تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم و ارز چقدر خواهد بود؟

بانک‌مرکزی و پاسخ به یک پرسش مهم تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم و ارز چقدر خواهد بود؟ گروه بانک، بیمه، بورس- افزایش سه برابری قیمت بنزین جنجالی‌ترین تصمیم دو دولت روحانی بود. تصمیمی‌که به‌زعم روحانی به نفع مردم است اما تجارب پیشین نشان می‌دهد که گذر سختی در انتظار مردم خواهد بود. در این […]

بانک‌مرکزی و پاسخ به یک پرسش مهم

تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم و ارز چقدر خواهد بود؟

گروه بانک، بیمه، بورس- افزایش سه برابری قیمت بنزین جنجالی‌ترین تصمیم دو دولت روحانی بود. تصمیمی‌که به‌زعم روحانی به نفع مردم است اما تجارب پیشین نشان می‌دهد که گذر سختی در انتظار مردم خواهد بود. در این بین بانک‌ها به عنوان منابع اصلی تزریق پول به جامعه در اعتراضات بنزینی بیشترین خسارت را دیدند و بیمه‌مرکزی اعلام کرده که کار پرداخت خسارت به بانک‌ها آغاز شده است. با این تفاسیر همگان این پرسش را دارند که چگونه دولت مدعی است که افزایش سه برابری مهم‌ترین کالای تولید داخل تأثیر آنچنانی بر قیمت بنزین نخواهد داشت؟ و پرسش مهم‌تر این که تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین چقدر خواهد بود؟

تورم افزایش قیمت بنزین از نظر دولت

در همین ارتباط وزیر صمت، مدیران بانک‌مرکزی، رؤسای اتاق بازرگانی و اصناف، رئیس سازمان حمایت، مسؤولان وزارت اطلاعات و سازمان تعزیزات در جلسه کمیسیون اقتصاد حضور داشتند. سیدحسن حسینی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: وزیر صمت اعلام کرد، میزان تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین حداکثر چهار درصد خواهد بود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: علاوه بر این اعلام شد که میزان تورم حداکثر چهاردرصد خواهد بود. ۱٫۷ درصد تورم روانی و ۲٫۳ درصد تورم مستقیم. مسؤولان سازمان تعزیرات اعلام کردند که سه هزار و ۵۰۰ بازرس سازمان تعزیزات در میدان هستند. علاوه بر این هزار بازرس از اتاق اصناف و اتاق‌های مختلف در قیمت‌ها نظارت دارند. براساس اعلام مسؤولان، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی تکمیل است و بسیاری از کالاها در بنادر هستند که امکان حمل‌ونقل یکباره آنها وجود ندارد و به تدریج به شهرها منتقل خواهند شد.

تورم افزایش قیمت بنزین از نظر بانک‌مرکزی

بانک‌مرکزی نیز اعلام کرد: در اولین روز افزایش قیمت بنزین، هزار تومان قیمت ارز افزایش یافت که در روز‌های بعد ۵۰۰ تومان کاهش یافت و اختلاف قیمت ارز پیش از افزایش قیمت بنزین و پس از افزایش قیمت بنزین به میزان ۵۰۰ تومان است که سیر نزولی خواهد داشت. سازمان تعزیرات اعلام کرد میزان پرونده‌های گران‌فروشی افزایش غیرمتعارفی نداشته و دو یا سه درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد صنوف قیمت کالاها را افزایش نداده‌اند.

تورم ۴ درصدی افزایش قیمت بنزین

رئیس کل بانک‌مرکزی نیز گفت که براساس بررسی‌های علمی‌ انجام شده افزایش قیمت بنزین در کل حدود چهار درصد در طول یک سال آینده در تورم تأثیر خواهد گذاشت. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی در حاشیه جلسه دیروز(چهارشنبه) هیأت وزیران در جمع خبرنگاران درباره پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص تأثیر قیمت بنزین در رقم تورم اظهار کرد: یکسری بررسی‌ها براساس برآوردها بر مبنای جدول داده‌ها و ستانده‌ها و تأثیرگذاری بنزین در بخش‌های دیگر انجام دادیم براساس اعلام همکاران من اجرای این طرح به طور مستقیم حدود دوونیم درصد و با احتساب تأثیر غیرمستقیم در کل حدود چهاردرصد در طول یک سال آینده در تورم تأثیر خواهد گذاشت. این آمار براساس محاسبات علمی‌انجام شده است.

