برگزاری بزرگ‌ترین مزایده محدوده‌های اکتشافی کشور

رئیس سازمان زمین‌شناسی خبر داد برگزاری بزرگ‌ترین مزایده محدوده‌های اکتشافی کشور محمد قره‌داغلی-تولید اطلاعات ‌پایه از وظایف اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌باشد که در سال‌های اخیر برای اکتشاف معادن جدید پی‌جویی و شناسایی زیادی را برای کاهش ریسک اکتشاف با استفاده از اطلاعات ‌پایه و سایر فرآیندهای اکتشافی همانند ژئوشیمی، ژئوفیزیک و… […]

رئیس سازمان زمین‌شناسی خبر داد

برگزاری بزرگ‌ترین مزایده محدوده‌های اکتشافی کشور

محمد قره‌داغلی-تولید اطلاعات ‌پایه از وظایف اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌باشد که در سال‌های اخیر برای اکتشاف معادن جدید پی‌جویی و شناسایی زیادی را برای کاهش ریسک اکتشاف با استفاده از اطلاعات ‌پایه و سایر فرآیندهای اکتشافی همانند ژئوشیمی، ژئوفیزیک و… در کنار برداشت‌های دقیق میدانی انجام داده است. این در حالیست که نهایتاً با تکمیل مطالعات گزارش‌های دقیقی از منطقه مورد بررسی تهیه شده و پس از انجام فرآیندهای قانونی، با برگزاری مزایده، اطلاعات موجود را در اختیار بخش‌خصوصی یا در اختیار سازمان‌های دولتی قرار می‌دهد تا زنجیره اکتشاف کامل شود. به همین منظور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در آستانه‌ شصتمین سال فعالیت خود، از بزرگ‌ترین آزادسازی و واگذاری محدوده‌های اکتشافی کشور تا پایان سال‌جاری خبر داد.

علیرضا شهیدی از آزادسازی و واگذاری ۶۰ محدوده اکتشافی، در راستای اجرای منویات مقام‌معظم‌رهبری (مدظله‌العالی) در سال حمایت از رونق تولید و تشویق و حمایت از بخش‌خصوصی در انجام فعالیت‌های معدنی خبر داد و افزود: بر مبنای رویکرد جدید سازمان در حوزه فعالیت‌های کلان اکتشافی کشور بنا داریم محدوده‌هایی را در قالب آزادسازی و محدوده‌هایی را که در آن فاز شناسایی و پی‌جویی انجام شده‌ را در قالب واگذاری طبق تشریفات قانونی اعلام کنیم تا بخش‌خصوصی در فضای عادلانه و شفاف به فعالیت‌های معدنکاری ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای محدوده‌های آزادسازی شده اطلاعات پایه مناسب تهیه شده است، تأکید کرد: این مناطق از نظر این سازمان جزء مناطق مستعد است و انتظار می‌رود بخش‌خصوصی با ورود خود اقدام به تکمیل عملیات اکتشاف در مرحله تفصیلی کرده و در نهایت وارد چرخه بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی با تأکید بر اینکه در محدوده‌هایی که بنا بر واگذاری آنهاست، مراحل شناسایی و پی‌جویی و همچنین تلفیق و مدل‌سازی داده‌های حاصل از اطلاعات پایه انجام شده، خاطر نشان کرد: این محدوده‌ها به پروانه و گواهی کشف رسیده که در آنها وجود مواد معدنی با ارزش همچون طلا، مس، آهن، سرب، روی و عناصر نادر خاکی محرز شده‌است، ضمن آنکه انجام اکتشاف‌های عمقی، تهیه اطلاعات پایه دقیق‌تر و بازنگری اطلاعات پیشین با روش‌های روز دنیا از دیگر رویکردهای جدید ما به شمار می‌رود.

شهیدی ادامه داد: این فعالیت‌ها به طور قطع موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف، تحول چشمگیر در فعالیت‌های معدنکاری، عمرانی و زیرساختی کشور خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی مراحل آزادسازی محدوده‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به تدریج و با اعلام قبلی از هفته اول آبان‌ماه صورت خواهد پذیرفت و همچنین واگذاری محدوده‌ها نیز پس از طی تشریفات قانونی و فراخوان عمومی‌برای نیمه اول آذرماه انجام خواهد شد.