الاکلنگ قیمت بازار نفت در مواجهه با دو شوک خبری

الاکلنگ قیمت بازار نفت در مواجهه با دو شوک خبری گروه انرژی- بازار نفت این روز‌ها با اتفاقاتی مواجه شده است که شاید بیش از این انتظارش را نداشت. جابه‌جایی و امضای حکم‌های انتصاباتی در آن سوی مرز‌ها این بازار بین‌المللی را تحت تأثیر خود قرارداده است. همین چند روز پیش بود که خبری مهم […]

الاکلنگ قیمت بازار نفت در مواجهه با دو شوک خبری

گروه انرژی- بازار نفت این روز‌ها با اتفاقاتی مواجه شده است که شاید بیش از این انتظارش را نداشت. جابه‌جایی و امضای حکم‌های انتصاباتی در آن سوی مرز‌ها این بازار بین‌المللی را تحت تأثیر خود قرارداده است. همین چند روز پیش بود که خبری مهم درخصوص بازار نفت عربستان رسانه‌ای شد؛ «عربستان سعودی یک شاهزاده را به عنوان وزیر جدید انرژی این کشور منصوب کرد.» به این ترتیب شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان، به جای خالد الفالح بر مسند وزارت انرژی این کشور جلوس کرد. الفالح در ادامه واکنش خود را به این اتفاق با یک توئیت خاتمه داد؛«به ‌برادرم شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان به دلیل اعتماد دستگاه سلطنتی به او برای تعیینش در این پست تبریک می‌گویم و برای او در سکانداری این بخش مهم آرزوی موفقیت دارم.»

درخصوص شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان باید گفت که این وزیر جدید انرژی عربستان برادر ناتنی محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است اما تصور نمی‌رود که به وی نزدیک باشد. وی به مدت چند دهه در وزارت انرژی خدمت کرده و این اواخر به عنوان وزیر امور انرژی مشغول بوده و بنابراین فرد توانمند و یک تکنوکرات باتجربه به شمار می‌رود.

باب مک‌نالی، رئیس شرکت «راپیدان انرژی ادوایزرز» در این باره گفت: شاهزاده عبدالعزیز یک فرد باسابقه در امر سیاست‌گذاری عربستان و اوپک است و انتظار نمی‌رود در سیاست نفتی عربستان یا روابطش با روسیه شکاف بزرگی ایجاد شود.

الفالح در روزهای اخیر پس از اینکه از مسؤولیت نظارت بر توسعه صنعت و ریاست هیأت‌مدیره شرکت نفتی دولتی آرامکو کنار گذاشته شد، مبهم شده بود. وی طی سه سال گذشته چهره دیپلماسی اوپک در مقابله با رشد صنعت نفت شیل آمریکا بود. همچنین الفالح یکی از معماران اصلی عربستان سعودی برای متنوع کردن درآمد‌ها و کاهش وابستگی به نفت بود.

براساس گزارش بلومبرگ، تصمیم ماه جاری عربستان سعودی برای جداسازی بخش صنعت‌ومعدن از وزارت انرژی در سیاست نفتی این کشور چندان مهم ارزیابی نشد. به گفته مک‌نالی، اولویت این کشور همچنان رفع تهدید ریزش قیمت نفت با جلوگیری از افزایش سطح ذخایر مانده است.

عربستان سعودی در راستای توافق کاهش تولید اوپک، تولید نفت خود را به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. الفالح با ترغیب تولیدکنندگانی مانند روسیه برای متعادل کردن بازار از طریق محدودیت عرضه، معمار توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک معروف به اوپک پلاس بود. سعودی‌ها بیشترین تلاش را برای حمایت از این توافق داشته‌اند و حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از میزان توافق شده تولید خود را کاهش داده‌اند.

در این اوضاع معامله‌گران نفت منتظرند ببینند آیا تغییر وزیران در سیاست عربستان تغییری ایجاد می‌کند یا خیر هرچند به گفته مقامات این کشور هیچ تغییری در سیاست عربستان و اوپک درباره کاهش تولید نفت وجود نخواهد داشت.