تأثیر بر بازار ارز

رئیس کل بانک‌مرکزی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بنزین تأثیری در بازار ارز داشته است اعلام کرد: تأثیری نداشته است و بازار ارز کنترل شده است‌ من قبلاً نیز اعلام کرده‌ام که بر بازار ارز کنترل کامل داریم و از مردم نیز خواهش کرده‌ام که دارایی‌های خود را در این بازار به کار نگیرند چرا که ریسک بالایی دارد. بانک‌مرکزی بر بازار مسلط است و از نظر ذخایر اسکناسی و ارزی شرایط ما نسبت به قبل بهتر شده است؛ بنابراین خواهش می‌کنم اجازه دهند همین روال طبیعی را که در بازار ارز داریم و ثباتی که ایجاد شده ادامه پیدا کند و این روند کاهشی تورم که در ماه‌های گذشته داشتیم، در آینده نیز ادامه پیدا کند تا با کمک مردم و تلاش‌های همکارانم در دیگر بخش‌های اقتصادی بتوانیم نتایج بهتری را شاهد باشیم.

عرضه ۱۰ میلیارد یورویی صادرکنندگان در سامانه «نیما»

همچنین بازار ارز کشور طی روزهای گذشته برخلاف انتظار برخی سوداگران با نوساناتی بسیار جزیی همراه بوده است؛ مروری بر ذخایر ارزی کشور و میزان عرضه صادرکنندگان نیز بسیاری از نگرانی‌ها را برطرف می‌کند. طی روزهای گذشته برخلاف انتظار برخی سوداگران، بازار ارز کشور با نوسانات بسیار جزیی که طبیعت بازار و معاملات است، همراه بوده است. رئیس کل بانک‌مرکزی نیز دو روز پیش در بازدیدی سرزده از صرافی‌های میدان و خیابان فردوسی تهران اعلام کرد که ذخایر ارزی کشور از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و بخش عمده‌ای از نیازهای ارزی کشور از سوی صادرکنندگان تأمین می‌شود. عبدالناصر همتی در گزارش‌های میدانی که طی روزهای گذشته از بازار داشته و جلسات مکرری که با صرافان و تأمین‌کنندگان ارز برگزار کرده، همواره این اطمینان را داده که روند قیمتی ارز در بازار، جهشی نخواهد بود و نوسانات بنابر اقتضای طبیعی بازار رخ داده است. او شرایط کنونی ارز در کشور را مناسب می‌داند و به پشتوانه آمار و تحلیل‌های کارشناسی و اتفاقاتی که در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران رخ داده، بر این موضوع پافشاری می‌کند که جای هیچگونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد. همتی البته طی روزهای گذشته به دلیل بروز برخی رفتارهای هیجانی در بازار، به مردم هشدار داده که با هدف سرمایه‌گذاری، وارد بازار ارز نشوند و فقط نیازهای واقعی خود را تهیه کنند. او می‌گوید که مردم باید هوشیار باشند تا مبادا سرمایه‌های خود را در جریان رفتارهای هیجانی در بازار ارز از دست بدهند. مروری بر قیمت ارز طی روزهای گذشته هم گفته‌های همتی را تأیید می‌کند چرا که بانک‌مرکزی تأکید دارد که اتفاق خاصی در طرف عرضه رخ نداده و البته برخی تقاضای هیجانی ممکن است وارد بازار شده باشد.

مازاد عرضه در سامانه نیما

 آمار سامانه نیما نیز به خوبی گفته‌های او را تأیید می‌کند چرا که همچنان مازاد عرضه در این سامانه وجود دارد و صادرکنندگان روند تحویل ارزهای خود را به این سامانه همچنان ادامه می‌دهند و در طرف مقابل، واردکنندگان نیز به طور طبیعی تقاضاهای خود را در سامانه نیما ارائه کرده و در مدت زمان مناسبی هم تأمین ارز می‌شود. گزارش‌ها از آخرین آمار سامانه نیما حکایت از آن دارد که مجموع معاملات فروش ارز صادراتی از ابتدای امسال تا امروز (۲۹ آبان ماه) معادل ۱۰ میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو بوده که در مقابل مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات نیز هشت میلیارد و ۶۹۷ میلیون یورو در این سامانه بوده است. این در حالی است که نمودارهای روند معاملات فروش ارز حاصل از صادرات حکایت از آن دارد که از ابتدای فروردین ماه امسال، روند سینوسی معاملات فروش ارز صادراتی به طور یکسانی در سامانه نیما وجود داشته و در ۱۸ مهرماه ۹۸ بیشترین عرضه ارز در حدود ۲۴۰ میلیون یورو در این سامانه ارائه شده اما به تناسب در فاصله ابتدای مهرماه، بیشترین تقاضا بابت خرید ارز از سوی واردکنندگان به ثبت رسیده است. میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه(نیما) ۱۰ هزار و ۸۳۶ تومان در تاریخ ۲۸ آبان ماه امسال بوده که ۰٫۵۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ میانگین نرخ فروش دلار در بازار ثانویه نیز ۱۰ هزار و ۸۸۶ تومان بوده که ۰٫۴۸ درصد افزایش داشته است. بررسی این روند حکایت از آن دارد که روند معاملات ارز در سامانه نیما به طور طبیعی در جریان بوده و طی یک هفته اخیر، تغییرات حائزاهمیتی در آن رخ نداده است.