مزیت‌های فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس

مزیت‌های فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس محمد قره‌داغلی- با توجه به اینکه ۹۸٫۳ درصد از معادن کشور کوچک‌مقیاس محسوب می‌شوند و در عین حال ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید مربوط به این بخش است. این در حالی است که به گفته کارشناسان این حوزه اصلی‌‌‌ترین چالشی که معادن کوچک و متوسط با آن دست‌وپنجه نرم […]

مزیت‌های فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس

محمد قره‌داغلی- با توجه به اینکه ۹۸٫۳ درصد از معادن کشور کوچک‌مقیاس محسوب می‌شوند و در عین حال ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید مربوط به این بخش است. این در حالی است که به گفته کارشناسان این حوزه اصلی‌‌‌ترین چالشی که معادن کوچک و متوسط با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند کمبود نقدینگی است که در نهایت منجربه فرسودگی ماشین‌آلات و کاهش میزان بهره‌وری در آنها خواهد شد تا جایی که این معدن علی‌رغم وجود ذخایر به تعطیلی کشیده شده و از چرخه تولید خارج می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در اواخر سال۹۶ کلید خورد، که با کمک این طرح می‌توان امید داشت که با فعال شدن و پیوستن معادن کوچک به زنجیره تولید، نه‌تنها باعث توسعه اشتغال و درآمدزایی می‌شود بلکه به زنجیره تأمین مواد اولیه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

بهروز برنا، نائب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بیان داشت: احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس موجب تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار معدن در کشور وجود دارد که متأسفانه از این تعداد بیش از ۴۰۰۰ معدن غیرفعال هستند در حالی که این امر به‌دلیل نبود ذخیره نیست بلکه علت اصلی آن وجود مشکل در بخش فرآوری است.

نائب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: تکمیل نشدن اکتشاف معدن یا مشکل در بخش فروش از دیگر چالش معادن غیرفعال است. برنا خاطرنشان کرد: دولت برای فعال‌سازی آن دسته از معادنی که به‌رغم ظرفیت مناسب، غیرفعال هستند، طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس را در دستور کار گذاشته است.

وی با بیان اینکه هر کدام از مواد معدنی در کشور می‌تواند به مثابه نفت باشد، اظهار داشت: هدف دولت از این طرح، فعال کردن ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال است.

نائب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تأکید کرد: در حالی که ۱۰ تا ۱۱ درصد ذخایر کشور از نوع فلزی با ارزش‌افزوده بالاست اما حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد از تولیدات معدنی به بخش فلزی اختصاص دارد و این امر بدین معناست که از ذخایر فلزی، بیشتر استفاده می‌کنیم به همین سبب باید برنامه‌های وسیعی در حوزه اکتشاف اجرایی کنیم.

به گفته وی، ‌دولت با کمک انجمن‌های تخصصی از جمله سنگ‌آهن، مس و… اقدام به آسیب‌شناسی معادن غیرفعال کوچک، کرده تا بتوان راهکارهای لازم را به‌کار گرفت.

نائب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تشریح کرد: شرکت تهیه و تولید به‌عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو نسبت به آسیب‌شناسی معادن کوچک‌مقیاس در استان‌های مختلف اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در کشور ذخایر غیرفلزی بسیاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این مسیر، با فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان بازار مصرف مناسبی برای تولیدات معادن کوچک‌مقیاس ایجاد کرد.

همچنین وجیه ا… جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس علاوه بر تأمین نیاز داخل، می‌تواند رویکرد به بازارهای صادراتی داشته باشد.

جعفری توضیح داد: اواخر سال۹۶ تفاهم‌نامه مربوطه بین گل‌گهر، میدکو و برخی مجموعه‌های معدنی مربوطه امضا، اما در سال۹۷ گام‌های ابتدایی برداشته شد و امسال شتاب گرفت و سازمان ایمیدرو هم نقش خود را در این ارتباط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان بازوی اجرایی خود محول کرد.

وی خاطرنشان ساخت: برخی مزیت‌ها وجود دارد که با تجمیع معادن کوچک می‌توان از آن بهره گرفت، در واقع چنان‌چه ۱۰ معدن کوچک که در یک شعاع قرار گرفته‌اند، می‌توانند نسبت به ایجاد یک واحد فرآوری اقدام کرده و این امکان وجود دارد  که بازار تولیدشان فراهم شود، بنابراین سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی با ایجاد یک واحد فرآوری می‌تواند از مزیت آن برخوردار شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی توضیح داد: ارزیابی معادن کوچک‌مقیاس گویای آن است که آنها از نظر زیر ساخت، نقدینگی، مسائل حقوقی و فنی مشکل دارند و متقاضی اینگونه معادن که مصرف‌کننده ماده معدنی استخراجی هم هستند، به این ترتیب بخشی از مشکلاتش قابل برطرف شدن است.

وی یادآور شد: این طرح از طرح‌های اقتصاد مقاومتی دولت و مربوط به وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت است که این وزارتخانه هم مسؤولیت خود را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محول و این سازمان نیز در بعد اجرا، در ارتباط با معادن کوچک مقیاس، مسؤولیت را به شرکت تهیه و تولید واگذار کرده است.

جعفری اضافه کرد: دولت و سرمایه‌گذاران که می‌خواهند مصرف‌کنندگان مواد معدنی باشند، معدنکاران یا مجوزداران معادن غیرفعال و تشکل‌ها و انجمن‌های ذی‌ربط (اتاق بازرگانی، خانه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن، انجمن‌ها) در مجموع چهار رکن احیای معادن کوچک محسوب می‌شوند.

وی افزود: تاکنون اطلاعات معادن ۱۴ استان اخذ شده که هشت استان مورد پایش قرار گرفته و در واقع ۳۱ استان در چارچوب طرح احیای معادن کوچک مقیاس قرار گرفته‌اند، ابتدا تمرکز بر روی معادن فلزی بود، اما سازمان ایمیدرو معادن غیرفلزی را نیز در برنامه گنجاند.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: امسال تلاش می‌شود حدود ۳۰ درصد برنامه فعال‌سازی معادن کوچک اجرایی شود، اما واقعیت اینکه شکل‌گیری یک واحد فرآوری مدت دو سال بطول می‌انجامد و انتظار می‌رود در سال ۹۹ این حرکت (احیای معادن کوچک) روند بهتری پیدا کند و آثار خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: میزان ذخایر معدنی چنان‌چه توجیه اقتصادی داشته باشد، می‌تواند پیامد صادرات نیز به‌دنبال داشته باشد و به این ترتیب سرمایه‌گذاری از بازدهی لازم برخوردار شود.

جعفری پیرامون موضوع تأمین اعتبار برای احیای معادن کوچک بیان داشت: برای سال ۹۸ در بودجه منابعی توسط سازمان برنامه و بودجه دیده نشده، اما می‌توان برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شود و بتوان نیازهای این طرح را در قالب بودجه مورد توجه قرارداد.