وزارت ارتباطات؛ از بی‌خبری اماکن تاریخی تا ورود به مناقصه مرمت

وزارت ارتباطات؛ از بی‌خبری اماکن تاریخی تا ورود به مناقصه مرمت مسعود طاهری- نزدیک به یک قرن پیش ساختمانی در جاده قدیم شمیرانات یا خیابان کوروش کبیر (خیابان شریعتی) توسط پهلوی اول ساخته شد که توانست راه ارتباطی جدیدی بین ایران و دیگر کشورها باشد. به دلیل همین اهمیت بود که ساختمان‌هایی به نام «عمارت […]

وزارت ارتباطات؛ از بی‌خبری اماکن تاریخی تا ورود به مناقصه مرمت

مسعود طاهری- نزدیک به یک قرن پیش ساختمانی در جاده قدیم شمیرانات یا خیابان کوروش کبیر (خیابان شریعتی) توسط پهلوی اول ساخته شد که توانست راه ارتباطی جدیدی بین ایران و دیگر کشورها باشد. به دلیل همین اهمیت بود که ساختمان‌هایی به نام «عمارت کلاه‌فرنگی» در سراسر کشور ساخته شد. حال که ده‌ها سال از عمر آنان گذشته، این ساختمان‌ها ارزش تاریخی پیدا کرده‌اند و بعضی از آنها مثل ساختمان «بیسیم» به عنوان نخستین مرکز ارتباطات رادیویی و تلگراف در کشور که ساخته قاجارهاست، محل کار آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات است! ساختمان‌هایی محکم با تکنولوژی‌های روز که در زمان خودش مهم‌ترین نقش را در ارتباط ایران با دول جهانی بازی می‌کرد.

به دنبال بناهای تاریخی

همچنین مالکیت بسیاری از بناهای تاریخی را وزارت ارتباطات برعهده دارد، بناهایی که حتی مسؤولان وزارت ارتباطات هم از وجود برخی از آنها بی‌خبر بودند! در همین ارتباط، جمال ‌هادیان، رئیس مرکز روابط‌عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات چنین می‌گوید: «هنوز اطلاعات کامل و جامعی از همه‌ بناهای تاریخی و قدیمی‌ در اختیار این وزارتخانه در سراسر کشور در اختیار نداریم، قرار است در این معاونت، به دنبال شناسایی همه‌ خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی باشیم که در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هست و نسبت به احیاء و تعمیر آنها اقدام کنیم؛ وزارت ارتباطات به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ نیاز است سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها وارد عمل شوند. وزیر ارتباطات بسیار به حوزه میراث فرهنگی علاقه‌مند است و تاکید دارد این ساختمان‌ها شناسایی و مرمت شوند.» نمونه‌ این خانه‌های تاریخی خانه‌ «مستوفی‌الممالک» در تهران و «عمارت پستخانه» در چابهار است که تحت مدیریت شرکت پست منطقه است.

معاونتی به نام «موزه و اماکن تاریخی و میراث فرهنگی»

شاید برای وزارتخانه‌ای همچون ارتباطات، داشتن موزه و اماکن تاریخی و میراث فرهنگی کمی ‌عجیب باشد، اما به دلیل علاقه‌مندی وزیر ارتباطات و همچنین تعدد اماکن تاریخی که در اختیار این وزارتخانه است، آذری‌جهرمی ‌دستور تشکیل چنین معاونتی را صادر کرده است. در واقع وزارت ارتباطات به این نتیجه رسیده که شرکت ملی پست ساختمان‌های تاریخی متعددی در بسیاری از استان‌ها در اختیار دارد، چنان‌که ساختمان‌های تلگراف‌خانه در بسیاری از نقاط کشور قرار دارند و می‌توانند کاربری داشته باشند چراکه دارای معماری ویژه‌ای هستند.

ورود وزارتخانه به مناقصه مرمت

بنابر آخرین خبرهای رسیده، وزارت ارتباطات که تازه از وجود «عمارت پستخانه» در چابهار با خبر شده، به داستان مناقصه مرمت آن ورود کرده و درخواست کرده تا قرارداد امضاءشده بین شرکت پست و طرف مناقصه‌گر به آنها اعلام شود تا آن را به طور کامل بررسی کند. همچنین وزارت ارتباطات از انجام سه مناقصه برای خانه مستوفی‌الممالک خبر داده است. حال آن که در یک سال گذشته وزارت ارتباطات تلاش کرد تا مرمت و تعمیر این مجموعه و تعریف کاربری آن انجام شود. بنابراین، براساس قانون مناقصه‌هایی برای تعیین شرکت‌های معتبر برگزار شد، اما طبق گفته مسؤولان وزارتخانه با وجود اینکه تاکنون سه بار مناقصه برگزار شده به دلیل تغییرات قیمت و تورم موجود هیچ‌یک از شرکت‌ها در این مناقصه‌ها شرکت نکرده‌اند. در حال‌حاضر با توافق‌هایی که با شهرداری تهران انجام شده، قرار است با مشارکت شهرداری، ساختمان مستوفی‌الممالک تعمیر و بازسازی شود و کاربری جدیدی برای آن تعریف شود.

پروژه تاریخ شفاهی

گفتنی است؛ به دلیل قدمت تاریخی این وزارتخانه بیش از یک سال است که پروژه تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات آغاز شده است و آن طور که جمال ‌هادیان، رئیس مرکز روابط‌عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات گفته این وزارتخانه از وزرا، معاونان و مدیران وزارتِ ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل و بعد از انقلاب برای بیان خاطرات و صحبت‌های خود در این زمینه دعوت کرده‌ است و تاکنون حدود ۲۰۰ ساعت جلو دوربین‌ها نشسته‌اند و اسناد و مدارک و تجربیات خود را اعلام و بیان کرده‌اند.