خودروی آب‌سوز قوانین ترمودینامیک را نقض می‌کند ؟!

خودروی آب‌سوز قوانین ترمودینامیک را نقض می‌کند ؟! گروه خودرو – آب‌سوز کردن خودروها یکی از سوژه‌هایی است که از دو، سه سال پیش رسانه‌ای شده و اما با بالا رفتن قیمت بنزین این موضوع سروصدای فراوانی در فضای مجازی به‌وجود آورده، به طوری که شرکتی با ثبت یک سایت ثبت‌نام برای آب‌سوز کردن خودرو […]

خودروی آب‌سوز قوانین ترمودینامیک را نقض می‌کند ؟!

گروه خودرو – آب‌سوز کردن خودروها یکی از سوژه‌هایی است که از دو، سه سال پیش رسانه‌ای شده و اما با بالا رفتن قیمت بنزین این موضوع سروصدای فراوانی در فضای مجازی به‌وجود آورده، به طوری که شرکتی با ثبت یک سایت ثبت‌نام برای آب‌سوز کردن خودرو مدعی شده با خرید و نصب تجهیزات به قیمت ۴٫۵ میلیون تومان، می‌توانید خودروهای خود را به آب‌سوز تبدیل کنید و دیگر نیازی به استفاده از بنزین نخواهید داشت که این موضوع واکنش‌های زیادی را دربر داشته است.

بنا به قوانین فیزیک، هیچگونه راهی برای استخراج انرژی از آب وجود ندارد. آب به‌خودی‌خود، از لحاظ ترمودینامیکی مولکولی به‌شدت پایدار محسوب می‌شود و به دلیل پیوند شیمیایی بسیار محکم بین هیدروژن و اکسیژن، آنتالپی تشکیل آن منفی (برابر با ۲۸۵٫۸- کیلوژول بر مول) است. این یعنی برای شکستن پیوند بین اتم‌های تشکیل‌دهنده یک لیتر آب، باید تقریباً برابر با میزان انرژی مصرفی یک انسان بالغ در طول روز (حدود ۲۵۰۰ کیلوکالری) انرژی صرف کنید. تولید انرژی از آب، قوانین اول و دوم ترمودینامیک را نقض می‌کند. از آنجایی که هیچ ترکیب دیگری از هیدروژن و اکسیژن وجود ندارد که آنتالپی تشکیل آن منفی‌تر از آب باشد، انرژی موردنیاز برای شکستن پیوند هیدروژن و اکسیژن، همواره برابر (در حالت ایدئال) یا بیشتر از انرژی به‌دست‌آمده از ترکیب مجدد این دو عنصر خواهد بود.

از آنجا که جداسازی هیدروژن از آب در شرایط خاص نیاز به انرژی زیادی دارد این چرخه اصلاً به صرفه نبوده این در حالی است که مخترعین در دنیا سال‌هاست که به دنبال اختراع خودرویی هستند که در آن با جداسازی مولکول‌های هیدروژن آب از اکسیژن بتواند آن را بسوزاند و به‌عنوان سوخت مصرف کند که تا به حال به روش مناسب و مقرون به صرفه‌ای نرسیده‌اند که همین مسأله و صحت و سقم آب‌سوز کردن خودروها را در‌ هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

با توجه به این امر متخصصان علمی ‌بر این باورند که آب‌سوز کردن خودرو اصلاً امکان‌پذیر نیست. در این باره حسین‌رضا شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، گفت: «جدایی هیدروژن از آب خود نیاز به انرژی زیادی دارد و در نتیجه این چرخه اصلاً به صرفه نیست. این کار شدنی هست، ولی شرایط خاص خودش را دارد و تلفات انرژی زیاد یکی از این شرایط است.»

همچنین حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو، گفت: آب‌سوز کردن خودروها از دو منظر قابل بررسی و نتیجه‌گیری است. علاوه بر بررسی جنبه علمی‌ موضوع، تطبیق امکان‌پذیری دریافت انرژی لازم از آب برای به حرکت درآوردن موتور یک خودرو با مبانی نظری نیز حائزاهمیت است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صاحب‌نظران مهندسی مکانیک و شیمی‌ معتقدند که می‌توان خودرویی با این ویژگی ساخت که در آن با الکترولیز کردن آب و سپس با واکنش مجدد هیدروژن و اکسیژن به‌ دست‌ آمده، بتوان انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک خودرو را تأمین کرد، بیان داشت: اما اگر قرار باشد، انرژی صرف جداسازی هیدروژن از آب کنیم، چرا به ‌صورت مستقیم برای به حرکت درآوردن موتور، از آن انرژی بهره نگیریم؟ که البته در این صورت خودرویی به ‌مراتب بهینه‌تر نیز خواهیم داشت.

کریمی‌سنجری تصریح کرد: در این رابطه دانشمندان معتقدند هیچ راهی برای گرفتن انرژی از آب وجود ندارد، مگر اینکه در این راه انرژی بیشتری از آنچه به دست می‌آید، هزینه کنید. آنها معتقدند تولید انرژی از آب، ناقض قوانین اول و دوم ترمودینامیک است.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اما این موضوع از منظری دیگر نیز قابل بررسی است. سالانه بین هشت تا ۱۵ درصد از درآمد شرکت‌های صاحب برند خودروسازی دنیا در حوزه تحقیق و توسعه صرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، کاهش قیمت تمام شده خودرو و رضایت مشتری می‌باشد که در این رابطه هزینه‌های زیادی را صرف بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از سوخت‌های سبز و پاک کنند و از هر نظریه‌ای که بتواند با هزینه کمتری موجب ارتقای سطح تکنولوژی خودرو شود، استقبال می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر چنین احتمالی وجود داشته باشد که می‌توان از آب انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور خودرو را تأمین کرد، قطعاً این شرکت‌ها پیش از این امکان انبوه‌سازی این مدل سوخت را مهیا می‌کردند.

کریمی‌سنجری گفت: خالی از لطف نیست که بگوییم دکتر عبدا… محمودیان، استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف از کسانی‌ که به‌ دنبال حل معماهای ناممکن یا رد قضایای اثبات شده هستند، با عنوان نوابیغ (نه نوابغ) یاد می‌کنند. نظریه استخراج انرژی از آب برای راندن یک خودرو نظریه‌ای مردود است؛ بنابراین مردم توجه کنند که گول نوابیغ را نخورند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در این رابطه گفت: انجمن خودروسازان ایران و حتی مرکز تحقیقات شرکت‌های خودروسازی مختلف تقاضای بررسی این طرح و مذاکره برای بررسی طرح و صحت آن را داشتند، اما فرد مدعی با بیان اینکه مبادا اختراع او دزدیده شود، از حضور در مراکز تحقیقاتی اجتناب کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: این طرح در ‌هاله‌ای از ابهام و سکوت قرار گرفته است. اگر تولید چنین محصولی حقیقت داشته باشد، وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، انجمن خودروسازان و سازمان‌ محیط‌زیست و سایر سازمان‌های ذی‌ربط بدون شک حاضر به خرید، حمایت و توسعه و تجاری‌سازی این طرح خواهند بود.