تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به باغ موزه پرواز با برگزاری مناقصه

تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به باغ موزه پرواز با برگزاری مناقصه گروه اجتماعی- شاید افرادی در تهران هنوز زنده باشند که افتتاح اولین فرودگاه نظامی را در تهران قدیم به یاد داشته باشند. تاریخچه ساخت این فرودگاه واقعاً خواندنی است؛ زیرا ظرف مدت تنها یک ماه ساخته شد! (قابل‌توجه پروژه‌هایی که به لطف پیمانکاران و برخی […]

تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به باغ موزه پرواز با برگزاری مناقصه

گروه اجتماعی- شاید افرادی در تهران هنوز زنده باشند که افتتاح اولین فرودگاه نظامی را در تهران قدیم به یاد داشته باشند. تاریخچه ساخت این فرودگاه واقعاً خواندنی است؛ زیرا ظرف مدت تنها یک ماه ساخته شد! (قابل‌توجه پروژه‌هایی که به لطف پیمانکاران و برخی مسؤولان با دهه‌ها تأخیر به فرجام رسیدند). تا نیمه اول سال ۱۳۰۱ در تهران محل معینی برای فرود و پرواز هواپیما‌ها وجود نداشت. در تیرماه ۱۳۰۱ انگلیسی‌‌ها درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران نمودند و دولت وقت به فکر اختصاص زمین مناسب و مسطحی برای فرود آنها افتاد. با بررسی‌هایی که انجام گرفت زمین قلعه‌مرغی برای این منظور مناسب تشخیص داده شد و به‌تدریج به اولین فرودگاه تهران تبدیل گردید و تأسیسات و آشیانه‌های متعدد در آن ساخته شد. بدین ترتیب یک ماه بعد در هشتم مرداد ۱۳۰۱ زمان بهره‌برداری رسمی از اولین فرودگاه تهران در قلعه‌مرغی رقم خورد و بعد از افتتاح فرودگاه دو فروند هواپیمای انگلیسی از طریق بغداد وارد تهران شدند و در فرودگاه قلعه‌مرغی فرود آمدند.

اولین پروازی که به زمین نشست

هواپیمای سرهنگ نخجوان در روز پنجم اسفندماه ۱۳۰۴ پس از سفری طولانی از پاریس فرانسه به تهران وارد شد و در قلعه‌مرغی به سلامت فرود آمد و به این ترتیب برای نخستین بار یک هواپیما متعلق به ایران به‌وسیله خلبانی ایرانی در آسمان پایتخت دیده شد.

قلعه‌مرغی کجاست؟

قلعه‌مرغی نام قریه‌ای است واقع در دهستان غار بخش۱۲ طهران قدیم و منطقه۱۹ کنونی. روستاها و اراضی خالصه، مجموعه روستا‌ها و اراضی بودند که مالکیت آنها در اختیار شاه و حکومت بود. این زمین‌ها و روستا‌ها به صورت سالانه به رجال و سیاستمداران و افراد واجد شرایط اجاره داده می‌شد. این افراد موظف بودند در پایان سال زراعی، بخشی از محصول آن زمین یا روستا یا مبلغی به عنوان اجاره به اداره خالصجات بپردازند. زمین‌ها و روستاهای خالصه اطراف تهران از نظر محصول‌دهی بسیار مرغوب بودند. با روی کار آمدن مظفرالدین‌شاه و دخالت اطرافیانش در امور و افزایش خرج دربار و خالی شدن خزانه، این روستا‌ها نیز به فروش گذاشته شدند. قریه قلعه‌مرغی نیز در اواخر دولت قاجار تحت مالکیت خصوصی درآمد که عبدالحسین‌خان مهذب‌الملک در آن زمان از دولت وقت خریداری نمود. از مناطق و اماکن مهم این قریه، بازار عبدلآباد معروف به بازار پرده، میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران و فرودگاه قلعه‌مرغی نام برد.

فرودگاهی که بوستان شد

در نهایت این فرودگاه نظامی که به پادگان قلعه‌مرغی نیز معروف بود، در سال ۱۳۹۰ شمسی تبدیل به بوستان ولایت گردید. در واقع براساس توافق نیروی هوایی و شهردار وقت تهران در اواخر سال ۸۹ عملیات احداث بوستان بزرگ ولایت در محل کنونی فرودگاه اجرایی شد و در اردیبهشت‌ماه سال۹۰ فاز اول این بوستان به بهره‌برداری رسمی رسید تا این فرودگاه نظامی و قدیمی تبدیل به بوستان گردد.

تبدیل پادگان به باغ موزه

حال خبر رسیده که قرار است محل آشیانه‌های سابق پادگان قلعه‌مرغی به باغ موزه پرواز تبدیل شود. براساس گزارش‌ها در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیر اداره بافت‌های تاریخی معاونت شهرسازی، علی داوطلب، معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۹ و مشاور و طراح پروژه درباره احداث باغ موزه پرواز در بوستان بزرگ ولایت گفت‌وگو و پیشنهاداتی ارائه شد. با توجه به آماده بودن طرح باغ موزه پرواز در این نشست ضمن تسریع موضوع به جهت تأکید شهردار تهران، فرآیند تکمیل طرح، برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.