واگذاری پروسه قرار دادن ماهواره در مدار به بخش‌خصوصی!

واگذاری پروسه قرار دادن ماهواره در مدار به بخش‌خصوصی! رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بستر ورود بخش‌خصوصی به حوزه ساخت و قرار دادن ماهواره در مدار زمین را فراهم می‌کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی براری در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی گفت: در عین حفظ مسؤولیت‌پذیری خود، تلاش می‌کنیم تصدی‌گری را کنار گذاشته […]

واگذاری پروسه قرار دادن ماهواره در مدار به بخش‌خصوصی!

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بستر ورود بخش‌خصوصی به حوزه ساخت و قرار دادن ماهواره در مدار زمین را فراهم می‌کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی براری در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی گفت: در عین حفظ مسؤولیت‌پذیری خود، تلاش می‌کنیم تصدی‌گری را کنار گذاشته و بستر ورود بخش‌خصوصی را در حوزه بالادست فضایی یعنی ساخت و قرار دادن ماهواره در مدار و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: در همین حال بستر ورود بخش‌خصوصی به حوزه پایین‌دست فضا که همان ارائه خدمات کاربردی به جامعه و کشور می‌شود را نیز مهیا خواهیم کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در یکسال گذشته سه محور اصلی را برای توسعه کسب‌وکارهای فضایی سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادیم که شامل توسعه بازار، تسهیل‌گری و رفع موانع و بستر‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: این سه محور ارکان اصلی توسعه بخش‌خصوصی و شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوین در حوزه فضایی است که با کمک و تعامل با تمام نهاد‌ها برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم و خوشبختانه توفیقات بسیار ارزشمندی هم در این زمینه به دست آمده است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۱ جهانی در حوزه علم و فناوری گفت: به منظور کاهش تصدی‌گری در حوزه‌های فناوری فضایی تلاش داریم تا با آزادسازی داده‌های فضایی زمینه را برای حضور بخش‌خصوصی در این فناوری نوپا فراهم کنیم تا صنعت نوپای فضایی به صنعت توانمند تبدیل شود.

وی با اشاره به اولویت (الف) علوم و فناوری فضایی در نقشه جامع علمی کشور، خاطر نشان کرد: سند هوا و فضا اولین سند علم و فناوری کشور ذیل نقشه جامع علمی کشور است که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

براری با اشاره به تدوین و تصویب سند ۱۰ساله هوا و فضا تأکید کرد: براساس رتبه‌بندی‌‌ها ایران در این حوزه رتبه اول در منطقه و ۱۱ دنیا را کسب کرده است و ما با این موفقیت‌ها و با توسعه زیرساخت‌ها به چرخه کامل فناوری‌های فضایی دست یافته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ما در تلاش هستیم تا اقتصاد فناوری‌های فضایی را تبدیل به اقتدار فضایی کنیم، گفت: در این راستا اقداماتی در دستور کار قرار دارد که براساس یکی از این اقدامات تلاش می‌کنیم تا توسعه فناوری در کشور صورت گیرد و در این راستا شاهدیم که بیش از صد شرکت در حوزه فضایی وارد شده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی در صدد است تا صنعت نوپای فضایی را تبدیل به صنعت توانمند کند، خاطر نشان کرد: اقدام دیگر کاهش تصدی‌گری در حوزه فضایی است که در این زمینه تلاش داریم تا ۹۲ درصد از حوزه فناوری‌های فضایی را در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهیم.

براری، آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای را از دیگر اقدامات سازمان فضایی ذکر کرد و گفت: همچنین ما در تلاش هستیم تا با حضور در مجامع بین‌المللی منافع جمهوری‌اسلامی‌ایران در توسعه همکاری‌ها را حفظ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته با همکاری وزارت امورخارجه، ایران به عضویت گروه ۷۷ فضایی سازمان ملل درآمد؛ در این گروه ۱۳۰ کشور از جمله چین عضو هستند.

رئیس سازمان فضایی تأکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم تا با آزادسازی داده‌های هواشناسی ورود بخش‌خصوصی را به این حوزه تسهیل کنیم.