تعیین‌تکلیف مناقصات ۱۵ پروژه نفتی؛ تا پایان سال

  تعیین‌تکلیف مناقصات ۱۵ پروژه نفتی؛ تا پایان سال گروه انرژی- در حال‌حاضر طرح‌های ۶٫۲ میلیارد دلاری نگهداشت و افزایش توان تولید نفت با در برداشتن ۳۳ پروژه در هفت استان نفت‌خیز علی‌رغم تحریم‌ها به حرکت توسعه‌ای خود شتاب داده‌اند تا این طرح‌ها را به خط پایان بهره‌برداری برسانند. در این طرح چهار پروژه در […]

 

تعیین‌تکلیف مناقصات ۱۵ پروژه نفتی؛ تا پایان سال

گروه انرژی- در حال‌حاضر طرح‌های ۶٫۲ میلیارد دلاری نگهداشت و افزایش توان تولید نفت با در برداشتن ۳۳ پروژه در هفت استان نفت‌خیز علی‌رغم تحریم‌ها به حرکت توسعه‌ای خود شتاب داده‌اند تا این طرح‌ها را به خط پایان بهره‌برداری برسانند.

در این طرح چهار پروژه در فراساحل و ۲۹ پروژه در خشکی قرار گرفته است که به‌طور متوسط ۲۸۰ هزار بشکه در روز به میزان تولید اضافه خواهند کرد. براین اساس باید گفت مناقصه بستری خواهد بود که پروژه‌ها از این طریق به پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی واگذار شوند. در حال‌حاضر ۱۰ قرارداد از این ۳۳ قرارداد با برگزاری مناقصه و اعلام برندگان به امضاء رسیده است، هشت مناقصه دیگر نیز تعیین‌تکلیف شده و برندگان مشخص شده‌اند. با توجه به اظهارنظر مسؤولان برای پروژه‌های باقیمانده و لزوم اجرایی شدن آنها در سال ۹۹، انتظار می‌رود مناقصات ۱۵ پروژه باقیمانده نیز تا پایان سال تعیین‌تکلیف شود.

معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص با بیان اینکه ارکان مختلف در کشور از مدیران و کارشناسان گرفته تا کارفرمایان و پیمانکاران برای توسعه پروژه‌های نفتی تلاش کرده‌اند، تصریح کرد: مبلغ این پروژه‌های نگهداشت و افزایش توان تولید ۶٫۲ میلیارد دلار است و برای واگذاری این قرارداد‌ها از فرآیند مناقصه استفاده کردیم که در آن شرکت‌های توانمند ایرانی ارزیابی شدند و براساس آن با انجام مناقصات محدود پیمانکاران را انتخاب کردیم.

رضا دهقان در تازه‌‌ترین اظهارات خود با اشاره به اینکه برای توسعه میدان‌های مشترک علاوه بر اقدام‌های توسعه‌ای حال‌حاضر، برنامه‌هایی نیز داریم، تصریح کرد: انتظار داریم تا دو سال آینده تمام میادین مشترک تعیین‌تکلیف و نحوه توسعه و قراردادهای آن هرچه زودتر مشخص شوند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران درباره روند توسعه میدان مشترک فروزان نیز، گفت: برای توسعه این میدان هم یک طرح EPC تعریف کرده‌ایم که برنده مناقصه آن در چند هفته آینده مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی سهم قطر ۱۰ الی ۱۵ درصد بیشتر از سهم ما است، افزود: با این وجود ما از این مخزن در حال برداشت هستیم و طرح توسعه‌ای در نظر داریم تا برداشت را از این مخزن افزایش دهیم.

 دهقان با اشاره به اینکه بعد از برجام که مراودات شرکت‌های بین‌المللی با ایران بیشتر شد با دو شرکت مذاکراتی داشتیم و به دلایلی که مهم‌ترین آنها بازگشت تحریم‌ها بود به نتیجه نرسیدیم، اظهار کرد: بلافاصله با یک شرکت ایرانی و یک شرکت بین‌المللی تفاهم‌نامه امضاء کردیم که یکی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را تحویل داده و مذاکراتی نیز با آنها داشته‌ایم که اگر به جمع‌بندی برسیم این امکان وجود دارد که قرارداد برای ادامه توسعه میدان با این شرکت امضاء کنیم.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ما یک قرارداد ipc با یک کنسرسیوم بین‌المللی برای توسعه میادین آبان و پایدار غرب که هر دو مرزی هستند داشتیم که این قرارداد یک‌سال‌ونیم پیش امضاء شد و کارهای اجرایی آن طبق برنامه در حال انجام است و برنامه‌های پیمانکار هم به خوبی پیش می‌رود.

