تبدیل ۹ نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در قالب قرارداد بیع متقابل

تبدیل ۹ نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در قالب قرارداد بیع متقابل ۱۲۰ میلیون یورو در نیروگاه جهرم صرفه‌جویی می‌شود گروه انرژی- مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، گفت: بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات این هفته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد […]

تبدیل ۹ نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در قالب قرارداد بیع متقابل

۱۲۰ میلیون یورو در نیروگاه جهرم صرفه‌جویی می‌شود

گروه انرژی- مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، گفت: بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات این هفته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.

حمید سرداری با اشاره به افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در هفته جاری، بیان داشت: راه‌اندازی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و تبدیل این نیروگاه از حالت سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی در راستای اجرای طرح ملی تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی است.

وی افزود: نیروگاه‌های حرارتی با صورت‌های مختلف گازی، بخاری و سیکل ترکیبی در نقاط مختلف کشور در حال تولید برق هستند و فقط در بخش واحدهای گازی، بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه گازی با راندمان ۳۰ تا ۳۲ درصد در کشور مشغول به‌کار هستند.

سرداری با بیان اینکه نیروگاه‌های گازی با نصب واحدهای بخار، تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شوند، اذعان کرد: با تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی، راندمان نیروگاه‌ها از ۳۰ تا ۳۲ درصد به ۴۷ تا ۴۸ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت قابل تبدیل از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی با احداث هشت هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت بخش بخار برای این واحد‌ها وجود دارد که در صورت تحقق این امر، متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور که اکنون ۳۸ درصد است با افزایش پنج درصدی به ۴۳ درصد می‌رسد.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ در قانون بودجه سنواتی کشور پیش‌بینی شد که بتوانیم با قراردادهای بیع متقابل نیروگاه‌های سیکل ساده را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که در این راستا تبدیل نیروگاه‌های پرند، کاشان، سبلان، فردوسی، عسلویه، چابهار، ارومیه، رودشور و جهرم آغاز شد که هر کدام با پیشرفت‌های فیزیکی قابل قبول در مراحل تکمیل کار هستند.

وی افزود: همچنین از دیگر نیروگاه‌های کاندیدای تبدیل به سیکل ترکیبی می‌توان به نیروگاه‌های علی‌آباد، سلطانیه، زاگرس و سمنان اشاره کرد که هنوز فرآیند تبدیل آنها به سیکل ترکیبی با احداث واحدهای بخار، آغاز نشده است.

سرداری با بیان اینکه علاوه بر نیروگاه‌های خصوصی، برخی نیروگاه‌های دولتی نیز در فهرست تبدیل به سیکل ترکیبی قرار دارند، اظهار داشت: نیروگاه‌های ایرانشهر، گنو، ماهشهر، جنوب اصفهان، حافظ و شهید کاوه نیروگاه‌هایی با مالکیت دولتی هستند که در این فهرست قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین صحبت‌هایی برای تبدیل دو نیروگاه خصوصی شاهرود و خلیج‌فارس نیز به سیکل ترکیبی صورت گرفته که امیدواریم این مهم هرچه سریعتر عملیاتی شود.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی مهم‌ترین دستاورد تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی را تولید برق بدون افزایش مصرف سوخت دانست و گفت: زمانی که بتوانیم هشت هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بدون مصرف سوخت اضافه کنیم، به معنای این است که با افزایش راندمان تولید برق، کمک شایان توجهی به محیط‌زیست کرده‌ایم.

سرداری با اشاره به تصویب قانون ماده۱۲ رفع موانع تولید در سال ۹۴ اذعان کرد: خوشبختانه در بودجه سال ۹۸ ردیفی برای پرداخت پول سوخت صرفه‌جویی شده از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی به سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها مطابق با قانون ماده۱۲ رفع موانع تولید دیده شده که این موضوع کمک مؤثری برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها خواهد بود.

همچنین در ادامه این نشست تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت انرژی امید تابان هور با بیان اینکه نیروگاه جهرم یک نیروگاه سیکل ترکیبی هزار و ۴۴۰ مگاواتی است، گفت: این مجموعه دارای شش واحد گازی است به ظرفیت ۹۶۰ مگاوات و همچنین سه واحد بخار است.

وی از سنکرون واحد سوم بخار نیروگاه جهرم تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: این واحد تا قبل از پیک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت اسمی هر کدام از واحدهای بخار ۱۶۰ مگاوات است و برای بهره‌برداری از هر کدام از این واحد‌ها ۱۲۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

این درحالی است که به گفته وی هر واحد بخار سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌کند. به عبارت دیگر سه واحد بخار نیروگاه جهرم سالانه ۱۲۰ میلیون یورو صرفه‌جویی خواهد کرد.