سرخابی‌ها؛ از مزایده نافرجام تا سوءمدیریت!

وزیر پرسپولیسی است یا استقلالی؟ سرخابی‌ها؛ از مزایده نافرجام تا سوءمدیریت! مسعود طاهری- پرافتخار‌ترین تیم‌های ایران این روز‌ها روزگار بدی را پشت سر می‌گذارند. برای کسانی که تنها دلخوشی خود را دیدن روزهای خوش این تیم‌های مردمی می‌دانند، گذشت این لحظات بسیار سخت است. پرسپولیس و استقلال دو غول فوتبال ایرانند که هنوز به واسطه […]

وزیر پرسپولیسی است یا استقلالی؟

سرخابی‌ها؛ از مزایده نافرجام تا سوءمدیریت!

مسعود طاهری- پرافتخار‌ترین تیم‌های ایران این روز‌ها روزگار بدی را پشت سر می‌گذارند. برای کسانی که تنها دلخوشی خود را دیدن روزهای خوش این تیم‌های مردمی می‌دانند، گذشت این لحظات بسیار سخت است. پرسپولیس و استقلال دو غول فوتبال ایرانند که هنوز به واسطه دولتی بودن حتی برای برگزاری یک مناقصه ساده باید هفت‌خوان را رد کنند و از سوی دیگر وزارت ورزش نیز آن طور که باید و شاید نتوانسته تا خواسته‌های هواداران پرتعداد سرخابی‌ها را فراهم کند. مشکلات سرخابی‌ها آن قدر زیاد است که اگر بخواهیم درخصوص آنها مطلب بنویسیم نیاز به ساعت‌ها نگارش دارد! اما این روز‌ها سرخابی‌ها با چند مشکل اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به اختصار مطرح می‌کنیم.

ناکامی در خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

همانطور که گفته شد، سرخابی‌ها مدت‌هاست که از دولتی بودن رنج می‌برند و این در حالی است که رقبای آسیایی سرخابی‌ها سال‌هاست که به مدد خصوصی بودن و جذب منابع مالی لازم برای به‌کار گرفتن بهترین بازیکنان جهان توانسته‌اند بر فوتبال آسیا آقایی کنند. در چنین شرایطی سرخابی‌ها همچنان معطل عزم همگانی برای خصوصی شدن هستند و هر دولتی نیز تنها تا برنده شدن در انتخابات وعده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را دنبال می‌کند اما همچنان سرخابی‌ها دولتی هستند! دولت روحانی البته در بین دیگر دولت‌های پیشین تاکنون چندبار دست به‌کار شده تا مزایده سرخابی‌ها را به انجام برساند اما همچنان سرخابی‌ها دولتی هستند!

کارشکنی در مزایده سرخابی‌ها

مشکل اصلی عدم خصوصی شدن سرخابی‌ها را می‌توان در بسیاری از مسائل دانست؛ مسائلی بعضاً ناگفتنی! مثلاً دولت تاکنون چهار بار مزایده سرخابی‌ها را توسط سازمان خصوصی‌سازی به انجام رسانده است؛ بعد از مزایده آخر عبدا… پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از نامه برخی نمایندگان مجلس نهم برای عدم واگذاری سرخابی‌ها خبر داد. نامه‌ای که باعث شد تاکنون واگذاری سرخابی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. به نظر شما متن نامه چه بوده است؟! !

از مزایده تا فرابورس

به هر روی دولت با ناکامی در آخرین مزایده مجبور شد که سرخابی‌ها را به عنوان املاک فرهنگی به بدنه دولت برگرداند. حال بعد از گذشت چند سال از آخرین مزایده سرخابی‌ها، باز هم خبرهایی مبنی بر عزم دولت برای واگذاری سرخابی‌ها به وجود آمده است. دولت با مصوبه‌ای سرخابی‌ها را از بدنه دولت خارج کرد تا بتواند آنها را خصوصی کند. در واقع دولت بعد از ناکامی در مزایده سرخابی اعلام کرد تا باید این دو تیم تا شهریور ماه امسال سرخابی‌ها را از طریق فرابورس و به صورت سهام خصوصی کند. فرآیندی که از نظر رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیاز به سازوکار جداگانه دارد؛ سازوکاری که به گفته پوری‌حسینی فعلاً حاضر نیست. خلیل‌زاده، عضو هیأت‌مدیره استقلال در این باره چنین می‌گوید: در اصل۴۴ قانون‌اساسی که به خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی ارتباط دارد که به تأیید مقام‌معظم‌رهبری هم رسیده است. اینکه چرا بخش اعظمی از بخش‌های دولتی به بخش‌خصوصی واگذار نشده است، جای بحث دارد. موضوع مربوط به این دو باشگاه، با توجه به اینکه من نائب‌رئیس اتاق تعاون ایران هستم و اتاق تعاون یکی از اعضای هیأت خصوصی‌سازی است، دوستان ما در بخش اتاق تعاون و بازرگانی پیگیر هستند که این دو باشگاه به بخش‌خصوصی واگذار است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه‌ای گفت که باید این دو باشگاه به فرابورس بروند. درست است که باید به فرابورس بروند اما باید در واگذاری آنها قانون رعایت شود. در حال‌حاضر ما تراز مالی داریم ولی اینکه به فرابورس برود و سپس برگردد به واگذاری، برای آن هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ما به دلیل اینکه این دو باشگاه، دو باشگاه عام است، برای تیم استقلال پیشکسوتان را دعوت کردیم و یک شرکت تعاونی عام تشکیل دادیم و این کار برای پرسپولیس هم انجام شده است. در این ماجرا عدالت محوری می‌شود و تمام مردم می‌توانند با برگه سهامی‌عام، سهامدار استقلال و پرسپولیس باشند.

