واگذاری استخراج معادن بزرگ افغانستان بدون برگزاری مناقصه

واگذاری استخراج معادن بزرگ افغانستان بدون برگزاری مناقصه گروه زمین و معدن–ذخایر مواد معدنی افغانستان یکی از بزرگ‌ترین ثروت‌های انباشته، دست نخورده و آینده‌ساز کشور بوده که بدون شک ساختمان آینده افغانستان مدرن و تعیین مسیر آن به‌سوی توسعه و ترقی از راه منابع معدنی افغانستان می‌گذرد. اما متأسفانه طبق گزارشات به‌دست آمده نشان می‌دهد […]

واگذاری استخراج معادن بزرگ افغانستان بدون برگزاری مناقصه

گروه زمین و معدنذخایر مواد معدنی افغانستان یکی از بزرگ‌ترین ثروت‌های انباشته، دست نخورده و آینده‌ساز کشور بوده که بدون شک ساختمان آینده افغانستان مدرن و تعیین مسیر آن به‌سوی توسعه و ترقی از راه منابع معدنی افغانستان می‌گذرد.

اما متأسفانه طبق گزارشات به‌دست آمده نشان می‌دهد که بیشتر معادن افغانستان توسط گروه‌های مسلح غیرقانونی کنترل یا استخراج می‌شود.

این در حالی است که مقام‌های محلی در استان‌های مختلف به صورت غیرقانونی پول‌های به‌دست آمده از استخراج معادن را تصاحب می‌کنند در حالیکه به گفته مسؤولان این کمیته از نظر قانونی صلاحیت اخذ پول از درآمد معادن را ندارند.

از سوی دیگر این گزارش نشان داده است که معاش ناچیز کارمندان پایین‌رتبه وزارت معدن سبب شده است تا زمینه برای فساد فراهم شود.

در همین رابطه نرگس نهان، وزیر معادن افغانستان پس از افشاگری‌های اخیر درباره اعطای غیرقانونی استخراج معادن بزرگ افغانستان به شرکت‌های آمریکایی-انگلیسی از مداخله غیرقانونی مقامات افغان و اعضای پارلمان در قراردادهای استخراج معادن این کشور خبر داد.

وزیر معادن افغانستان اعلام کرد: شماری از مقامات ارشد دولتی و اعضای پارلمان در قراردادهای استخراج معادن این کشور به صورت غیرقانونی دخیل هستند.

 نهان گفت: برخی از مقامات ارشد دولتی و اعضای پارلمان این کشور از استخراج معادن به صورت غیرقانونی سود می‌برند. از آن جمله می‌توان امضای مخفیانه قرارداد استخراج معادن طلا و مس با شرکت‌های آمریکایی توسط دولت افغانستان استخراج غیرقانونی معادن توسط نیروهای آمریکایی در جنوب افغانستان نام برد.

وی افزود: فعالیت نمایندگان پارلمان و مقامات دولتی در قراردادهای معادن کشور غیرقانونی است و بررسی‌های این وزارت به هدف شناسایی و معرفی نمایندگان پارلمان به شورای امنیت ملی افغانستان جریان دارد.

نهان تصریح کرد: از این پس هیچ نماینده مجلس نمایند‌گان حق ندارد در قرارداد‌ها و استخراج معادن در کشور نقش داشته باشد.

وزیر معادن افغانستان اظهار داشت: ۹ قرارداد استخراج معدن سنگ مرمر در هرات تمدید شده و قرار است به‌زودی کار استخراج معدن مس «نی» در این ولایت آغاز شود. این در حالی است که نفوذ مقامات دولتی و اعضای پارلمان در قراردادهای استخراج معادن نگرانی اتحادیه معدنکاران در غرب افغانستان را برانگیخته است.

وحید ملک‌زاده، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه معدنکاران هرات گفت: برخی از معادن در غرب این کشور از سال‌ها به این سو در انحصار برخی از اعضای پارلمان و افراد قدرتمند قرار دارد. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی نیز اخیراً قراردادهای استخراج معادن بزرگ در این کشور را بدون مناقصه و به صورت غیرقانونی تصاحب کرده‌اند.

چندی پیش شماری از نهادهای ناظر و مدنی افغانستان مدعی شده‌اند که حکومت این کشور در قراردادهای استخراج معادن به شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی اولویت می‌دهد. همچنین شبکه نظارت بر منابع طبیعی افغانستان نیز پیش از این امضای قرارداد استخراج معادن این کشور را با شرکت‌های آمریکایی بر اثر تبانی مقامات ارشد دولتی تاراج و دزدی قانونی معادن این کشور عنوان کرده بود.

از سوی دیگر، سیداشرف سادات، رئیس شبکه نهاد‌های جامعه مدنی هرات گفت: مشکلات زیادی سد راه استخراج معادن در ولایت هرات وجود دارد، که روزافزون است.

وی تصریح کرد: دولت اقدامات جدی‌ای که بتواند تنظیم‌کننده درست استخراج معادن در افغانستان باشد را ندارد و از طرف دیگر، ناامنی، فساد، تبانی‌های پشت‌پرده، عدم شفافیت در قسمت استخراج معادن و نبود تحلیل واضح در قسمت معادن از جمله سردرگمی‌ها و خلأ‌هایی است که سد راه استخراج معادن شده است.

همچنین حمیدا… خادم، رئیس تجارت و صنایع ولایت هرات گفت: سرمایه‌گذاران با تمام مشکلات دست‌وپنجه نرم کرده و امروز دولت افغانستان درصدد اصلاح قوانین و تشکیلات وزارت می‌باشد که امیدواریم این اصلاحات حقوقی جنبه عملی پیدا کرده و سرمایه‌گذار گیر قواعد اشتباه نباشد.

گفتنی است که ذخایر معدنی افغانستان شامل باریت، کرومیت، زغال‌سنگ، کبالت، مس، طلا، سنگ‌آهن، سرب، مقدار زیادی از لیتیوم بسیار ارزشمند و دیگر فلزات خاکی کمیاب برای محصولاتی با فناوری بالا، گاز طبیعی، نفت، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، پتاس، نمک، گوگرد، تالک، روی، و سایر مواد معدنی می‌باشد.