آمریکا، بانک‌‌مرکزی و خان دوم تحریم‌ها

به بهانه دور جدید فشار‌‌ها بر مهم‌ترین بانک کشور آمریکا، بانک‌‌مرکزی و خان دوم تحریم‌ها گروه بانک، بیمه، بورس- برای مردم کشورمان تحریم واژه‌ای کاملاً آشناست، آن قدر آشنا که بسیاری از مسؤولان آن را فرصت می‌نامند و بسیاری دیگر نیز توانسته‌اند با استفاده از آن برای خود آب و نانی به دست آورند. در […]

به بهانه دور جدید فشار‌‌ها بر مهم‌ترین بانک کشور

آمریکا، بانک‌‌مرکزی و خان دوم تحریم‌ها

گروه بانک، بیمه، بورس- برای مردم کشورمان تحریم واژه‌ای کاملاً آشناست، آن قدر آشنا که بسیاری از مسؤولان آن را فرصت می‌نامند و بسیاری دیگر نیز توانسته‌اند با استفاده از آن برای خود آب و نانی به دست آورند. در این میان آمریکا هربار با ابزار تحریم می‌کوشد که سیاست‌های خود در قبال کشورمان را به دنیا اعلام کند. حال برای دومین بار از دوره‌ای که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سکان هدایت این کشور را به دست گرفته، بانک‌مرکزی کشورمان در فهرست تحریم‌های این کشور قرار گرفته است.

دور اول تحریم‌های آمریکا

بار اول آبان‌‌ماه سال ۹۷ بود که ترامپ دستور داد بانک‌مرکزی ایران تحریم شود؛ براساس آن ارتباط این بانک با سوئیفت به عنوان اصلی‌ترین مرکز نقل‌وانتقال مالی جهان قطع شد. گاتفرید برنتلی، مدیرعامل شرکت سوئیفت که در بلژیک مستقر است، در همان زمان بدون اشاره به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، مدعی شد این نهاد مالی بین‌المللی دسترسی برخی بانک‌های ایرانی را به سیستم پیام‌‌‌‌‌‌رسانی سوئیفت به منظور ثبات و انسجام سیستم مالی جهانی به حالت تعلیق در می‌آورد.

دور دوم تحریم‌ها

رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش دستور داد که تحریم‌های جدیدی به بهانه حمله پهپادهای یمنی به پالایشگاه‌های نفتی عربستان علیه ایران وضع شود. چند روز از خواسته ترامپ نگذشته بود که رئیس خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این کشور مجدداً بانک‌مرکزی را به دلیل تأمین منابع مالی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی، سپاه قدس و حزب‌ا… لبنان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

واکنش ظریف به تحریم بانک‌مرکزی

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: تحریم بانک‌مرکزی پیش از هر چیز نشان‌دهنده استیصال آمریکا است، آمریکایی‌ها هر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران انجام دادند. کاری که اکنون انجام می‌دهند، این است که بانک‌مرکزی را که قبلاً تحریم شده بود با عنوان دیگری تحریم می‌کنند. ظریف با خطرناک و ناپذیرفتنی خواندن این اقدام آمریکا افزود: البته این اقدامشان نشان‌دهنده تلاش‌شان برای مانع شدن از خریدهای بین‌المللی و رسیدن غذا و دارو به مردم ایران است. این اقدام، نقض تمام تعهدات بین‌المللی نه‌تنها برجام بلکه نقض اصول شناخته‌شده بین‌المللی در مصونیت بانک‌های مرکزی است.

معمار سابق تحریم‌ها چه می‌گوید؟

ریچارد نفیو، کارشناس آمریکایی مسائل تحریم‌ها که از او به عنوان یکی از معماران شبکه تحریم‌ها علیه ایران یاد می‌شود، تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران را مورد تمسخر قرارداد و در توئیتر، درباره این تحریم نوشت: «به لحاظ عملی، دارم تلاش می‌کنم ببینم این تحریم‌ها چه فشاری به فشار‌های موجود فعلی اضافه می‌کنند. این یکی دیگر خیلی عجیب است. ما امروز سپاه را تحریم کردیم؟ وای پسر، این خیلی گام بزرگی است… البته اگر بالغ بر یک دهه قبل همین کار را نکرده بودیم. بانک‌مرکزی چطور؟ ‌ای کاش این یکی هم در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۲ تحریم نشده بود!»

واکنش همتی به تحریم بانک‌مرکزی

رئیس کل بانک‌مرکزی نیز در واکنش به تحریم مجدد بانک‌مرکزی گفت: تحریم مجدد بانک‌مرکزی توسط دولت آمریکا نشان می‌دهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تا چه حدی خالی است. عبدالناصر همتی در اینستاگرامش تأکید کرد: اگر این‌گونه اقدامات می‌توانست در پیشبرد خواسته‌های ظالمانه آن دولت مؤثر باشد، وضعیت اقتصادی کشور بسیار متفاوت با وضعیت فعلی بود. ناکامی‌های مکرر دولت آمریکا در یک سال و اندی گذشته نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بی‌اثرتر از هر زمان دیگری شده‌اند و اقتصاد ایران، تاب‌آوری خود در مقابل تحریم‌ها را به همگان اثبات کرده است. وی افزود: موفقیت‌های اخیر بانک‌مرکزی و ثبات بازار نشان می‌دهد که خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راه‌هایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیرقابل تحریم است. همتی افزود: خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم‌ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده‌ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌ها درس بگیرد.