تیغ دسیسه‌ها زیر گلوی بازیگر آسیایی نفت

وقتی آمریکا آب را گل‌آلود می‌کند تیغ دسیسه‌ها زیر گلوی بازیگر آسیایی نفت گروه انرژی- درحالی ۱۰ پهپاد یمنی در چند روز اخیر پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت نفتی آرامکو عربستان را مورد حمله قراردادند که این دو پالایشگاه به‌عنوان شاهرگ صنعتی این کشور دلارهای نفتی را به خزانه این کشور پمپاژ می‌کردند. […]

وقتی آمریکا آب را گل‌آلود می‌کند

تیغ دسیسه‌ها زیر گلوی بازیگر آسیایی نفت

گروه انرژی- درحالی ۱۰ پهپاد یمنی در چند روز اخیر پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت نفتی آرامکو عربستان را مورد حمله قراردادند که این دو پالایشگاه به‌عنوان شاهرگ صنعتی این کشور دلارهای نفتی را به خزانه این کشور پمپاژ می‌کردند.

باید گفت شهر نفتی بقیق از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان محسوب می‌شود؛ شرکت «آرامکو» برای نخستین بار نفت را در این منطقه مهم کشف و استخراج کرد و پالایشگاهی که امروز هدف قرار گرفت از قدیمی‌‌ترین تأسیسات وابسته به «آرامکو» محسوب می‌شود.

آرامکو که خود از مهم‌ترین شرکت نفتی دنیا به شمار می‌آید ارزش سهام آن بیش از دوهزار میلیارد دلار رسیده است؛ این شرکت حدود ۱۲ درصد از سهم تولید جهانی نفت را در اختیار دارد و بالغ بر ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

این پاتک با عنوان «توازن بازدارندگی دوم»، با توجه به جایگاه استراتژیک این دو پالایشگاه، آل‌سعود را در شوک عمیقی فرو برده است.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم‌سعودی هیچ چاره‌ای جز توقف تجاوزات به یمن و محاصره این کشور را ندارد.» بدین ترتیب و در پی این ماجرا حوثی‌های یمن مسؤولیت حملات روز شنبه به دو تأسیسات نفتی در قلب صنعت نفت عربستان سعودی در ابقیق را برعهده گرفتند. اما این همه ماجرا نیست، نگرانی‌ها از باب حملات ادامه دارد. وزیر مشاور امارات در امورخارجه تأکید کرد، حمله اخیر نیروهای انصارا… به دو مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکوی عربستان در استان بقیق به امارات و کشورهای منطقه نیز می‌رسد.

درخصوص تأثیرات ناشی از انفجارهای تأسیسات آرامکو باید گفت: نیمی از ظرفیت تولید نفت این کشور مختل شده، براین اساس آمریکا برای استفاده از ذخایر نفت استراتژیک خود به منظور جبران از دست رفتن نفت عربستان وارد عمل شده است.

منابع صنعتی آگاه اظهار کرده‌اند: حدود پنج تا شش میلیون بشکه در روز یا معادل پنج تا شش درصد از عرضه جهانی نفت متأثر شده است. از همین روی اظهار امیدواری شده است. عربستان سعودی قادر خواهد بود ظرف مدت چند روز روند تولید نفت خود را احیاء کند اما قطع شدن عرضه به مدت طولانی روی قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است رونق تولید نفت شیل آمریکا را تقویت کند.

اما آمریکا اعلام آمادگی کرده است تا جای خالی نفت تولیدی عربستان را پُر کند. سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده که دولت ترامپ آماده است در صورت نیاز از ذخایر نفت استراتژیک خود برای جبران تعطیلی تولید نفت عربستان سعودی استفاده کند.

شایلین هاینس گفت: ریک‌پری، وزیر انرژی آمریکا آماده است در صورت نیاز برای جبران اختلال عرضه در بازارهای نفت در نتیجه حملاتی که به تأسیسات نفتی عربستان‌سعودی انجام شده است، از ذخایر نفت استراتژیک استفاده کند. وی در ادامه افزود: پری به مدیران وزارتخانه دستور داده تا با آژانس بین‌المللی انرژی درباره گزینه‌های احتمالی برای اقدام گروهی لازم همکاری کنند.

در حال‌حاضر آمریکا در مخازن زیرزمینی سواحل تگزاس و لوییزیانا حدود ۶۴۵ میلیون بشکه یا به اندازه یک ماه مصرف نفت آمریکا ذخیره دارد.

پس از چندی از این اظها نظر‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، دستور آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را صادر کرد. ترامپ گفت: این ذخایر نفتی در صورت لزوم برای تأمین عرضه نفت بازارهای جهانی آزاد خواهند شد. وی به نهادهای مربوطه اطلاع داده است که در روند تأیید مجوز خط‌لوله‌های انتقال نفت در ایالت تگزاس و سایر ایالت‌ها، با شتاب بیشتری عمل کنند.

