فشار ماینر‌ها به صنعت برق دو برابر می‌شود

فشار ماینر‌ها به صنعت برق دو برابر می‌شود کارخانجات آستین‌ها را برای استخراج ارزهای مجازی بالا زدند گروه انرژی- در حالی که قانونمند شدن بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین اخبار این روزهای صنعت برق تلقی می‌شود روز گذشته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از موافقت با نرخ صادراتی برق برای استخراج ارز مجازی […]

فشار ماینر‌ها به صنعت برق دو برابر می‌شود

کارخانجات آستین‌ها را برای استخراج ارزهای مجازی بالا زدند

گروه انرژی- در حالی که قانونمند شدن بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین اخبار این روزهای صنعت برق تلقی می‌شود روز گذشته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از موافقت با نرخ صادراتی برق برای استخراج ارز مجازی و بیت‌کوین در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.

همایون حائری در حاشیه مراسم رونمایی از طرح روشنا با تأکید بر اینکه امسال برای تأمین برق کشور با مشکل مواجه نبودیم، گفت: در سال‌جاری با برنامه ۰۹۸ که از سال گذشته آغاز شد و با پایش و اندازه‌گیری میزان مصرف برق مشکل خاصی در تأمین برق وجود نداشت، امیدواریم مدیریت مصرف نهادینه شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته با مدیریت مصرف ۲۰۰۰ مگاوات در پیک بار صرفه‌جویی صورت گرفت، اظهار کرد: برای تأمین این ۲۰۰۰ مگاوات باید یک نیروگاه ۳۰۰۰ مگاواتی تأسیس می‌شد.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امسال ۳۰۰۰ مگاوات در مصرف صرفه‌جویی صورت گرفت.

حائری با اشاره به موضوع استخراج ارز مجازی و بیت‌کوین در کشور گفت: آن چیزی که برای وزارت نیرو مهم است، بحث قیمت استخراج ارز مجازی است. دستگاه‌های ماینر انرژی زیادی مصرف می‌کنند و استهلاک بالایی دارند.

وی ادامه داد: برای ارز مجازی نرخ صادراتی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب و مطرح شده و در انتظار تصویب هیأت دولت است. البته نرخ صادراتی بنا به پارامترهای مختلفی از جمله قیمت سوخت در خلیج‌فارس متفاوت است اما تغییرات آن بالا نیست.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تأکید بر اینکه هر فردی که می‌خواهد از دستگاه‌های استخراج ارز مجازی استفاده کند، باید مجوز بگیرد، گفت: هر فعالی که مجوز نداشته باشد، برقی که مصرف می‌کند، غیرمجاز است.

حائری با اشاره به اینکه قرار بود ۵۲۰۰ مگاوات به تولید برق کشور اضافه شود، بیان داشت: به ۳۰۰۰ مگاوات آن تاکنون دست یافته‌ایم.

انتقاد‌ها ادامه دارد

این درحالی است که بسیاری از مسؤولان همچنان مخالف برق‌خواری بیت‌کوین‌ها هستند چرا که عواقب زیان‌بار آن را آفتی در صنعت برق می‌دانند که دود ناشی از آتش بپا شده به وسیله آن به چشم همه خواهد رفت. نماینده مردم تبریز در مجلس در انتقاد از فعالیت‌های برخی از کارخانجات درخصوص استخراج بیت‌کوین گفت: درصد قابل‌توجهی از کارخانه‌ها خطوط خود را تعطیل کرده و بیت‌کوین تولید می‌کنند، صرافی‌‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند. این فعالیت به شبکه اصلی برق فشار وارد می‌کند و مالیات نیز پرداخت نمی‌کنند.

محمدحسین فرهنگی در این خصوص اظهار داشت: چرا در مورد توسعه تولید و به‌کارگیری بیت‌کوین اقدام مناسبی وجود ندارد؟ تعداد ماینر‌ها به تدریج کل کشور را درگیر می‌کند. درصد قابل‌توجهی از کارخانه‌ها هم‌اکنون خطوط تولید خود را تعطیل کرده و بیت‌کوین تولید می‌کنند. هر کدام می‌توانند ۳۰ ماینر به‌کار بیندازند که در حال‌حاضر ۱۰ میلیون ارزش دارد.

وی افزود: صرافی‌‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند. همچنین مقدار زیادی برق مصرف می‌شود و به شبکه اصلی برق فشار وارد می‌کند. بانک‌مرکزی هم در عمل کاری ندارد و هیچ دستگاهی نظارتی بر این فعالیت نمی‌کند. این فعالیت هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کند. همچنین وزارت ارتباطات کاری به این موضوع ندارد.

فرهنگی با ادعای اینکه «وزارت نیرو مشغول فشار بر مردم و پرداخت‌های نجومی به زیرمجموعه‌های خویش است، گفت: این وزارتخانه دلش را به لامپ اضافه خاموش خوش کرده است و از مردم و کشاورزان مبالغ زیادی دریافت می‌کند.

براساس گزارش مناقصه‌مزایده، آنچه که مسلم است با ادامه روند حاضر و توجه به وضعیت کنونی صنعت برق باید منتظر مصرف مضاعف برق توسط ماینر‌ها بود.