نقش مهم ژئوپارک‌ها در توسعه پایدار جوامع محلی

نقش مهم ژئوپارک‌ها در توسعه پایدار جوامع محلی گروه زمین و معدن – رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: خراسان‌جنوبی به دلیل داشتن مؤلفه‌های گوناگون طبیعی و زمین‌شناسی در شهرستان طبس ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.  علیرضا شهیدی در شورای معادن خراسان‌جنوبی افزود: سال‌هاست در شهرستان طبس درخصوص ژئوپارک شناسایی‌های اولیه انجام شده و […]

نقش مهم ژئوپارک‌ها در توسعه پایدار جوامع محلی

گروه زمین و معدن – رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: خراسان‌جنوبی به دلیل داشتن مؤلفه‌های گوناگون طبیعی و زمین‌شناسی در شهرستان طبس ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.

 علیرضا شهیدی در شورای معادن خراسان‌جنوبی افزود: سال‌هاست در شهرستان طبس درخصوص ژئوپارک شناسایی‌های اولیه انجام شده و در فردوس نیز فعالیت‌هایی درخصوص راه‌اندازی ژئوپارک انجام شده که امیدواریم این مباحث منجر به تأسیس ژئوپارک در خراسان‌جنوبی شود.

وی اظهار داشت: ثبت ژئوپارک‌ها حرکتی در جهت گردشگری پایدار، توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط‌زیست، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و بانوان ارزیابی می‌شود و نمونه‌های بارز کسب این دستاورد‌ها در جزیره قشم مشهود است.

شهیدی سهم ایران از این رویداد را ثبت جهانی ژئوپارک قشم اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که ایران بهشت زمین‌شناسان است و باید در جهت شناسایی و ثبت ژئوپارک‌ها بیش‌ازپیش تلاش کرد.

وی عنوان کرد: سازمان زمین‌شناسی از بودجه‌های خودش در بحث ژئوپارک استفاده می‌کند و اعتباری در این خصوص ندارد چرا که یکی از وظایف این سازمان به عنوان سازمان حاکمیتی، بحث توسعه پایدار است.

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت بیان کرد: برای اینکه راه‌اندازی ژئوپارک داشته باشیم باید یکسری فاکتورهایی از جمله جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و پدیده‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد در منطقه وجود داشته باشد که در خراسان‌جنوبی تمام این فاکتور‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در حال‌حاضر ایران در زمینه اکتشافات ذخایر پنهان عقب بوده که به دنبال کاهش این فاصله هستیم.

شهیدی: تاکنون ۱۹ نقشه ۲۵ هزار که هر نقشه قریب به ۱۵۵ کیلومتر است، در خراسان‌جنوبی کار شده است.

وی با بیان اینکه با شناخت دقیق مخاطرات زمین شناختی می‌توان از مخاطره‌های احتمالی جلوگیری کرد، گفت: همچنین دو شاخه زمین شناختی و اکتشافات باعث صیانت از تولید معادن می‌شود.

شهیدی با اشاره به اقدامات ژئو فیزیک هوایی در خراسان‌جنوبی هم گفت: اقدامات ژئوفیزیک هوایی در حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی و ۲۱ هزار کیلومتر مربع طی دو مرحله در سال‌های ۱۳۸۳ و در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در خراسان‌جنوبی انجام شده که در این عملیات‌‌ها ۱۱۶ آنومالی ژئوفیزیک هوایی را به دست آورده‌ایم که به معادن مناسبی دسترسی پیدا خواهیم کرد.

وی گفت: سازمان زمین‌شناسی کشور با توجه به کم‌آبی در خراسان‌جنوبی در زمینه آب‌های کارست ورود پیدا کرده و امیدواریم در شهرستان طبس منابع آبی کارستی خوبی را پیدا کنیم.

شهیدی اضافه کرد: آب‌های کارستی در بحث اکتشافات مواد فلزی، طلا، مس، قلع و تنگستن می‌تواند مفید باشد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی افزود: آب کارست منابع خیلی خوبی برای آب شرب هستند و از آب کارست در بحث صنعت نیز می‌توان استفاده کرد اما به هیچ عنوان از آب کارستی با توجه به کیفیت خوبی که دارد برای بحث‌های کشاورزی توصیه نمی‌شود.

در این مراسم داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی از رشد ۸۱درصدی ذخایر معدنی استان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۸۱ پروانه معدنی در استان صادر شده است.

