واردات تجهیزات سد راه پتروشیمی خراسان

واردات تجهیزات سد راه پتروشیمی خراسان گروه پتروشیمی- «اگر توسعه پروژه پتروشیمی خراسان اجرایی نشود، این مجتمع ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر فرسوده شده و می‌میرد» این جمله‌ای بود که محقر؛ رئیس هیأت مدیره مجتمع پتروشیمی خراسان درخصوص ضرورت در تسریع توسعه این پتروشیمی در اوایل سال‌جاری بیان کرد. در حالی این پتروشیمی به بن‌بست […]

واردات تجهیزات سد راه پتروشیمی خراسان

گروه پتروشیمی- «اگر توسعه پروژه پتروشیمی خراسان اجرایی نشود، این مجتمع ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر فرسوده شده و می‌میرد» این جمله‌ای بود که محقر؛ رئیس هیأت مدیره مجتمع پتروشیمی خراسان درخصوص ضرورت در تسریع توسعه این پتروشیمی در اوایل سال‌جاری بیان کرد.

در حالی این پتروشیمی به بن‌بست بودجه‌ای رسیده که قسمتی از اجرای طرح مذکور انجام و متقبل هزینه‌هایی شده است، به‌ طوری‌که تاکنون فقط دو میلیارد تومان برای انجام مطالعات آن صرف شده است. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد برای رهایی از بلاتکلیفی مسؤولان هرچه سریعتر باید وارد عمل شوند.

این در شرایطی است که توسعه فاز دوم پتروشیمی خراسان در فرازونشیب اجرا دست و پا می‌زند. در خردادماه سال‌جاری بر این موضع پافشاری شد تا طرح فاز دوم پتروشیمی خراسان با توجه به عدم اقبال سهامداران این شرکت در قالب یک شرکت جدید اجرایی شود.

به گفته حسن شفیعی؛ مدیرعامل این شرکت، سهامداران شرکت برای اجرای طرح فاز۲ با یکدیگر متفق‌القول نبودند و در این خصوص نمی‌توان به هیچ کدام از آنها ایراد گرفت چراکه هر کدام از سهامداران با نیتی سهامدار شرکت پتروشیمی خراسان شدند. با توجه به مسائل پیش آمده یک شرکت جدید دیگری جهت اجرای فاز ۲ و طرح توسعه پتروشیمی خراسان پاسخ‌گو است.

این درحالی است که هم‌اکنون توسعه پتروشیمی خراسان کارش به حضور یک شرکت خارجی گره خورده است.

استاندار خراسان شمالی در این خصوص گفت: طرح توسعه مجتمع پتروشیمی خراسان با تضمین شرکت خارجی که پای کار بیاید و ورود تجهیزات را ضمانت کند، قابل اجراست.

محمدعلی شجاعی در پاسخ به این سؤال که اجرای فاز دوم مجتمع پتروشیمی خراسان جزء مصوبات دور اول دولت تدبیر و امید به استان بوده اما جزء مصوبات دور دوم سفر آورده نشده است، توضیح داد: این طرح را ر‌ها نکردیم بلکه انجام آن به سوی اجرای کار کارشناسی سوق پیدا کرد.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در این رابطه و دفاع جانانه وزیر کار از آن به ایسنا گفت: این طرح ر‌ها نشده بلکه یک نظریه کارشناسی در حال تهیه شدن است که آیا این طرح در این شرایط عملیاتی است یا خیر.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: هم‌اکنون نگران ورود بخش تجهیزاتی آن از خارج از کشور هستیم چراکه ۷۰۰ میلیون دلار این طرح نیاز تجهیزاتی است و تمامی آن باید از خارج از کشور تأمین شود.

شجاعی ادامه داد: در حال‌حاضر دولت در تأمین مالی این پروژه ایراد اشکال نکرده است و همه پای کار هستند حتی در بحث خوراک و تخفیف یک‌ونیم سنتی نیز با وزیر نفت چانه‌زنی انجام شده است.

گفتنی است، مجتمع پتروشیمی خراسان در ۱۷ کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان‌شمالی قرار دارد که در سال ۷۵ به بهره‌برداری رسید.

در چند سال اخیر بیشترین تولیدات این واحد صنعتی به‌خصوص کریستال ملامین آن به خارج از کشور صادر شده است. هم‌اکنون طرح توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است.

کلنگ آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه پتروشیمی از سوی رئیس‌جمهوری در سفر استانی دولت تدبیر به استان زده شد اما، تاکنون متوقف مانده است.

مسؤولان خراسان‌شمالی تاکنون، برای اجرایی شدن این طرح بزرگ اقتصادی تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و برخی مسؤولان و فعالان حوزه اقتصادی خراسان شمالی بر اهمیت این طرح و شتاب‌بخشی آن تأکید می‌کنند.

به نظر کارشناسان حوزه اقتصادی، مجتمع فعلی پتروشیمی خراسان ظرفیت محدودی دارد و راهی جزء نوسازی و توسعه ندارد.