رابطه مستقیم عدم خط‌کشی‌های جاده‌ای با تصادفات مرگبار

گزارش مناقصه‌مزایده از یک علت مهم در حوادث رانندگی رابطه مستقیم عدم خط‌کشی‌های جاده‌ای با تصادفات مرگبار مسعود طاهری- ایران کشوری است که آماری بالا در تصادفات رانندگی دارد؛ پلیس تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای سال ۸۵ را بیش از ۲۷ هزار نفر اعلام کرد که رقمی بیش از کشته‌های زلزله بم است! همچنین آمار‌ها نشان […]

گزارش مناقصه‌مزایده از یک علت مهم در حوادث رانندگی

رابطه مستقیم عدم خط‌کشی‌های جاده‌ای با تصادفات مرگبار

مسعود طاهری- ایران کشوری است که آماری بالا در تصادفات رانندگی دارد؛ پلیس تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای سال ۸۵ را بیش از ۲۷ هزار نفر اعلام کرد که رقمی بیش از کشته‌های زلزله بم است! همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال۹۷، جاده‌های ایران بیش از ۱۷ هزار نفر تلفات داده‌اند. جان متاعی است که هر فرد یک بار آن را از پروردگارش قرض می‌گیرد و بنابراین با ارزش‌‌ترین چیزی است که هر انسان دارد اما تصادفات مانعی بزرگ بر سر بخت‌برگشتگانی است که پایان زندگیشان را بین قراضه‌های آهن از دست می‌دهند! سؤال همیشه این بوده که علت آمار بالای تصادفات ایران چیست و چگونه می‌توان آمار مربوط به تصادفات رانندگی را کاهش داد؟ پلیس همواره از سه عامل راننده، خودرو و جاده به عنوان علل اصلی تصادفات جاده‌ای نام برده است. عامل راننده به دلیل خواب‌آلودگی و بعضاً عدم مهارت در کنترل خودرو؛ عامل خودرو به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی و بعضاً وارداتی و جاده به دلیل پایین بودن کیفیت آسفالت‌ها و وجود چاله‌های بسیار در جاده‌های کشور.

غفلت از خط‌کشی

حال موضوعی که در این باره مغفول مانده، عدم وجود خط‌کشی‌های جاده‌ای است؛ موضوعی مهم برای رانندگان جاده‌ای که معیارشان تعیین حاشیه جاده با گذرگاه خاکی است. برای کسانی که عمری را پشت فرمان خودرو و در جاده‌ها سپری کرده‌اند، خط‌کشی حاشیه‌های جاده‌ها از نان شب واجب‌تر است زیرا همان خط‌کشی به ظاهر ساده می‌تواند از خارج شدن خودرو از حاشیه جاده و در نهایت خودرو جلوگیری کند و راننده و سرنشینانش را از حادثه‌ای ناگوار نجات دهد.

شب، شمال و باران

شب با تمام زیبایی‌هایی که دارد برای رانندگان خطرساز می‌تواند باشد زیرا در جاده‌هایی که نور کافی برای رانندگی ندارند، نبود خط‌کشی حاشیه جاده از هر چیزی مهم‌تر است. راننده می‌تواند در صورت بودن خط‌کشی حاشیه جاده با نور اتومبیل خود، حداقل از جاده خارج نشود و جانش را نجات دهد. پلیس اعلام کرده که نبود خط‌کشی حاشیه جاده‌ها از اصلی‌‌ترین موارد حوادث رانندگی است. شمال کشور با همه زیبایی‌های که دارد رانندگی را نسبت به دیگر مناطق کشور سخت کرده است زیرا در این منطقه مه‌گرفتگی جاده‌ها و باران‌های سیل‌آسا را شاهد هستیم و کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند به خوبی مفهوم عدم دید در شب را درک می‌کنند و این وضعیت وقتی خطرناک‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از محورهای شمالی کشور مخصوصاً در استان گلستان از کمبود نور در جاده‌ها رنج می‌برند. مثلاً برای هموطنان گرگانی، محورگرگان- علیآباد یکی از مخوف‌‌ترین جاده‌هاست زیرا هم جاده‌‌اش نور ندارد و هم به علت اینکه جاده‌ای بارانی است، رانندگی در آن بسیار مشکل است. در همین ارتباط سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا چنین می‌گوید: «در کل کشور پنج‌هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که دو هزار و ۳۰۰ نقطه مربوط به جاده‌های برون‌شهری و بقیه درون‌شهری است. مثلاً در استان گلستان ۱۰۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است که ۸۰ نقطه مربوط به جاده‌ها و بقیه مربوط به درون شهر‌هاست.»

خط‌کشی می‌تواند جایگزین نور باشد

در بسیاری از راه‌ها، استانداردهای راه‌سازی مربوط به ایمنی راه‌ها رعایت نمی‌شود، به گونه‌ای که رانندگان را با خطر تصادف روبه‌رو می‌کند. تمام متخصصان چه در ایران و چه در دنیا اذعان دارند که اگر جاده‌ای دارای علائم، خط‌کشی و تابلو باشد دیگر نیازمند روشنایی نیست و خود معرف است. در شب اصلاً محدوده‌ها معین نیست و اگر بارندگی نیز به همراه باشد اوضاع وخیم می‌شود. پلیس نیز بار‌ها تأکید کرده که خطوط سفید و زرد در دو طرف جاده‌ها از انحراف راننده خودرو در روز و شب و در حالت بارندگی جلوگیری می‌کند.

به هر حال امیدواریم که تا دیرتر نشده پلیس و مسؤولان امر هر چه زودتر با خط‌کشی جاده‌ها کشور، از افزایش تعداد تصادفات مرگبار در جاده‌های کشور خصوصاً جاده‌های شمالی جلوگیری کرده و از با ارزش‌‌ترین متاع دنیا برای هر فرد که همان جانش می‌باشد، محافظت کنند.