محاصره در سیل!

نگاهی به ادامه وضعیت وخیم مردم دیار سیستان‌وبلوچستان محاصره در سیل! چرا بعد از طوفان گنو سیل بند ساخته نشد؟! گروه اجتماعی- بعد از گذشت پنج روز از سیل ویران‌کننده سیستان همچنان صدها روستا در محاصره هستند و ده‌ها هزار نفر آواره و سرگردان! نگاهی به تصاویر تکان‌دهنده سیل سیستان، خود گویای وخامت اوضاع در […]

نگاهی به ادامه وضعیت وخیم مردم دیار سیستان‌وبلوچستان

محاصره در سیل!

چرا بعد از طوفان گنو سیل بند ساخته نشد؟!

گروه اجتماعی- بعد از گذشت پنج روز از سیل ویران‌کننده سیستان همچنان صدها روستا در محاصره هستند و ده‌ها هزار نفر آواره و سرگردان! نگاهی به تصاویر تکان‌دهنده سیل سیستان، خود گویای وخامت اوضاع در آن دیار است. تصاویر ویران شدن جاده‌ها، معابر، خانه‌ها، ساختمان‌ها، مغازه‌ها و… این روزها در فضای مجازی پُر شده است و به لطف همین شبکه‌های مجازی مردم همچنان در حال تأمین نیازهای مردم آن دیار هستند. گزارش‌ها حاکیست که همچنان اوضاع وخیم است و نیاز است که کمک‌های فوری به این منطقه ادامه یابد. در برخی نقاط حتی پا، راهی برای رفتن ندارد و تنها بالگرد می‌تواند نیازهای مردم را تأمین کند. مردمی‌که دامداری بخش جدانشدنی زندگیشان بود و حالا تمام دارایی خود را بر آب رفته می‌بینند! می‌گویند که اگر بعد از طوفان ۱۲ سال پیش گنو سیل‌بند شاخته می‌شد، حالا حال و روزشان این نبود.

آماری از خسارت‌ها

گزارش‌ها حاکیست، بیشترین خسارت‌ها را در مناطقی همچون دلگان برجای مانده و ۳۰۰۰ نفر از سیلاب نجات یافته و ۲۵۰۰ خانه آسیب جدی دیده است. همچنین در پی وقوع این سیل، ۶۱۳ میلیاردتومان آسیب به بخش کشاورزی وارد شده و ۳۳۲میلیارد تومان خسارت به بخش زیرساخت‌های شهری وارد شده است. با این شرایط بحرانی، مردم مناطق سیل زده نیاز مبرم به امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی دارند چرا که از ۳۲۷ روستای تحت پوشش شبکه بهداشت چابهار، ۱۲۰ روستا در محاصره آب و نیازمند مواد غذایی و بهداشتی هستند.

امدادرسانی هلیکوپتری

تلاش‌ها برای سروسامان دادن به سیل‌زدگان ادامه دارد. در همین ارتباط، ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: امدادرسانی هوایی با شش بالگرد آغاز شده و اقلام امدادی از طریق هواپیما به فرودگاه کنارک رسیده است. به گفته وی حدود ۳۰۰۰ نفر از سیلاب نجات پیدا کرده‌اند و به ۳۵۲ خانوار اسکان اضطراری داده شده و برق ۴۶۳ روستا از ۵۵۳ روستا وصل و شبکه آب ۲۱ روستا از ۲۴۵ روستایی که شبکه آبرسانی شان قطع شده بود، برقرار شد.

راه‌های اصلی باز است

نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: در حال‌حاضر راه‌های اصلی سیستان‌وبلوچستان باز شده اما راه‌های فرعی و روستایی به علت تخریب همچنان مسدود است. وی درخصوص آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی در استان سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: به دنبال بارش باران، سیل و طغیان رودخانه‌ها متأسفانه راه‌های فرعی و روستایی این استان تخریب و مسدود شده است. رحمانی گفت: فعلاً راه‌های اصلی استان سیستان‌وبلوچستان باز شده و تردد در آنها جریان دارد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا درباره وضعیت جوی و ترافیکی سایر محورهای مواصلاتی کشور تصریح کرد: در حال‌حاضر در اغلب محورهای استان‌های یزد، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، ارتفاعات کرج – چالوس و محورهای فیروزکوه بارش برف جریان دارد. وی به بارش برف در محورآباده- صفاشهر در استان فارس پرداخت و بیان داشت: در اکثر محورهای مازندران، خوزستان و قم باران می‌بارد.