در این مراسم نازنین بدری، مدیر گروه میراث زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه ژئوپارک‌ها نقش مهمی در توسعه پایدار جوامع محلی دارند افزود: با توجه به جامعه صنعتی و مشکلات امروز در بحث زندگی شهری میل و گرایش افراد به سمت نوعی از گردشگری طبیعت‌محور زیاد شده که در این خصوص میراث زمین‌شناختی پتانسیل گردشگری زیادی دارد و نیازمند حفاظت و معرفی است.

بدری با بیان اینکه ژئوتوریسم گونه‌ای از گردشگری طبیعت‌محور است که هدف آن شناسایی پدیده‌هاست، اضافه کرد: ژئوپارک‌ها ابتکاری نوین و بدعتی نو در زمینه گردشگری طبیعت‌محور هستند که سایت‌ها و پارک‌های ارزشمند زمین‌شناسی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف اصلی ژئوپارک‌ها توانمند کردن مردم محلی از نظر اقتصادی است و لذت بردن از زیبایی‌‌ها و شگفتی‌های طبیعت زمین، کمک به رونق اقتصادی جامعه میزبان، حفاظت از میراث زمین‌شناختی، آشنایی با نحوه شکل‌گیری و سیر تکامل زمین و پدیده‌های آن، افزایش علاقه به زمین در مردم و عمومی‌سازی مفاهیم علوم زمین به عنوان مهم‌ترین اهداف ژئوتوریسم است.

مدیر گروه میراث زمین شناختی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معادنی کشور از ژئوپارک‌ها به عنوان مقاصد ژئوتوریسم یاد کرد و افزود: ژئوپارک محدوده‌ای با مرزهای مشخص و مساحت کافی را دربرمی‌گیرد و ژئوپارک باید دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی قابل توجه باشد.

بدری ادامه داد: ۱۴۰ ژئوپارک در ۳۸ کشور جهان تا سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده که ایران تنها یک ژئوپارک تحت عنوان ژئوپارک قشم را در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسانده است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی پتانسیل‌های خوبی در زمینه ژئوتوریسم و ایجاد ژئوپارک دارد، اضافه کرد: تاکنون در شهرستان طبس مطالعات اولیه ژئوپارک انجام شده و منطقه طبس به عنوان ژئوپارک مهری در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: شهرستان طبس یکسری سایت‌های طبیعی با ارزش بین‌المللی دارد که پرونده این منطقه برای ثبت ژئوپارک جهانی در حال تکمیل است و ثبت جهانی این منطقه نیازمند کمک مجموعه استانداری خراسان‌جنوبی است.

همچنین محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی خواستار تجهیز موزه ژئوپارک در مرکز استان شد و گفت: اعتبارات لازم برای تکمیل اکتشافات پهنه‌های معدنی استان اعلام شود.

معتمدیان افزود: خواستار ورود جدی سازمان زمین‌شناسی به مطالعات ژئوفیزیک هوایی هستیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در زمینه مطالعات و تکمیل اکتشافات استفاده شود، افزود: ۳۷ محدوده معدنی با قابلیت استخراج به وسعت شش هزار کیلومتر مربع در اختیار سازمان بوده که امیدواریم زمان‌بندی و اعتبارات لازم برای تکمیل اکتشافات پهنه‌های معدنی اعلام شود.

معتمدیان تدوین سند جامع آب را از اولویت‌های شورای‌عالی آب عنوان کرد و گفت: با توجه به شناخت و مطالعات سازمان زمین‌شناسی در زمینه تدوین این سند، خواستار کمک و همکاری هستیم.

محمدرضا امیرحسنخانی، نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای‌اسلامی هم در این جلسه بیان کرد: طبق گفته‌های سازمان زمین‌شناسی، مطالعات آب‌های کارست استان انجام شده اما هنوز بعد از گذشت سه سال نتایج این مطالعات را ندیده‌ایم.

امیرحسنخانی خواستار استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران شد و افزود: اگر در حوزه معادن به بودجه دولتی وابسته باشیم، به جایی نخواهیم رسید.

وی بیان کرد: دو میلیارد تومان برای انجام مطالعات آب‌های ژرف در خراسان‌جنوبی اختصاص یافته اما تاکنون هیچ مبلغی اختصاص نیافته است.