از سوی دیگر باید گفت: علاوه بر آمریکا، تنها کشورهایی که مازاد ظرفیت قابل‌توجهی دارند ایران و ونزوئلا هستند که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. بنابراین اینگونه برداشت می‌شود با توجه به شرایط موجود مشتریان به بازار نفت ایران رجعت کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص می‌گوید: مصرف‌کنندگان نفت به دلیل ناتوانی عربستان در تأمین نیاز آنها در پی حمله یمن به تأسیسات نفتی این کشور به سمت ایران باز خواهند گشت و فروش نفت ایران افزایش می‌یابد.

یوناتن بت‌کلیا در تحلیل تأثیر حمله پهپادهای یمنی به دو پالایشگاه نفتی عربستان در تغییر قیمت جهانی نفت و میزان تقاضا و فروش نفت، به خانه‌ملت، گفت: سعودی‌‌ها همزمان با تحریم نفت ایران تولید نفت خود را افزایش داده و حتی قول جبران جای خالی نفت ایران را در بازار جهانی دادند اما اکنون در پی نابودی بخشی از تأسیسات نفتی‌شان توسط انصارا… یمن با چالش‌های بسیاری در حوزه تولید و صادرات نفت رو‌به‌رو شده‌اند.

نماینده مردم آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از تحریم نفت ایران، بسیاری از کشورهای خریدار به ناچار به سمت عربستان‌سعودی کشیده شدند و آنها نیز با افزایش تولید و کاهش قیمت، درصدد به صفر رساندن فروش نفت ایران بودند تا اینگونه به اقتصاد ایران ضربه‌های سنگین وارد کنند اما اکنون به دنبال حق‌طلبی و عدالت‌خواهی یمنی‌‌ها، تولید نفت عربستان ۵۰درصد کاهش یافته که این مهم به معنای ضربه بزرگ اقتصادی به آنهاست.

وی با اشاره به اینکه نفت کشورهای مصرف‌کننده باید به هر شکل ممکن تأمین شود چراکه جهان به سوخت نیاز دارد، افزود: مصرف‌کنندگان نفت به همین دلیل به سمت ایران باز خواهند گشت و فروش نفت ایران افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به‌زودی احتیاج سبب خواهد شد کشور‌ها تحریم‌های آمریکا را دور زده و از ایران نفت خریداری کنند، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود مصرف‌کنندگان نفت به کشورهای تحریم‌کننده نفت ایران فشار می‌آورند که این تحریم‌ها برداشته شوند.

اما واکنش‌ها به این رویداد همچنان ادامه دارد تا از این آب گل‌آلود سران آمریکایی گزکی برای تاختن علیه ایران پیدا کنند و تیغ دسیسه‌چینی‌هایشان را زیر گلوی ایران فشار دهند. وزیر امورخارجه آمریکا در صفحه توءیتر خود این ادعای واهی را مطرح کرد که حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران صورت گرفته است! مایک پامپئو، در توئیت‌هایی که منتشر کرده، این ادعای بی‌اساس را مطرح کرده است: «در حالی که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند که در دیپلماسی مشارکت دارند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله علیه عربستان سعودی است! ایران اکنون حمله‌ای بی‌سابقه به این تأمین‌کننده انرژی جهان داشته است. مدرکی دال بر اینکه این حملات از یمن انجام شده، وجود ندارد! از همه ملت‌‌ها می‌خواهیم به‌طور واضح و علنی حملات ایران را محکوم کنند »

در پی این توهمات، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری در واکنش به ادعای پمپئو علیه ایران مبنی بر اینکه حمله به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو کار ایران بوده، نوشت: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است.

درادامه سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به ادعای آمریکا علیه ایران درباره حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکو خواستار خویشتن‌داری و خودداری از اقدامات تنش‌زا شد. هوا چونینگ گفت که مقصر دانستن هر کسی درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بدون مدرک قطعی، غیرمسؤولانه است. بدون تحقیقی قطعی، فکر کردن درباره این که چه کسی مقصر است، به خودی خودی، خیلی هم مسؤولانه نیست. موضع چین این است که ما با هر اقدامی که درگیری را گسترش داده یا شدت می‌بخشد، مخالفیم.

آنچه مسلم است روی مدار آمدن پالایشگاه‌های مذکور زمان‌بر خواهد بود و بازار، جای خالی محموله ‌های نفتی سعودی‌ها را حس می‌کند. حال با تنش‌های ایجاد شده در منطقه باید منتظر اقدامات آمریکا ماند که برای تصاحب بازار نفت بین‌المللی و ضربه زدن به صنعت نفت ایران چه خواب دیگری خواهد دید.