استقبال وزارت نفت از تولید ورق لوله‌های انتقال گاز ترش در فولادمبارکه

رئیس هیأت عامل ایمیدرو استقبال وزارت نفت از تولید ورق لوله‌های انتقال گاز ترش در فولادمبارکه گروه زمین و معدن- رئیس هیأت عامل ایمیدرو از استقبال وزارت نفت نسبت به تولید «ورق لوله‌های انتقال گاز ترش» در فولادمبارکه خبر داد و افزود: شخص وزیر نفت تولید این گونه لوله‌ها را اقدامی قابل تقدیر می‌داند. خداداد […]

رئیس هیأت عامل ایمیدرو

استقبال وزارت نفت از تولید ورق لوله‌های انتقال گاز ترش در فولادمبارکه

گروه زمین و معدن- رئیس هیأت عامل ایمیدرو از استقبال وزارت نفت نسبت به تولید «ورق لوله‌های انتقال گاز ترش» در فولادمبارکه خبر داد و افزود: شخص وزیر نفت تولید این گونه لوله‌ها را اقدامی قابل تقدیر می‌داند.

خداداد غریب‌ پور که در جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت مدیره فولادمبارکه و مدیران ایمیدرو سخن می‌گفت، تصریح کرد مشاوران و معاونان معدنی ایمیدرو تمام‌وقت تلاش خواهند کرد تا برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد به‌ خوبی و بدون هیچ‌گونه مشکلی وارد فاز اجرا شود.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو تولید محصولات ویژه، از جمله ورق‌های مخصوص تولید لوله‌های انتقال گازترش، و تداوم توسعه‌ها و سوددهی مستمر در فولادمبارکه را بزرگ‌‌ترین مزیت‌های این شرکت دانست و بیان کرد: باید برای بهبود تولید و توسعه‌ها از تمامی ظرفیت‌های داخلی و تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرد.

وی در ادامه به برنامه افزایش سرمایه فولادمبارکه اشاره کرد و‌ گفت: مقرر شده سرمایه این شرکت از ۱۳ هزار میلیارد به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو تأکید کرد: اقداماتی همچون رشد جذب منابع مالی از بخش‌خصوصی برای توسعه حوزه معدن و صنایع‌معدنی، مدیریت سود انباشته شرکت‌های بزرگ با هدف اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش فعالیت‌های اکتشافی، توجه به مسؤولیت اجتماعی، توسعه همکاری‌ها با نهاد‌ها و مراکز علمی و تخصصی در قالب تفاهم‌نامه‌ها و رشد ظرفیت و تولید موادمعدنی و صنایع‌معدنی جزء عملکرد شاخص ایمیدرو به شمار می‌آیند.

در این جلسه حمید رضا عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه اعلام کرد: در جهت توسعه برنامه‌های این شرکت طی پنج سال آتی، نیاز به سرمایه‌ گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی است. وی همچنین از افزایش سرمایه مبارکه از ۱۳ هزار میلیارد به ۲۰ هزار میلیارد تومان خبر داد.

مدیرامل فولادمبارکه افزود: این مجموعه بیش از ۸۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌‌ گذاری در پنج سال گذشته از محل منابع داخلی داشته است.

وی افزود: کل نیاز توسعه در بخش محصولات گرم بیش از ۸٫۹ میلیون تن خواهد بود که این رقم برای پوشش عرضه مستقیم این محصول به بازار و همچنین تغذیه خطوط پایین‌ دستی است.

عظیمیان با اشاره به طرح‌های توسعه گروه فولادمبارکه اظهار کرد: پروژه‌های داخل مجتمع، کنسانتره سنگان، نورد گرم۲، فولاد‌سازی سفیددشت، الکترود گرافیتی اردکان، فولاد زاگرس اندیمشک، طرح گالوانیزه امیرکبیر و فولاد هرمزگان طرح‌های مورد توجه این شرکت است. وی افزود: میزان کل سرمایه گذاری این طرح‌ها تا پنج سال آتی به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: با مصرف و به حداقل رساندن موجودی مواد اولیه و ورود حداکثری آهن‌اسفنجی، افت تولید به حداقل رسیده است.

وی در تشریح مشکلات فولادمبارکه بیان داشت: تأمین مواد اولیه، توازن در زنجیره تولید فولاد، مهیا نبودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و همچنین عدم امکان جابه‌جایی ارز را می‌توان از مشکلات این فولادساز بزرگ نام برد.

عظیمیان با اشاره به نحوه تأمین خوراک طرح‌های تحت پوشش خود اعلام کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های تابعه از محل فروش محصول فولادمبارکه تأمین می‌شود.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: امسال برنامه فروش ۹ میلیون تن محصول در دستور کار قرار گرفته است که دومیلیون تن از این رقم، صادر خواهد شد.

مدیرعامل فولادمبارکه همچنین از افزایش سرمایه مبارکه از ۱۳ هزار میلیارد به ۲۰ هزار میلیارد تومان خبر داد.

وی افزود: میزان رقم حاصل از فروش محصولات فولادمبارکه طی سال گذشته به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید و در سال‌جاری برنامه فروش ۳۵ هزار میلیارد تومانی هدف‌گذاری شده است.

عظیمیان با بیان اینکه هفت‌میلیون تن فولاد طی سال ۹۷ به فروش رسید، اعلام کرد: سود انباشته فولادمبارکه در سال گذشته ۱۱٫۹ هزار میلیارد تومان بوده که این امر با سیاست‌های ایمیدرو محقق شده است.

وی با تقدیر از سیاست‌گذاری ایمیدرو در جهت اختصاص سود انباشته به طرح‌های توسعه، گفت: این مجموعه در سال ۹۷ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مختلف معدن و صنایع‌معدنی داشته است.

مدیرعامل فولادمبارکه در بخش دیگری گفت: با افتتاح پروژه نورد گرم۲ طی سال‌های آینده، پنج میلیون تن به ظرفیت فولادمبارکه اضافه خواهد شد.

عظیمیان افزود: پیمانکار خارجی برنده مناقصه این طرح بعد از خروج آمریکا از برجام، تعهدات خود را متوقف کرد و در ادامه قرارداد همکاری با پیمانکار جدید به امضاء رسید.

عظیمیان با بیان اینکه مبارکه دارای بیش از ۵۰ درصد سهم در طرح‌های فولادی ایمیدرو دارد، اظهار داشت: همکاری‌های مستمر ایمیدرو با بانک‌‌ مرکزی، مشکلات فولاد سازان به ویژه در حوزه ارز را مرتفع کرد.

وی افزود: امیدوار هستیم با افتتاح پروژه نورد گرم۲ و افزایش ظرفیت تولید، فولادمبارکه بیش از پیش در بخش فولاد کشور و اقتصاد ملی اثرگذار باشد.