایشگاه‌های نفتی و نفت‌خام را داریم، در قانون برنامه پنج ساله پنجم، قانون اصل۴۴ و قانون برنامه ششم توسعه بررسی و به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به اقتصاد کشور در بخش‌خصوصی و همچنین تعاونی‌ها و جذب نقدینگی به سمت تولید کمک کنیم با این طرح موافقت کنیم.

این درحالی است که سکینه الماسی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی، پیش از تصویب این طرح به نیپنا گفته بود: باید از صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش حمایت کرد و در این مسیر با توجه به این که بازگشت سرمایه در صنایع پتروشیمی و پایین‌دستی فوق‌العاده زودهنگام است ساخت و تکمیل طرح‌های جدید می‌تواند منجر به تحول در این صنعت پویا شود.

به اعتقاد نماینده عسلویه، کنگان، جم و دیر در مجلس شورای‌اسلامی باید پول‌های سرگردان را به سمت ساخت و تکمیل پتروشیمی‌‌ها سوق داد، همچنین با گسترش تولید محصولات پتروشیمی می‌توان ارزش‌افزوده ایجاد و از خام‌فروشی جلوگیری کرد، ضمن آنکه صادرات صنایع پتروشیمی آسان‌تر از نفت است و می‌تواند فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را ایجاد کرده و میزان پیوند آنها با سایر بخش‌های اقتصادی قابل‌‌ملاحظه است، تصریح کرده بود: بخش‌های ارائه‌دهنده محصول یا خدمات به پتروشیمی همچون بانک‌ها و بیمه، حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین بخش‌هایی که از تولیدات پتروشیمی استفاده می‌کنند، همگی به نوعی از پتروشیمی تغذیه می‌شوند.

به گفته الماسی با تنوع محصولات پتروشیمی و فناوری‌های ایجاد شده در بخش پایین‌دستی پتروشیمی، این صنعت به صد‌ها محصول دیگر تبدیل شده است. صنعت پتروشیمی کشور حتی با تأمین کود مورد نیاز بخش کشاورزی موجب ارتقای عملکرد کیفی و کمی این گونه محصولات شده است.

براساس گزارش شرکت ملی پتروشیمی، زیرساخت‌ها برای گسترش پتروشیمی در کشور موجود است، بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی در بخش توسعه‌ای پیش رفت و صنایع و خدمات و دیگر بخش‌های اقتصادی را درگیر کرد.