توسعه تولید قطعات خودرو با اتکا به توان فناوران داخلی

توسعه تولید قطعات خودرو با اتکا به توان فناوران داخلی گروه خودرو- با توجه به شرایطی که در کشور در حوزه خودرو اتفاق افتاد و با همه تلخی‌های تحریم، فرصتی برای خودروسازان ایجاد شده است تا با ورود به عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه جدیدی برای کشور رقم بزنند چرا که یکی از راه‌های توسعه تولید […]

توسعه تولید قطعات خودرو با اتکا به توان فناوران داخلی

گروه خودرو- با توجه به شرایطی که در کشور در حوزه خودرو اتفاق افتاد و با همه تلخی‌های تحریم، فرصتی برای خودروسازان ایجاد شده است تا با ورود به عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه جدیدی برای کشور رقم بزنند چرا که یکی از راه‌های توسعه تولید خودروهای داخلی تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

این در حالی است که در زمینه قطعات الکترونیک و پلتفرم خودرو با اعتمادی که مدیران مجموعه خودروساز به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته کار را از یک سال قبل شروع و با حمایت و عزم ملی شرایط عبور از این گذر برای خودروساز اتفاق افتاده است.

در این رابطه اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: ۲۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، ۲۰ درصد نیز در حوزه زیست فناوری فعالیت دارند.

قادری‌فر افزود: پیش‌بینی‌ها این است که ۴۰۰تا ۴۵۰ (حدود ۱۰درصد) شرکت‌های دانش‌بنیان تأیید صلاحیت شده، می‌توانند در حوزه حمل‌ونقل پیشرفته و خودرو فعالیت داشته باشند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اقبال صنعتگران و خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش است، بیان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برخلاف تحریم‌ها روزبه‌روز ظرفیت‌های خود را شکوفا کنند و در اختیار صنعت به ویژه خودروسازی قرار گیرند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه خودروسازی به عنوان صنعت پیشران کشور مورد توجه است با فناوری‌های جدید می‌توانند در صنعت خودروسازی رسوخ بیشتری داشته باشند تا شاهد کیفیت بهتر در محصولات خودرویی باشیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان می‌توان به عنوان مراکز نوآوری در کنار خودروسازی با نگاه ویژه به قطعه‌سازی به عنوان زیربنای صنعت خودروسازی استفاده کرد.

قادری‌فر در ادامه تصریح کرد: در استاندارسازی مشکل اساسی تدوین استاندارهای لازم است که در این زمینه با سازمان ملی استاندارد در زمینه گواهی انطباق به تفاهماتی رسیده‌ایم.

وی افزود: دو خودروساز بزرگ کشور با رجوع به شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد مراکز نوآوری از فناوری‌های این شرکت‌ها استفاده کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلات برتر کشور در مرکز نوآوری به شرکت‌های خودروساز کمک می‌کنند و طراحی‌های نوآورانه ارائه می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: از طرفی رجوع خودروساز‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر شده است از طرفی هم اقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم موجب شده به‌طور مثال از پژو۳۰۱ رونمایی شود. بنابراین با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان داخل توانستند این محصول را به تعداد مشخص برسانند و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده (۹۹) با استفاده از توان فناوران داخلی این محصول به تولید انبوه خواهد رسید.

قادری‌فر ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد قطعات پژو۳۰۱ با استفاده از توان فناوران و دانشمندان ایرانی داخلی‌سازی شده است.

وی افزود: در بخش صادرات پلتفرم‌های خوبی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای ورود به عرصه بین‌المللی آماده شده است و می‌توان گفت بخشی از زیرساخت‌ها فراهم است.

قادری‌فر درباره حمایت‌ها گفت: بسته حمایت معاون علمی فناوری بیش از ۱۳۰ خدمت شامل ابزارهای مالی در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات لیزینگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا حمایت از بازار، برند و استاندارسازی و کریدور صادرات در پایگاه علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان قابل دسترسی است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه و تعامل می‌توان محصول خروجی را به صورت نوآورانه و باکیفیت‌تر به بازار عرضه کرد.

قادری‌فر گفت: ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی در صنعت خودرو و مراکز نوآوری در کنار شرکت‌های بزرگ خودروسازی از کارهایی است که شروع کرده‌ایم.

در این باره منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل‌ونقل پیشرفته، اذعان داشت: ما در مورد بدنه به خودکفایی‌هایی رسیده‌ایم، در موتور نیز که وابستگی‌هایی داشتیم و در سیستم‌های ایمنی مثل کیسه هوا نیز وابستگی‌هایی به خارج داشتیم، ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

وی افزود: شرکت دانش‌بنیان در این دو قسمت وارد شده و در اواخر سال ۹۷ مجموعه‌ها از نظر فناوری بررسی و نمونه‌هایی تولید ساخته شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل‌ونقل پیشرفته اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان مشکلات بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بخش موتور را حل کرده‌اند و نیاز کشور را برطرف کرده‌اند.

منطقی گفت: صنعت خودرو یکی از بخش‌های مهم سیاست‌گذاری است به‌عنوان مثال؛ وزارت صمت به خودروسازان برای ۴۰ درصد مجوز قطعه‌سازی می‌دهد بنابراین می‌توان گفت: با سیاست‌گذاری جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص می‌شود و از توانمندی‌های این شرکت‌ها در طراحی مدل‌ها و نسل‌های جدید استفاده کرد.

وی ادامه داد : از صادرات قطعات دانش‌بنیان هنوز فاصله داریم و وقتی به استاندارهای لازم برسیم می‌توانیم از صادرات صحبت کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل‌ونقل پیشرفته گفت: با استفاده از مزیت هزینه پایین و قابلیت توانمندی موجود در کشور می‌توان در صادرات کمک گرفت.