سیراف، فتیله تولید خوراک واحدهای پتروشیمی را بالا می‌کشد

معاون وزیر نفت سیراف، فتیله تولید خوراک واحدهای پتروشیمی را بالا می‌کشد معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌هایی درخصوص طرح‌های پتروپالایشگا‌هی گفت: هم‌اکنون ساخت مجتمع پالایشگاهی سیراف در دستور وزارت نفت قرار دارد که این مجتمع پالایشگاهی می‌تواند نزدیک به ۱۰ میلیون تن نفتا تولید کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا صادق‌آبادی، معاون […]

معاون وزیر نفت

سیراف، فتیله تولید خوراک واحدهای پتروشیمی را بالا می‌کشد

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌هایی درخصوص طرح‌های پتروپالایشگا‌هی گفت: هم‌اکنون ساخت مجتمع پالایشگاهی سیراف در دستور وزارت نفت قرار دارد که این مجتمع پالایشگاهی می‌تواند نزدیک به ۱۰ میلیون تن نفتا تولید کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰ پالایشگاه در کشور فعالند که ۹ پالایشگاه بر پایه نفت‌خام و یک پالایشگاه نیز تصفیه‌کننده میعانات گازی است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این مهم‌ترین هدف پالایشگاه‌ها بر روی تولید سوخت متمرکز بوده است، ادامه داد: تا پیش از این تمرکز روی تولید بنزین، نفت و گاز و سایر فرآورده‌های نفتی نظیر نفت کوره، گاز مایع و خوراک واحدهای قیر و روغن‌سازی بوده است.

معاون وزیر نفت درخصوص تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی‌های خوراک مایع یا همان پتروپالایشگاه‌ها توضیح داد: هم‌اکنون در مجموع ۱۲ میلیون تن خوراک واحدهای پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آنها که بر پایه خوراک نفتا و نفت‌سفید فعالیت می‌کنند از طریق پالایشگاه‌های کشور تأمین می‌شود.

این مقام مسؤول به وجود پتروشیمی‌های شازند اراک، تبریز و اصفهان اشاره کرد و تصریح کرد: این پتروشیمی‌‌ها در کنار پالایشگاه‌های شازند، تبریز و اصفهان تأسیس شده‌اند و خوراک‌شان را از این پالایشگاه‌ها دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که این ظرفیت در کشور وجود دارد که در کنار هر پالایشگاهی یک مجتمع پتروشیمی دایر شود، افزود: در این شرایط ما می‌توانیم به جای آن که خوراک پالایشگاه‌ها را به سوخت تبدیل کنیم، به خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل کنیم که براساس آنها زنجیره‌های پاییندستی نظیر تولیدکنندگان مواد پلاستیکی و شوینده‌ها فعال می‌شوند.

معاون وزیر نفت استفاده از ظرفیت‌های موجود را اولویت وزارت نفت در زمینه پتروپالایشگاه‌ها عنوان کرد و اظهار کرد: راهبرد اصلی ما این است که واحدهای تصفیه نفت کوره در پالایشگاه‌ها را توسعه دهیم تا با تصفیه نفت کوره بتوانیم خوراک‌های سبک نظیر اتیلن، پروپیلن تولید کنیم که این مواد به عنوان خوراک در صنایع پتروشیمی کاربرد دارند.

صادق‌آبادی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند ما را با کمترین هزینه و در سریع‌‌ترین زمان به تولید ثروت و ارزش‌افزوده برساند، افزود: هم‌اکنون واحدهای پتروشیمی وجود دارند که با کمبود خوراک مواجه هستند بنابر این باید اولویت اول ما تولید خوراک برای این واحد‌ها باشد چراکه نه هزینه زیادی می‌خواهد و نه زمان‌بر است.

براساس گزارش صداوسیما، به گفته این مقام مسؤول اولویت ما در صنعت پالایش در وزارت نفت کاهش نفت کوره و تصفیه آن با هدف تولید خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی موجود در کشور است.

معاون وزیر نفت درخصوص برنامه‌ریزی‌های آینده در زمینه پتروپالایشگاه‌ها افزود: هم‌اکنون ساخت مجتمع پالایشگاهی سیراف در دستور وزارت نفت قرار دارد که این مجتمع پالایشگاهی می‌تواند نزدیک به ۱۰ میلیون تن نفتا تولید کند که خوراک زنجیره بزرگی از واحدهای پتروشیمی بر پایه خوراک نفتا را تأمین خواهد کرد.