تخلف در برگزاری مناقصات به ندرت رخ می‌دهد

مدیر طرح‌های شرکت پتروشیمی در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده تخلف در برگزاری مناقصات به ندرت رخ می‌دهد افزایش ۵ درصدی هزینه‌های اجرایی در صنعت پتروشیمی سمیه مهدوی- مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های اجرایی صنعت پتروشیمی در شرایط تحریم، گفت: تخلفات در برگزاری مناقصات صنعت پتروشیمی به ندرت رخ می‌دهد. […]

مدیر طرح‌های شرکت پتروشیمی در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده

تخلف در برگزاری مناقصات به ندرت رخ می‌دهد

افزایش ۵ درصدی هزینه‌های اجرایی در صنعت پتروشیمی

سمیه مهدوی- مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های اجرایی صنعت پتروشیمی در شرایط تحریم، گفت: تخلفات در برگزاری مناقصات صنعت پتروشیمی به ندرت رخ می‌دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌محمد بساق‌زاده با اشاره به وجود طرح‌های نیمه‌کاره‌ای که در صنعت پتروشیمی وجود دارد، تصریح کرد: برای جهش دوم و سوم در پتروشیمی واحدهایی تعریف شده است، در میان پروژه‌های تعریف شده طرح‌های پتروشیمی متانول؛ تولید تجاری آن انجام شده و قرار است پایداری تولید آن بیشتر شود. الفین ایلام؛ واحد تولید شیرین‌سازی خوراک مایع آن راه‌اندازی شده و تقریباً درحال تولید است. این خوراک تولیدی باید به واحد الفین منتقل و به اتیلن تبدیل شود؛ این واحد در مرحله پیش‌راه‌اندازی است و انتظار می‌رود در دی‌ماه به تولید برسد و PVR تخت‌جمشید با پیشرفت بالای ۹۸ درصد آبان‌ماه به تولید خواهد رسید.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه در بین طرح‌های نیمه‌کاره سعی شد تا پروژه‌هایی که زودتر می‌توانند به تولید برسند اولویت‌بندی شوند، بیان کرد: پروژه‌هایی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار در حال فعالیت هستند و انتظار براین است که تا سال ۱۴۰۴ به تولید برسند. به تعدادی از پروژه‌ها که مجوز داده شده است، هنوز پیشرفتی نکرده‌اند، اگر فعال شوند و تأمین نقدینگی‌شان صورت بگیرد ممکن است آنها را به لیست پروژه‌های ۱۴۰۴ اضافه کنیم.

بساق‌زاده درخصوص اینکه تحریم چه تأثیری در اجرای پروژه‌ها گذاشته است، گفت: با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی متنوع است خوشبختانه مشکل جدی پیش نمی‌آورد، می‌تواند مقداری هزینه‌ها را بالا ببرد بین ۵-۷ درصد به هزینه‌ها اضافه می‌کند، اما تاکنون مانع تولید یا کندی اجرای پروژه نشده است. اگر تحریم نباشیم گرفتن وام از کشورهای خارجی خیلی راحت‌تر انجام می‌شود، در شرایط تحریم این جریان با مشکل و کندی مواجه می‌شود. در رابطه با خریدن برخی تجهیزات و کالا از خارج نیز محدودیت وجود دارد، همچنین هزینه حمل کالا و اجناس توسط کشتی‌‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

به گفته بساق‌زاده افزایش درآمدزایی با وجود تحریم قابل تحقق است، خوشبختانه اکثر شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار حضور دارند و هر موقع نیاز به نقدینگی داشته باشند، سهامشان را در بورس می‌فروشند. از سوی دیگر آنهایی که در بورس هستند می‌توانند محصولات را پیش‌فروش کنند. از منابع مالی دیگر می‌توان به صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق تأمین‌اجتماعی، صندوق پتروفرهنگ، صندوق بازنشستگی نفت اشاره کرد. این صندوق‌‌ها اکثراً به علت یک رقابت خوبی که در پتروشیمی دارند در این صنعت سرمایه‌گذاری کردند بنابراین منبع مناسبی در تأمین نقدینگی محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که میزان شفافیت در روند برگزاری مناقصات پروژه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های خصوصی مانند گسترش نفت و گاز پارسیان، باختر، هلدینگ خلیج‌فارس و… اجرا می‌شود در چارچوب آئین‌نامه خودشان انجام می‌شود که در هیأت‌مدیره مصوب شده است. در شرکت‌های دولتی نیز صد درصد طبق آئین‌نامه مناقصات که مجلس مصوب کرده است، اقدام می‌شود.

بساق‌زاده در پایان مطرح کرد: روند اجرای مناقصات و باز کردن پاکت‌ها تحت‌نظر بازرسان انجام می‌شود و با توجه به اینکه زیر ذره‌بین دیوان محاسبات قرار می‌گیرد میزان تخلفات را به صفر می‌رساند.

سعی کردیم آنهایی که چابک دارند و به تولید برسند آنها را اولویت‌بندی کردیم اگر تأمین نقدینگی شود درصد پیشرفت افزایش داشته باشد.