اما در ادامه این تغییر و تحولات بازار نفت شاهد یک رشد صعودی در نرخ‌ها بود. قیمت نفت روز دوشنبه (۱۸ شهریور ماه) تحت تأثیر این انتظارات که عربستان سعودی با وزیر انرژی جدید خود به حمایت از توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک ادامه خواهد داد، افزایش پیدا کرد و بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۳ سنت یا ۰٫۹ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید.

اما روز گذشته در تازه‌‌ترین دیداری که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان، وزیر انرژی جدید عربستان سعودی داشت، درباره عوامل مؤثر بر قیمت نفت گفت‌وگویی صورت ندادند. براساس گزارش خبرگزاری‌های روسیه، نواک گفت: قیمت فعلی نفت توسط بازار تعیین می‌شود و وی و عبدالعزیز درباره همکاری در اتحاد کشورهای اوپک و غیراوپک معروف به اوپک‌پلاس گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر انرژی روسیه گفت: البته ما درباره قیمت‌ها صحبت کردیم اما درباره مسائل مربوط به نیاز برای تغییری درباره قیمت‌ها صحبت نکردیم. قیمت‌ها توسط بازار تعیین می‌شوند و وظیفه ما کنترل بر اجرای توافق کاهش تولید و عوامل بنیادین بازار است.

اتفاق دومی که بازار نفت را غافلگیر کرد اخراج شبانه مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که منجر به عقب‌نشینی قیمت‌های نفتی شد، در معاملات روز چهارشنبه گذشته تحت تأثیر گزارشی که کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته را نشان داد، افزایش پیدا کرد.

پس از این که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از طریق توئیتر اعلام کرد که جان‌بولتون، مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرده است، قیمت نفت برنت بیش از دو درصد کاهش پیدا کرد. از زمانی که بولتون در آوریل سال ۲۰۱۸ این سمت را برعهده گرفت، حامی سیاست‌های خصمانه علیه این دو عضو اوپک بوده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۱ سنت یا ۰٫۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۴ سنت یا ۰٫۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۷ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید.

این دو شاخص قیمت روز سه‌شنبه گذشته در پی اخراج جان‌بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا توسط دونالدترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که گمانه‌زنی‌‌ها درباره تسهیل تحریم‌های نفتی علیه ایران را برانگیخت، با کاهش بسته شدند.

اما پس از انتشار گزارش مؤسسه امریکن پترولیوم در اواخر روز سه‌شنبه (گذشته) که نشان داد ذخایر نفت‌خام و بنزین آمریکا هفته گذشته کاهش پیدا کرده است، قیمت‌ها نیز بهبود پیدا کردند.

طبق گزارش مؤسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت‌خام آمریکا در هفته منتهی به ششم سپتامبر، ۷٫۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۲۱٫۹ میلیون بشکه رسید در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش ذخایر به میزان ۲٫۷ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA، بهای نفت در معاملات آسیایی تحت تأثیر گزارش شب گذشته مؤسسه امریکن‌پترولیوم پشتیبانی خواهد شد.

طبق گزارش مؤسسه امریکن‌پترولیوم، ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات نفت است، ۱٫۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و فعالیت پالایشگاهی آمریکا به میزان ۲۰۸ هزار بشکه در روز رشد کرد. ذخایر بنزین آمریکا نیز ۴٫۵ میلیون بشکه کاهش یافت در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۸۴۷ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر بازار در گروه پرایس فیوچرز در این باره به بلومبرگ گفت: خبر اخراج بولتون باعث کاهش قیمت نفت شد زیرا وی به مواضع ضدایرانی معروف بود.

براساس گزارش رویترز، قیمت‌های نفت پیش از برکناری بولتون تحت تأثیر اظهارات شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی جدید عربستان سعودی که گفت ارکان سیاست عربستان سعودی تغییر نخواهد کرد و توافق جهانی برای محدودیت عرضه به میزان ۱٫۲ میلیون بشکه در روز حفظ خواهد شد، افزایش داشتند.