سایه سنگین تأمین تجهیزات معدنی بر صنعت سنگ

  سایه سنگین تأمین تجهیزات معدنی بر صنعت سنگ محمد قره‌داغلی- با آنکه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی، نما و ساختمانی به لحاظ تنوع رنگ، جنس و ذخایر قابل توجه، موقعیت ویژه‌ای نسبت به دیگر کشور‌ها دارد، اما متأسفانه در حال‌حاضر به دلیل مشکلات موجود حدود ۳۰ درصد از ظرفیت سنگ کشور فعال است  که […]

 

سایه سنگین تأمین تجهیزات معدنی بر صنعت سنگ

محمد قره‌داغلی- با آنکه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی، نما و ساختمانی به لحاظ تنوع رنگ، جنس و ذخایر قابل توجه، موقعیت ویژه‌ای نسبت به دیگر کشور‌ها دارد، اما متأسفانه در حال‌حاضر به دلیل مشکلات موجود حدود ۳۰ درصد از ظرفیت سنگ کشور فعال است

 که این مشکلات را می‌توان کمبود نقدینگی، روش‌های استخراج، تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز، سیاست‌های چند گانه، کاهش تقاضای داخلی، صادرات، سودهای بالای تسهیلات بانکی، بازاریابی، کمبود تجهیزات لازم و… نام برد.

مهم‌ترین مسأله در معدنکاری سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، سالم ماندن سنگ و عدم ایجاد درز و شکستگی در سنگ است که برای این منظور از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته، ابزارهای سیم‌برش الماسه و هاواژ و… استفاده می‌شود و با توجه به اینکه بسیاری از این مواد مصرفی و تجهیزات دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه‌های سنگ کشور بومی‌سازی نشده و از خارج وارد می‌شود تأمین این گونه تجهیزات و مواد مصرفی به علت افزایش نرخ ارز، تورم و تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است که همین امر موجب شده، هزینه‌های تولید افزایش یابد و رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی در بازارهای مختلف کاهش یابد.

در این رابطه سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت از ضرورت نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات معدنی برای توسعه بخش معدن خبر داد و گفت: این کار باید با همراهی و همکاری جدی با بخش خصوصی دنبال شود.

همچنین احمد توکلی، عضو هیأت‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران با بیان اینکه معدنکاران با مشکلات بسیاری در زمینه واردات و تعمیر ماشین‌آلات سنگین مواجهند، بیان داشت: تاکنون در زمینه تولید این گونه ماشین‌آلات در کشور اقدامات اساسی انجام نشده است.

توکلی اظهار کرد: در حال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت سنگ، تأمین تجهیزات معدنی است. اغلب معدنکاران به‌واسطه گرانی ارز و تحریم‌ها نمی‌توانند تجهیزات را از سازنده‌های اصلی خریداری کنند و مجبور هستند از طریق واسطه این کار را انجام دهند که این مسأله باعث افزایش هزینه‌های خریدشان می‌شود.

توکلی تصریح کرد: اغلب ماشین‌آلات معدنی که از خارج وارد می‌شوند دست‌دوم هستند که این امر باعث می‌شود معدنکاران هر روز با مشکلاتی مانند تعمیر این ماشین‌آلات با انجام هزینه‌های بالا دست‌به‌گریبان باشند. به دلیل خارجی بودن این ماشین‌آلات، زمانی که تحریم پیش می‌آید ما با مشکل تأمین قطعات‌یدکی مواجه می‌شویم و این قطعات به سختی تهیه می‌شوند.

وی گفت: تاکنون در زمینه تولید این گونه ماشین‌آلات در کشور اقدامات اساسی انجام نشده است. ماشین‌آلاتی که در هپکو تولید می‌شوند عمدتاً برای راهسازی مناسب هستند و در معدن کاربرد چندانی ندارند. هم‌اکنون برخی محصولات هپکو در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ما در معادن نیازمند ماشین‌آلات بزرگ هستیم.

توکلی تصریح کرد: به عنوان مثال در زمینه تولید لاستیک، تجربیات بسیار خوبی داشته‌ایم اما هنوز برخی از لاستیک‌های بزرگ که مناسب ماشین‌آلات بزرگ باشند در ایران تولید نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که ماشین‌آلات سنگین در ایران تولید شوند معدنکاران حتماً از آنها استفاده خواهند کرد و ما در نمایشگاه سنگ ایران هم به بهترین شکل ممکن از حضور و به نمایش گذاشتن این ماشین‌آلات استقبال خواهیم کرد. در سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه به محصولات هپکو اختصاص داشت که استقبال بسیار خوبی از این غرفه به عمل آمد.

توکلی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید ماشین‌آلات سنگبری تجربیات بسیار ارزنده‌ای در ایران انجام شده و در حال‌حاضر «اره‌های» بسیار خوبی در ایران تولید می‌شود که لازم است این تجربیات در حوزه تولید ماشین‌آلات بزرگ معدنی نیز تکرار شوند.

وی ادامه داد: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران از ۱۶ الی ۱۹ مهر ماه سال‌جاری در شهرستان محلات، شهر نیم‌ور برگزار می‌شود.

توکلی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نمایشگاه حمایت از تولید داخل و رونق تولید است مخصوصاً در بخش ماشین‌آلات معدنی که کمبود‌ها در این زمینه بسیار زیاد است و معتقدم باید در این زمینه حمایت‌ها و تلاش‌های بسیار بیشتری انجام شود.

وی افزود: در این نمایشگاه ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی و ۲۰ هزار تن سنگ کوپ از ۱۸ استان کشور حضور دارند. همزمان با برگزاری این نمایشگاه دومین جلسه میز سنگ کشور با حضور مسؤولان وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت و رایزن‌های اقتصادی انجام خواهد شد.