پارکبان‌‌ها اجازه اخذ پول از شهروندان را ندارند

با آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران پارکبان‌‌ها اجازه اخذ پول از شهروندان را ندارند مهدی قره‌داغلی- پس از دو تجربه ناموفق مدیریت پارک حاشیه‌ای توسط پارکبان‌‌ها و پارکومتر‌ها در دوره مدیریت شهری سابق که باعث نارضایتی و شکایت‌های مکرر شهروندان شده بود، مدیریت شهری شکل نوینی از ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای […]

با آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران

پارکبان‌‌ها اجازه اخذ پول از شهروندان را ندارند

مهدی قره‌داغلی- پس از دو تجربه ناموفق مدیریت پارک حاشیه‌ای توسط پارکبان‌‌ها و پارکومتر‌ها در دوره مدیریت شهری سابق که باعث نارضایتی و شکایت‌های مکرر شهروندان شده بود، مدیریت شهری شکل نوینی از ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای به روش هوشمند را در دستور کار قرار داد به همین منظور طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در تهران آغاز شد.

در این باره محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران گفت: این مسأله به صورت پایلوت در منطقه۲ تهران آغاز شده و همیشه در پایتخت مشکل پارکبان بوده است و این افراد به صورت دستی با نرخ‌های غیرقانونی از مردم وجه دریافت می‌کردند که گاهی منجر به درگیری می‌شد.

وی گفت: با هوشمند شدن پارک حاشیه‌ای، دیگر پارکبان‌‌ها اجازه اخذ پول از شهروندان را ندارند و با این روش خودروهایی مجهز به دوربین شده که در ۳۰ دقیقه اول پارک رایگان خواهد بود و پس از آن براساس نرخ مصوبه شورا در سال ۹۳ اتوماتیک از حساب شهروندان کسر می‌شود و یا اینکه به خوداظهاری آنها بسنده می‌شود.

وی اعلام کرد: هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای مسیری برای راحتی شهروندان است به ویژه برای کسانی که برای خرید یا کار اداری مراجعه می‌کنند و افرادی که قصد داشته باشند از صبح تا شب خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنند نرخ تصاعدی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای از دیروز (یکشنبه) به‌طور رسمی در منطقه۲ تهران آغاز شد. این منطقه، اولین منطقه‌ای است که طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در آن اجرا می‌شود.

در این طرح، حاشیه خیابان‌‌ها علاوه بر خط‌کشی جدید، با تابلوهای آبی‌رنگی متمایز می‌شود که نشان می‌دهد هزینه پارک کردن در کنار این خیابان‌‌ها به شکل هوشمند دریافت می‌شود. بدین ترتیب نه‌تنها ارتباط مالی مستقیم بین پارکبان با راننده که غیرقانونی است قطع می‌شود، بلکه به تجهیزات هزینه‌ساز و کم‌اثری همچون پارکومتر هم نیاز نخواهد بود.

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، متقاضیان باید برای ثبت‌نام و درج مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» اقدام کرده و سپس حساب شهروندی خود را شارژ کنند. پس از آن نیاز به هیچ کار دیگری نیست؛ چرا که اطلاعات مدت پارک خودرو و هزینه آن توسط خودروهای مجهز به دوربین که در طول روز معابر را کنترل می‌کنند، ثبت و محاسبه می‌شود و هزینه آن به‌صورت خودکار از حساب شخص در «تهران من» برداشت خواهد شد.

البته رانندگان خودروهایی که در حاشیه خیابان پارک کرده‌اند، می‌توانند پس از پارک کردن، محل و مدت توقف را در همین سایت روی نقشه اعلام کنند و از تخفیف‌های خوداظهاری بهره‌مند شوند.

همچنین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح به یکی از اعضای شورای‌شهر تهران که از تأخیر در ساماندهی پارک حاشیه‌ای در تهران انتقاد کرده بود، موانع قانونی اجرای این پروژه را که باید از سوی کمیسیون حمل‌ونقل شورا پیگیری و برطرف می‌شد، یادآور شده است.

در متن پاسخی که از سوی معاونت ترافیک شهرداری برای رئیس شورای‌شهر ارسال شده، آمده است که برخلاف اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، قانون اجازه نمی‌دهد که بابت پارک در همه معابر شهر از خودرو‌ها عوارض گرفته شود و این تصور که شهرداری می‌تواند از یک‌میلیون محل پارک کسب درآمد کند، علاوه بر آنکه تبعات اجتماعی گسترده‌ای برای مردم دارد، با واقعیت و قانون هم مغایر است.

براساس ماده دوم آئین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب هیأت‌وزیران رسیده است، برای تعیین یک معبر به عنوان فضای پارک حاشیه‌ای، سه شرط تعیین شده که بسیاری از خیابان‌های اصلی را از شمول آن خارج می‌کند. براساس این محدودیت قانونی، در بسیاری از معابر فرعی و محله‌های مسکونی نمی‌توان و نباید مردم را متحمل هزینه پارک حاشیه‌ای کرد.

بدین ترتیب این برآورد رئیس کمیسیون مذکور که شهرداری باید سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان از مردم تهران به عنوان پارک حاشیه‌ای دریافت کند، نه تنها با واقعیت‌های اجتماعی و معیشتی جامعه سازگار نیست، بلکه اساساً با واقعیت‌های جغرافیایی و قانونی هم مغایر است.