بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۹

معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۹ معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور گفت: ما قادر هستیم تا آخر سال ۹۹، ۲۰ طرح پتروشیمی را به بهره‌برداری برسانیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق جهانگیری گفت: تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که آمریکا در واقع بعد از برجام به […]

معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد

بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۹

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور گفت: ما قادر هستیم تا آخر سال ۹۹، ۲۰ طرح پتروشیمی را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق جهانگیری گفت: تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که آمریکا در واقع بعد از برجام به کشور تحمیل کرد هدف‌شان این بود که در مرحله نخست به اصل نظام آسیب بزنند و در مرحله دوم به اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار آورند.

 به گفته این مقام مسؤول، آمریکا به دلایل سیاسی به دنبال به هم زدن امنیت منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه است و علت اصلی این است که اسرائیل جز در فضای ناامنی امکان حیات ندارد، آنها تلاش کردند امنیت سوریه و عراق را بهم بزنند، قبلاً در افغانستان این کار را انجام دادند در واقع آنها به‌دنبال این هستند که همواره بین کشورهای منطقه موضوعاتی برای در‌گیری داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه «آمریکا بعد از تحریم نفت پتروشیمی و فولاد را هم تحریم کرد» خاطرنشان کرد: با این وجود صادرات غیرنفتی سه ماهه اول امسال ۱۱٫۵ میلیارد دلار و واردات در همین مدت ۱۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. یعنی تراز تجاری ما بدون فروش نفت مثبت یک‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار است. تعداد شاغلین بهار امسال بیش از ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار بوده است که این آمار در بهار ۹۷ چیزی بیشتر از ۲۴ میلیون و ۶۱ هزار نفر بود که در واقع تفاوت آن بیش از ۳۲۱ هزار نفر است. اقتصادی که در این دوران قادر است بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند، می‌شود گفت دچار فروپاشی شده است؟ نرخ بیکاری بهار پارسال ۱۲٫۱ درصد بود در حالی‌که این آمار در بهار امسال به ۱۰٫۸ درصد رسید.

جهانگیری با بیان اینکه «در سه ماهه اول امسال ۶٫۸ میلیون تن کالای اساسی به کشور وارد شده است»، بیان داشت: به اندازه کافی اقلام اساسی در کشور وجود دارد و در برخی موارد حتی دو برابر نیاز موجود است. البته در توزیع ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و باید بر این توزیع حتماً نظارت شود و کمبود‌ها بلافاصله حل شود.

وی گفت: شاخص بورس کشور در سال ۹۷، ۸۶ درصد افزایش داشته است که این رقم از ابتدای سال ۹۸، ۳۹ درصد بوده است و در سال‌جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس‌های کشور معامله شده است.

وی اظهار کرد: کل بدهی ارزی خارجی ما در سال ۹۶، ۱۲٫۴ میلیارد دلار بود که این رقم اکنون به ۹٫۵ میلیارد دلار رسیده است. ما قادر هستیم تا آخر سال ۹۹، ۲۰ طرح پتروشیمی را به بهره‌برداری برسانیم و ظرفیت تولید ما به بالای ۹۰ میلیون تن خواهد رسید. البته به غیر از بودجه دولت نهادهای عمومی غیردولتی و بخش‌خصوصی هم منابع زیادی به اقتصاد آورده‌اند و هر هفته طرح‌های مختلفی در حال افتتاح است و کشور مثل یک کارگاه در حال فعالیت است ولی عده‌ای دنبال تضعیف روحیه مردم و مدیران هستند. مسؤولان نباید اجازه دهند که آنها را از ارتباط با بخش‌خصوصی بترسانند. نباید به خاطر چند مفسد بخش‌خصوصی کنار گذاشته شود. من از استانداران می‌خواهم در بحث‌های گردشگری رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تمرکز داشته باشند و از خلاقیت و نوآوری جوانان استفاده کنند.