 دهقان با اشاره به اینکه یک قرارداد دیگر با همین کنسرسیوم بین‌المللی برای سه میدان غیرمشترک داریم که دالپری، چشمه‌خوش و پایدار شرق هستند و این قرارداد امضاء شده و به زودی نافذ می‌شود، افزود: یک قرارداد سوم هم با یک شرکت ایرانی برای توسعه میادین سپهر و جفیر داریم که این قرارداد هم شد.

به گفته این مقام مسؤول یک طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت هم در نفت فعال است که ۳۳ پروژه زیرمجموعه آن هستند.

دهقان با اشاره به اینکه مخازن پس از تولید دچار افت فشار و نهایتاً افت تولید می‌شوند، گفت: برای جبران این افت تولید باید چاه‌های بیشتری حفر شوند و از تکنولوژی‌های خاص مانند پمپ‌های درون‌چاهی و تزریق آب، گاز و … استفاده کرد.

اجرای طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت در ۷ استان نفت‌خیز

وی افزود: در این طرح ۳۳ پروژه داریم که در هفت استان نفت‌خیز کشور از جمله خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کهکیلویه‌وبویراحمد، فارس و کرمانشاه پراکنده است؛ در این طرح چهار پروژه فراساحلی است که فروزان یکی از آنهاست و ۲۹ پروژه خشکی است که قرار است این مجموعه به‌طور متوسط ۲۸۰ هزار بشکه در روز به میزان تولید اضافه کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: مبلغ کل این پروژه‌ها ۶٫۲ میلیارد دلار است و برای واگذاری این قرارداد‌ها از فرآیند مناقصه استفاده کردیم که در آن شرکت‌های توانمند ایرانی ارزیابی شدند و براساس آن با انجام مناقصات محدود پیمانکاران را انتخاب کردیم.

دهقان با بیان اینکه ۱۰ قرارداد از این ۳۳ قرارداد امضاء شده است و هشت مناقصه دیگر تعیین‌تکلیف شده و برندگان مشخص شده‌اند و به زودی قرارداد آن امضاء می‌شود، گفت: در نهایت ۱۵ پروژه باقی مانده تا پایان سال تعیین‌تکلیف خواهند شد که سال ۹۹ سال تمرکز ما بر فعالیت‌های اجرایی این پروژه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جبهه کاری مورد انتظار در این طرح‌ها برای پیمانکاران ایرانی و هم برای سازندگان تجهیزات است، اظهار کرد: کالاهای پرمصرف شناسایی و همه شرکت‌های ایرانی موظف هستند برای تأمین تجهیزات و خدمات از شرکت‌های ایرانی دیگر استفاده کنند که در این راستا یک کمیته ساخت داخل تشکیل شده است تا مطمئن شویم آن چه هدف‌گذاری شده محقق شود و طبیعتاً این به‌طور مستقیم باعث اشتغالزایی مستقیم در هفت استان مذکور و غیرمستقیم در سطح کشور خواهد شد.

به گفته دهقان در این قرارداد‌ها چهاردرصد مبلغ ۶٫۲ میلیارد دلار به مسؤولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت اختصاص داده شده است تا صرف توسعه شهری و بهبود شرایط مردم و … شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت‌های داخلی اکنون خیلی قوی‌تر از ۱۰ سال قبل هستند، افزود: ارکان مختلف در کشور از مدیران و کارشناسان گرفته تا کارفرمایان و پیمانکاران برای این توسعه تلاش کرده‌اند و کار را به اینجا رسانده‌اند و ما نیز باید تلاش کنیم؛ توانمندی‌ها برای ما در جایی است که نقطه بن‌بستی وجود ندارد.