پای لاستیک‌های تاریخ گذشته به مجلس باز می‌شود

پای لاستیک‌های تاریخ گذشته به مجلس باز می‌شود مهدی قره‌داغلی – سال گذشته بود که مسؤولان وزارت صمت به جهت تسهیل در واردات تایر تصمیم گرفتند که برخی از قوانین و استانداردهای مرتبط با واردات تایر را حذف کنند. بر این اساس الزام ارائه اسناد آزمون سه‌گانه SWR، ‌ایمارک اروپا و DOT آمریکا توسط واردکنندگان […]

پای لاستیک‌های تاریخ گذشته به مجلس باز می‌شود

مهدی قره‌داغلی – سال گذشته بود که مسؤولان وزارت صمت به جهت تسهیل در واردات تایر تصمیم گرفتند که برخی از قوانین و استانداردهای مرتبط با واردات تایر را حذف کنند. بر این اساس الزام ارائه اسناد آزمون سه‌گانه SWR، ‌ایمارک اروپا و DOT آمریکا توسط واردکنندگان تایر برای واردات لاستیک‌های سواری و سنگین برداشته شد. اما این موضوع باعث شد تا افراد سودجو اقدام به واردات تایرهای تاریخ مصرف گذشته و بی‌کیفیت کنند. به طوری که مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر معتقد است که واردات تایرهای تاریخ مصرف گذشته به دنبال حذف استاندارد‌های سه‌گانه ،کاهش تعرفه واردات و تخصیص ارز دولتی در سال۹۷ صورت گرفته است که این موضوع باعث برهم خوردن نظم بازار شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از دلالان و واسطه‌ها و حتی واردکنندگان محصولات خوراکی به منظور کسب سود بیشتر و دریافت ارز دولتی اقدام به واردات تایر با هر کیفیت و استانداردی کرده‌اند، افزود: این در حالی است که متأسفانه بیشتر این افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی اقدام به واردات تایرهای استوک و بی‌کیفیت با قیمت پایین از چین و امارات به کشور کرده‌اند.

تنها، با ابراز تأسف از نبود هیچگونه نظارتی در این زمینه تصریح کرد: سازمان حمایت خواهان اجرای قوانین و مقررات قبلی واردات تایر سنگین است.

در این رابطه رضا علیزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌با انتقاد از دولت برای واردات بی‌رویه لاستیک خودروهای سنگین، گفت: بارها به دولت نسبت به واردات محصولاتی که مشابه آن در داخل کشور، با کیفیت مطلوب تولید می‌شود، تذکر داده‌ایم اما توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه در سال رونق تولید، شایسته نیست که محصولی مانند لاستیک خودروهای سنگین که قابلیت تولید آن در داخل کشور وجود دارد، از خارج کشور وارد شود، اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده، ۸۵ درصد ظرفیت تولید لاستیک، به‌خصوص در حوزه خودروهای سنگین در داخل کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس اضافه کرد: در شرایط کنونی حمایت از تولید داخل می‌بایست در اولویت قرار گرفته و به آن بهای بیشتری داده شود و حتی زمینه برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی فراهم شود، اما متأسفانه امروز شرایط به‌گونه‌ای است که دولت از تولیدکنندگان و کارخانجات لاستیک خودروهای سنگین حمایت نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یکی از آسیب‌های واردات لاستیک را ارزبَری غیر منطقی در شرایط تحریمی ‌دانست و گفت: در شرایطی که با کمبود ارز و دوران تحریم کشور مواجه هستیم، نباید واردات گسترده برای تایر خودروهای سنگین صورت گیرد.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: واردات بی‌رویه لاستیک موج انتقادات بسیاری را از سوی نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان این حوزه در پی داشته که بر همین اساس، برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم تا در یک جلسه، با حضور تعدادی از مدیران کل وزارت صمت، این موضوع را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی کنیم.

همچنین چندی پیش مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس با فاجعه‌بار خواندن فروش لاستیک‌های غیراستاندارد و منقضی شده در بازار، گفت: ‌قوه‌قضائیه باید با متخلفان برخورد و آنها را به اشد مجازات برساند تا دیگر برای کسب سود‌های کلان با زندگی و جان مردم بازی نکنند. وی افزود: کمیسیون عمران به مسأله عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار ورود خواهد کرد و در این رابطه نشستی با حضور مسؤولان وزارتخانه‌های راه و صنعت برگزار می‌شود.

این در حالی است که وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت و وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان متولیان اصلی حوزه عرضه لاستیک و حمل‌ونقل می‌باشند که باید نسبت به واردات و عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار، پاسخگو باشند.