اتاق بازرگانی تهران حلقه ارتباطیِ «مثلث معاملات بورس نفت» می‌شود

  رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده اتاق بازرگانی تهران حلقه ارتباطیِ «مثلث معاملات بورس نفت» می‌شود سمیه مهدوی- فروش و معامله بنزین و گازوییل با تناژهای قابل‌توجه در رینگ بورس انرژی به مقاصد صادراتی بین‌المللی از جمله رخدادهای مهمی بوده است که این اواخر توانسته تا حدی جبران مافات کرده […]

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده

اتاق بازرگانی تهران حلقه ارتباطیِ «مثلث معاملات بورس نفت» می‌شود

سمیه مهدوی- فروش و معامله بنزین و گازوییل با تناژهای قابل‌توجه در رینگ بورس انرژی به مقاصد صادراتی بین‌المللی از جمله رخدادهای مهمی بوده است که این اواخر توانسته تا حدی جبران مافات کرده و جای خالی بازار بایکوت شده نفت‌خام را پرکند.

اهمیت این اقدام از آن جهت است که تجارت این کالاهای استراتژیکی از طریق بورس که به‌زعم بسیاری پتانسیل رانت در آن وجود ندارد و متقاضیان و مشتریان در یک فضای شفاف به رقابت می‌پردازند، اجرایی شده است و به مقاصد بین المللی صادر شده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این کانال به بخش‌خصوصی برای فعالیت در بازارهای صادراتی فرجه‌ای برای فعالیت می‌دهد، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

در این خصوص باید گفت، در مجموع بیش از ۹۰۰ هزار تن فرآورده نفتی در این بازار عرضه شده که تا حدی رضایت وزیر نفت را از اقدامات صورت گرفته در این بازار جلب کرده است. این درحالی است که عرضه محموله‌های نفت که پیچیدگی‌های خاص خود را در بده‌بستان‌های تجاری‌‌اش دارد همچنان نتوانسته در رینگ بورس موفقیت چشمگیری کسب کند و به تعبیری از ماراتن فروش فرآورده‌های اصلی خود جامانده است که اگر این مهم میسر می‌شد در شرایط فعلی اعمال تحریم، شدت فشار‌ها کاهش می‌یافت و از هجمه‌های داخلی نیز علیه بازار نفت کاسته می‌شد.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخصوص عدم موفقیت عرضه‌های نفت در بورس انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده از جای خالی یک حلقه ارتباطی در مثلث معاملات در بورس می‌گوید. او با رونمایی از اقدام اتاق بازرگانی تهران در راستای ایجاد یک پل‌ارتباطی بین وزارت نفت، فعالان اقتصادی و بورس انرژی توسط این پارلمان بخش‌خصوصی از انتظار برای دریافت پاسخ مثبت از سوی مسؤولان ذی‌ربط خبر می‌دهد؛

*در برهه‌ای که بورس انرژی در ایران تشکیل شد، متصدیان امر زیرساخت‌های لازم را پیش‌بینی نکردند و قوانین و مقررات مالی عمومی که دولت ناظر برآن است دست‌وپای اجرای عملیات بورس نفت را بست. در این فرآیند کسانی که می‌خواهند وارد بورس نفت شوند باید از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنند این درحالی است که تعداد این کارگزاری‌ها کم و قلیل است.

همچنین باید معاملات به صورت نقدی انجام شود هرچند در طی چند ماه اخیر راهکارهایی به‌وجود آمد، میزان سپرده‌ای را که باید سفارش می‌دادند از ۲۰ درصد به شش درصد کاهش پیدا کرد و برای تسویه مدت زمانی را قائل شدند.

*او در ادامه از عدم وجود سازوکار اجرایی صادرات نفت‌خام از طریق بورس می‌گوید؛

دراین روند حداقل محموله‌ای که برای سفارش وجود دارد محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای است؛ این درحالی است که برای حمل‌ونقل این میزان محموله توسط نفتکش صرف نمی‌کند و چنین امکانی وجود ندارد. زمانی این امر مقرون به صرف خواهد بود که انتقال محموله‌ها برای فعالان اقتصادی از مبدأ به مقصد رقمی بالغ بر ۷۰۰ هزار بشکه باشد. یعنی ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای باید سفارش داده شود و همچنین شرایط پرداخت مالی در نظر گرفته شود تا در نهایت این محموله حرکت کند و به مقصد برسد.

*پدیدار معتقد است در مجموع این ناهمواری‌ها باعث شده است که بورس نفت با موفقیت همراه نشود؛

ما تجربه تلخی در گذشته داشتیم، افرادی در فرآیند غیرمستقیم فروش نفت دخالت کردند که در نهایت منجر به بروز عارضه‌هایی شد که دولت نتوانست به پولش برسد. به همین دلیل این شرایط محافظه‌کارانه‌ای که از سوی مسؤولان وزارت نفت ‌به‌وجود آمده درست است تا زمانی که زیرساخت‌ها به‌وجود بیاید.

در این پروسه بعد از اینکه بخش‌خصوصی شناسایی و ارزیابی شدند باید خط اعتباری به آنها داده شود و یا اینکه سازوکاری را برای مبادلاتشان فراهم کرد. در ادامه بخش‌خصوصی با هم تجمیع شوند و در نهایت یک توان خریدی به‌وجود بیاید تا امکانات صادراتی برای نفتکش‌هایی که می‌خواهند از مبادی ایران حرکت کنند و مقاصد فروش برسند، فراهم شود.

این مقام مسؤول در پایان از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی برای تسهیل روابط در فروش نفت خبر می‌دهد؛

در بحث توان پرداخت‌ها باید اذعان کرد که بخش‌خصوصی توان کمی دارد باید به آن اعتبار داده شود تا بتواند در فاصله زمانی که در اختیارش قرار می‌گیرد وجوه خود را با مکانیزم‌هایی که شرایط تحریم تحت فشار را قرار نمی‌دهد بتواند منابع را آماده کند و بتواند در آن زمان به وزارت نفت تحویل بدهد که این سازوکار تعامل مؤثر و مستقیمی بین فعالان بخش‌خصوصی در حوزه صادرات نفت، بورس انرژی و وزارت نفت به عنوان دارنده این منابع بوجود بیاورد.

اتاق بازرگانی تهران به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی این آمادگی را دارد تا پل ارتباطی بین بورس انرژی، فعالان اقتصادی و وزارت نفت شود؛ منتظر هستیم که این جواب را از مقامات مسؤول دریافت کنیم و این ارتباط را برقرار کنیم.