مزایده اموال مازاد بانک‌های دولتی در مرحله‌ای تازه

مزایده اموال مازاد بانک‌های دولتی در مرحله‌ای تازه گروه بانک، بیمه، بورس- خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری یکی از شعارهای اقتصادی دولت‌ها بوده است. زمانی که بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی خودشان تصمیم گرفتند که بخشی از سهام را نیز به خود اختصاص دهند و حالا پس از دهه‌ها دولت تصمیم گرفته تا […]

مزایده اموال مازاد بانک‌های دولتی در مرحله‌ای تازه

گروه بانک، بیمه، بورس- خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری یکی از شعارهای اقتصادی دولت‌ها بوده است. زمانی که بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی خودشان تصمیم گرفتند که بخشی از سهام را نیز به خود اختصاص دهند و حالا پس از دهه‌ها دولت تصمیم گرفته تا بانک‌ها اموال مازاد خود را از طرق مختلف از جمله مزایده به فروش برسانند. بنابر همین دستور تاکنون مزایداتی برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها برگزار شد تا بخشی از این اموال به دست بخش‌خصوصی برسد. در واقع دولت با این کار دو هدف را مدنظر خود قرار داده است. اول اینکه بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند و دوم اینکه با فروش اموال مازاد بتوانند نقدینگی خود را برای پرداخت تسهیلات بیشتر کنند.

سامانه اموال مازاد بانک‌ها

حال وزارت اقتصاد خبر از رونمایی سامانه اموال مازاد بانک‌ها با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی داده است. در این سامانه اطلاعات مربوط به اموال مازاد ۱۸ بانک دولتی و خصوصی وجود دارد و مهم‌ترین هدف ایجاد آن، شفافیت و تعیین دقیق مشخصات املاک در اختیار بانک‌ها برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران و مردم است ضمن اینکه در این سامانه امکان عرضه و فروش املاک در شرایط برابر و به صورت شفاف وجود دارد. عباس معمارنژاد، معاون بورس، بانک و بیمه وزیر اقتصاد گفت:‌ راه‌اندازی این سامانه در راستای اصلاح نظام بانکی صورت می‌گیرد که یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها، مطالبات غیرجاری و اموال مازاد بانک‌هاست. وی با بیان اینکه این اموال مازاد می‌تواند از انواع زمین، ساختمان، کارخانه، باغ و یا کارگاه‌ها باشد، افزود: تا پایان ماه جاری امکان حراج الکترونیکی این اموال در بازار فرعی بورس کالا نیز فراهم می‌شود. تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات املاک قابل واگذاری بانک‌ها و تسهیل فرآیند فروش و مزایده‌های برخط، از ویژگی‌ها و اهداف سامانه اموال مازاد بانک‌هاست که درخواست‌های خرید این اموال از طریق شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها موسوم به فام پیگیری می‌شود. این سامانه به آدرس www.sam-ba.ir و یا www.fam-bank.ir در دسترس است.