ضرورت پرداخت تسهیلات به موتورسیکلت‌های فرسوده

جهت کاهش آلودگی هوا ضرورت پرداخت تسهیلات به موتورسیکلت‌های فرسوده موتورسیکلت‌ها را می‌توان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا نام برد که بسیاری از آنها فرسوده و باید نوسازی و برقی شوند اما سازوکار فعلی اسقاط موتورسیکلت‌ها دارای نظامی ‌ناکارآمد است چرا که اسقاط موتورسیکلت صرفاً شامل عملیات ابطال اسناد رسمی ‌و امحای شماره پلاک […]

جهت کاهش آلودگی هوا

ضرورت پرداخت تسهیلات به موتورسیکلت‌های فرسوده

موتورسیکلت‌ها را می‌توان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا نام برد که بسیاری از آنها فرسوده و باید نوسازی و برقی شوند اما سازوکار فعلی اسقاط موتورسیکلتها دارای نظامی ‌ناکارآمد است چرا که اسقاط موتورسیکلت صرفاً شامل عملیات ابطال اسناد رسمی ‌و امحای شماره پلاک و شاسی می‌باشد و پس از آن دوباره به فروش می‌رسند و از آنجا که هر موتورسیکلت فرسوده هشت برابر یک خودروی بنزینی آلاینده تولید می‌کند باید تسهیلات لازم را جهت برقی کردن آنها در نظر گرفت.

در این باره محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل آلودگی هوا می‌باشند، گفت: قطعاً ضرورت دارد تسهیلات لازم به موتورسیکلت‌های فرسوده ارائه شود تا این وسایل هم تعویض شوند.

بادامچی افزود گفت: در حال‌حاضر و طبق آمار مسؤولان، تعداد موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند ۱۱ونیم میلیون است که حدود هفت میلیون از این موتورسکیلت‌ها عمر بالایی داشته و بیش از ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ‌افزود: متأسفانه به این موتورسیکلت‌ها کارت سوخت هم تعلق نمی‌گیرد که این مسأله باعث می‌شود تا در زمینه تعویض آنها مشکلاتی ایجاد شود.

همچنین یوناتن بت‌کلیا، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس برقی کردن موتورسیکلت‌ها را از راهکارهای کاهش آلایندگی هوای تهران دانست و گفت: ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور چین برقی است و به هیچوجه به موتورسیکلت‌های غیربرقی اجازه تردد داده نمی‌شود؛ هر چند سال‌هاست مردم تهران با معضل آلودگی هوا مواجه هستند اما متأسفانه تاکنون راهکارهای مؤثری برای حل این بحران اتخاذ نشده و مسؤولان تنها به تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس اکتفاء کرده‌اند در حالی که با برقی کردن وسایل‌نقلیه می‌توان آلودگی هوا را به صورت چشمگیری کاهش داد.

بت‌کلیا در واکنش به فروش موتورسیکلت‌های فرسوده پارکینگی، گفت: فروش این موتورسیکلت‌ها در شرایطی که سلامت مردم پایتخت به دلیل افزایش آلاینده‌ها در معرض تهدید است. بزرگ‌ترین خیانت، گناهی نابخشودنی و تهدیدی جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود و سازمان‌ها نباید برای مبلغی اندک که در قبال فروش این موتورسیکلت‌ها با جان و سلامت مردم بازی کنند.

در این باره عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به این موضوع که دو میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران داریم که هر کدام به اندازه هشت خودروی بنزینسوز آلاینده تولید می‌کند که اکثر این موتورسیکلت‌ها اسقاطی و از رده خارج نیز هستند.

کلانتری با تأکید بر لزوم نوسازی و تولید موتورسیکلت‌های برقی و یا حداقل انژکتوری گفت: بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها وسیله معیشت مردم‌اند اما متأسفانه کارخانجات موتورسازی اقدامات لازم را انجام ندادند.

کلانتری عنوان کرد: ما زورمان به خودروسازها نمی‌رسد، اگر قرار باشد موتورسیکلت و خودروها طبق استاندارد تولید شوند باید خیلی از کارخانجات را تعطیل کنیم و در این صورت هم که میلیون‌ها نفر بیکار می‌شوند.

همچنین پروانه مافی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای‌اسلامی،‌ شورای‌عالی ترافیک و سازمان محیط‌زیست باید در زمینه عدم تسهیلات تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده در تهران پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه طبیعتاً باید راهکارهایی باشد که از میزان آلودگی هوا بکاهد، افزود: درحال‌حاضر تعداد موتورسواران و موتورسیکلت‌ها در شهر تهران زیاد است، حتی در چند ماه اخیر این تعداد از حد و تصور ما خارج شده است در عین حال موتورسیکلت‌سواران باید از قوانین مناسبی بهره‌مند شوند و مسؤولان امر باید از آنها حمایت داشته باشد.