مشکلات مدیریتی سرخابی‌ها

البته تمام مواردی که ذکر شد، تنها یک روی سکه مشکلات سرخابی‌هاست و روی دیگر سکه مشکلات آنها، مدیریت‌های دولتی آنهاست. مدیریت‌هایی که صدای هواداران میلیونی سرخابی‌ها را درآورده است. پرسپولیس بیش از ۱۱ ماه به برانکو ایوانکوییچ سرمربی موفق خود که توانست با این تیم هفت جام از ۹ جام ممکن فوتبال ایران تنها در سه سال کسب کند، پولی پرداخت نکرد تا این مربی پرسپولیس را به مقصد الاهلی عربستان ترک کند! اوضاع برای استقلالی‌ها نیز بهتر از این نبود و آنها وینفرد‌شفر را که همراه با این تیم قهرمان جام‌حذفی فصل هفدهم فوتبال ایران شده بود، پشت درب باشگاه نگاه داشتند تا او هم به جمع شاکیان این باشگاه مردمی اضافه شود.

دروغ‌های مدیریتی!!

علاوه بر ضعف‌های این دو باشگاه بزرگ ایرانی در حفظ سرمربیان خود(مخصوصاً برانکو)، آنها در زمینه بازیکنان نیز نتوانستند توفیقی به دست آورند. استقلالی‌ها، آیاندا پاتوسی بهترین بازیکن این باشگاه را که این عنوان را تنها در نیم فصل به دست آورده بود، نتوانستند نگاه دارند و این در شرایطی بود که آنها بار‌ها از اراده کادر مدیریت خود برای نگه داری پاتوسی خبر دادند. ادعایی که خیلی زود توسط پاتوسی مشخص شد دروغی بزرگ بوده است. پاتوسی اعلام کرد که مدیریت باشگاه استقلال نه تنها برنامه‌ای برای نگه‌داشتن او نداشته بلکه با دروغ خواسته تا وی را در مقابل هواداران استقلال قرار دهد. اوضاع برای پرسپولیسی‌ها نیز بهتر نبود. بشار رسن یکی از بهترین بازیسازان تیم پرسپولیس مدعی شد که مدیریت باشگاه پرسپولیس به وی گفته تا برای آرام کردن هواداران عکسی از تمدید قرارداد او بگیرند در حالی که قرارداد او تمدید نشده است!!

وزیر پرسپولیسی است یا استقلالی؟

حال یکی از کری‌های اصلی هواداران میلیونی سرخابی‌ها متهم کردن وزیر به پرسپولیسی بودن یا استقلالی بودن است. استقلالی‌ها موفقیت‌های متوالی قهرمان سه سال فوتبال ایران را به وزیر نسبت می‌دهند و از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها نیز می‌گویند وزیر استقلالی باعث شد تا برانکو به عنوان پرافتخار‌ترین سرمربی تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر به دلیل عدم پرداخت مطالبات باشگاه (آن هم طی ۱۱ ماه) باشگاه را ترک کند. استقلالی‌ها حفظ اسکلت اصلی تیم پرسپولیس را دلیل دیگری بر پرسپولیسی بودن وزیر می‌دانند و از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها تلاش همه‌جانبه وزیر برای عدم محرومیت استقلال در آسیا را در پرونده پروپییچ (بازیکن سابق استقلال) دلیلی واضح بر استقلالی بودن وزیر می‌خوانند. در این بین پیشکسوتان سرخابی‌ها نیز هرازچندگاهی با در افشانی در شبکه‌های مجازی بر آتش کری هواداران سرخابی‌ها می‌افزایند.

تا خصوصی نشوند، وضعیت همین است

بدون شک عملکرد ضعیف عرب و فتحی به عنوان مدیر عاملان دو باشگاه مهم فوتبال ایران نیز بسیار ضعیف بوده است و جای شبهه بسیاری بر توانایی آنها وجود دارد. عرب باید توضیح دهد که به چه علت ۱۱ ماه پول موفق‌‌ترین مربی تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر را نداده است؟(برانکو گفته که مدیریت پرسپولیس با وعده پرداخت پولش وی را ساکت نگه داشته بوده است)؛ چرا با دروغ مدعی ثبت قرارداد بشاررسن، هافبک عراقی خود شده است و چرا در حالی که همه کارشناسان و هواداران پرسپولیس به مشکل خط حمله سرخپوشان اذعان دارند، مدافع و هافبک می‌خرد!! از آن طرف نیز مدعی باید پاسخ دهد که علت اخراج شفر آن هم با روش عجیب چه بوده است؛ چرا آیانداپاتوسی را نگه نداشته (آن هم در شرایطی که وی بهترین بازیکن باشگاه از نگاه هواداران بوده است) و چرا اسکلت اصلی تیم از هم پاشیده است؟ به هر شکل مسبب اصلی وضعیت این روزهای سرخابی‌ها بدون شک به عدم واگذاری سرخابی‌ها مربوط است و تا زمانی که این دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران خصوصی نشوند، همچنان بحث‌ها بر قوت خود باقی است.