ایجاد هیاهوی بنزینی در میان هجمه‌های روانی

  ایجاد هیاهوی بنزینی در میان هجمه‌های روانی گروه پالایش – این روز‌ها اخبار بازار بنزین گرم و پرحاشیه شده است. در این میان هم خبرهای امیدوارکننده صادراتی شنیده می‌شود که گویای این نکته است در شرایط تحریم خط صادراتی بنزین چه در بورس و چه خارج از این بازار از تب و تاب نیفتاده […]

 

ایجاد هیاهوی بنزینی در میان هجمه‌های روانی

گروه پالایش – این روز‌ها اخبار بازار بنزین گرم و پرحاشیه شده است. در این میان هم خبرهای امیدوارکننده صادراتی شنیده می‌شود که گویای این نکته است در شرایط تحریم خط صادراتی بنزین چه در بورس و چه خارج از این بازار از تب و تاب نیفتاده است و هم اخبار  جنجالی که یک سر کلاف آن در داخل تنیده شده و یک سر دیگر آن متأثر از هیاهوی سعودی‌ها و آمریکایی‌هاست.

طی چند روز گذشته تهدیداتی مبنی بر حمله به تأسیسات نفتی اعم از پالایشگاه‌ها و تجهیزات سایه نگرانی خود را بر سر این صنعت انداخته است. در میان این جنگ‌های روانی که عربستان و آمریکا علیه ایران راه انداخته‌اند روز جمعه گذشته بیژن زنگنه به همراه مدیران عامل چهار شرکت اصلی، در نشستی با مدیران پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، جهت بررسی وضع تولید بنزین راهی بندرعباس شدند. در این نشست آخرین برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از دیگر مواردی بود که توسط مدیران رصد شد. فارغ از این موارد بازدید‌هایی که طی روزهای گذشته به سه نقطه کلیدی کشور بندرعباس و عسلویه صورت گرفت در میان هجمه‌های روانی علیه صنعت نفت ایران برای شاخ و شانه کشیدن و حمله به تأسیسات نفتی خود پیام مهمی در‌بر دارد و نشان از ایستادگی دیپلمات‌های نفتی کشور مقابل دسیسه‌ها و اقدامات مورد نیاز در این شرایط بحرانی دارد که تحت هیچ شرایطی پشت صنعت نفت خالی نمی‌ماند.

هرچند باید گفت که این اوضاع شرایط را برای داغ کردن بازار شایعات و ترویج اخبار اغراق شده چه داخلی و چه خارجی مهیا می‌کند، اما سرانجام این حواشی به کجا ختم می‌شود؟

انحصاراً درخصوص بازار بنزین که یکی از اهداف اصلی وزیر نفت در سفر یک روزه به عسلویه بررسی میزان و چگونگی تولید آن بود، باید گفت، در همین اثنا گزارشی که بیانگر بالا بودن میزان گوگرد بنزین یعنی سه برابر حد مجاز در تهران بود، منتشر شد. در این گزارش آمده بود براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش‌ بر میلیون بود که از حد مجاز یورو۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندکی کاهش در نتایج مشاهده می‌شود.

این درحالی است که زنگنه اخیراً در تولید بنزین یورو۴ تأکید کرده بود و خبر از افزایش میزان تولید بنزین داده بود. وی بیان کرده بود: آخرین بنزینی که تولید می‌کنیم یورو۴ است، ما در سال ۹۱ تولید بنزین یورو نداشتیم، اما در سال ۹۷ مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو۴ به ۷۶ میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهر‌ها بنزین یورو۴ تولید می‌شود، در پالایشگاه تبریز که به‌تازگی چند طرح آن با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین باکیفیت و عالی تولید می‌شود.

زنگنه مجموع تولید روزانه بنزین در کل کشور را ۱۱۵ میلیون لیتر اعلام کرده و گفته بود: در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین به ۱۱۱ و ۱۱۲ میلیون لیتر رسید، بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، ما اکنون بیش از ۱۱ میلیون لیتر تولید اضافه بنزین داریم که البته این مقدار را ذخیره می‌کنیم، صادرات بنزین را نیز آغاز کرده‌ایم.

وزیر نفت همچنین عنوان کرده بود که در زمینه تولید نفت‌گاز نیز با ظرفیت تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر، در مردادماه ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نفت‌گاز تولید کردیم.

حتی کمی پیشتر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها اذعان کرده بود، اکنون از لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت بنزین و نفت‌گاز به اهداف سال ۱۴۰۰ که قرار بود قدرت اول منطقه باشیم، رسیده‌ایم.

صادق ‌آبادی گفته بود: امروز بیش از ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم. هیچ کشوری در منطقه چنین حجمی از تولید بنزین را ندارد و از این ۱۱۲ میلیون لیتر، ۹۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت است. در حال‌‌‌‌ ‌حاضر نزدیک ۱۲۵ میلیون لیتر هم نفت‌گاز تولید می‌کنیم که ۵۰ میلیون لیتر با کیفیت است که امیدواریم تا پایان سال عملیات نصب واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌‌ گاز اصفهان تمام شود و در ماه‌های اولیه سال ۹۹ راه‌ اندازی و تثبیت را خواهیم داشت.۷۰ میلیون لیتر نفت‌گاز باکیفیت یعنی تمام نیاز صنعت حمل‌و‌نقل کشور را تأمین کرده‌ایم.

وی درباره صادرات بنزین و تبدیل شدن به هاب منطقه خاطرنشان کرده بود: حتماً می‌توانیم هاب منطقه باشیم. بحث صادرات از طریق بورس و خارج از آن انجام می‌شود و سهم خوبی از بازار کسب می‌کنیم.

حال در شرایطی که خیز اساسی برای دگردیسی در صنعت پالایش درحال شکل‌گیری است انتشار اخباری که به گفته شرکت پالایش و پخش مرجع صاحب صلاحیتی آن را تأیید نکرده است و گویای نوعی خبرسازی در کیفیت بنزین توزیعی است می‌تواند منجر به تأثیرات منفی در خلال این فرایند شود.

روز گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره بنزین توزیعی در کلانشهر تهران واکنش نشان داد و به تکذیب ادعاهای مطرح شده پرداخت.

 براساس گزارش این شرکت تمام بنزین توزیعی در کلانشهر تهران دارای استاندارد یورو۴ بوده و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است.

در اطلاعیه شرکت پالایش و پخش بیان شد؛ مطابق با قانون، تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تأیید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزییات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهاد‌ها فاقد صلاحیت می‌باشد.

آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد، میانگین گوگرد بنزین توزیعی در سطح کلانشهر تهران را زیر ۵۰ پی‌‌‌‌‌ پی‌ام نشان می‌دهد؛ لذا ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌های کشور نسبت به میزان گوگرد بالا در هوای تهران به‌طور کامل رد می‌شود.

درحالی که این شرکت خواهان پیگیری قضایی این خبر است باید دید نهادهای ذی‌ربط چه واکنشی به این ماجرا نشان خواهند داد.