بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید با ظرفیت ۵۵ هزار تنی

بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید با ظرفیت ۵۵ هزار تنی   گروه پتروشیمی- فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید از جمله طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی است که با ظرفیت سالانه ۵۵ هزار تن محصول «پلی بوتادین رابر» دیروز (سه‌شنبه، ۲۴ دی ماه) با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر […]

بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید با ظرفیت ۵۵ هزار تنی

  گروه پتروشیمی- فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید از جمله طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی است که با ظرفیت سالانه ۵۵ هزار تن محصول «پلی بوتادین رابر» دیروز (سه‌شنبه، ۲۴ دی ماه) با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید ماهشهر در کنار تنوع تولید محصولات، استفاده از دانش فنی کاملاً ایرانی و بومی است، گفت: این طرح یکی از نخستین طرح‌های پتروشیمی کشور بوده که با دانش ایرانی و به همت متخصصان داخلی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به دو میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید ماهشهر به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده ماده اولیه لاستیک (پلی بوتادین رابر) که کاربرد بسیاری در صنایع پایین‌دستی دارد به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید سالانه ۵۵ هزار تن محصول خاص پلیمری (پی‌بی‌آر) تولید خواهد شد، افزود: این محصول در صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌ویژه صنایع تولید تایر و لاستیک دارای کاربردهای متعددی است و کشور را از واردات برخی از انواع (گریدهای) خاص پلیمری بی‌نیاز خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام اینکه از امروز تا پایان سال ۹۹ به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: در سه ماه باقیمانده از سال ۹۸ افزون بر فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید ماهشهر، طرح متانول کاوه به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح پتروشیمی متانول جهان با ظرفیت سالانه دومیلیون و ۳۰۰ هزار تن و طرح شیرین‌سازی، جداسازی و تولید متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه یکمیلیون و ۶۵۰ هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد.

هدف از طراحی و ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید ماهشهر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید سالانه ۵۵ هزار تن «پلی بوتادین رابر»، ۲۰ هزار تن لاتکس، پنج هزار تن «اس‌تی‌پی» و ۱۸ هزار تن «پلی بوتادین رابر» گرید Hips است. تولید پتروشیمی تخت‌جمشید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌ویژه برای تأمین مواد اولیه صنایع تایر و لاستیک‌ استفاده می‌شود.

فاز نخست پتروشیمی تخت‌جمشید (واحد SBR/PBR) بهمن‌ماه سال۹۵ با حضور معاون اول رئیسجمهوری به‌طور رسمی افتتاح شد. این مجتمع که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در سایت دو منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR) با ظرفیت سالانه ۳۵ هزار تن و یک واحد تولید پلی‌بوتادین رابر (PBR) با ظرفیت سالانه ۱۸ هزار تن است.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی تخت‌جمشید که شامل منومر۱ و ۳ بوتادین و استایرن است به ترتیب از پتروشیمی امیرکبیر از طریق خط لوله و پتروشیمی پارس به‌وسیله تانکر تأمین می‌شود. عمده یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) مورد نیاز این طرح شامل بخار، آب خنک‌کننده و Chiller Water از واحدهای احداثی در داخل شرکت و سایر سرویس‌های جانبی از قبیل برق و آب RO از پتروشیمی فجر تأمین می‌شود.

آغاز تولید بومی کاتالیست‌ها

در فاز دوم این مجموعه واحدهای تولید PBR با دانش فنی بومی با ظرفیت ۵۵ هزار تن در سال، تولید گرید HIPS با دانش فنی بومی با ظرفیت ۱۸ هزار تن در سال، تولید STR با ظرفیت پنج هزار تن در سال و تولید LATEX با دانش فنی بومی با ظرفیت ۹۸ هزار تن در سال مستقر هستند.

گفتنی است؛ در این افتتاح، ۱۰ کاتالیست «ایران ساخت» با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور رونمایی شد.

کاتالیست Revamp لایسنس با استفاده از نیکل به جای فلزات گران‌بها یکی از این تولیدات است که در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود. همچنین کاتالیست‌های هم‌رسوبی LTSC و HTSC، متاناسیون و سنتز متانول تولیدشده در یک شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه رونمایی خواهد شد. کاتالیست سنتز آمونیاک و کاتالیست ریفرمینگ خشک، کاتالیست فرآیند اتیلن اکساید و کاتالیست‌های زیگلرناتا تولید شرکت‌های دانش‌بنیان وارد چرخه صنعت می‌شود.

با این اقدام، بخش قابل‌توجهی از نیازهای صنعت پتروشیمی با اتکا به توانمندی داخل رفع می‌شود.  

در صنعت پتروشیمی ۴۰ گروه کاتالیست به ارزش تقریبی ۲۶۰ میلیون دلار مورد نیاز است که ۱۶ گروه به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار بومی شده است.

براساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با این زیگلر ناتا ایزومراسیون، اتیلناکساید، متانول، رفرمینگ خشک گاز طبیعی، سنتز متانول، انتقال آب دما بالا و سنتز آمونیاک به تولید می‌رسد.