بومی‌سازی بخش قابل‌توجهی از تجهیزات صنعت سیمان

رئیس هیأت‌مدیره انجمن سیمان برای ۲ سال آینده اعلام کرد بومی‌سازی بخش قابل‌توجهی از تجهیزات صنعت سیمان     گروه زمین‌ومعدن – صنعت سیمان کشور۸۶ میلیون تن ظرفیت تولید دارد که ارزبری پایینی دارد. این در حالی است که صنعت نه‌تنها نیاز داخل را تأمین کرده بلکه توانسته بخش زیادی از نیاز کشورهای همسایه را […]

رئیس هیأت‌مدیره انجمن سیمان برای ۲ سال آینده اعلام کرد

بومی‌سازی بخش قابل‌توجهی از تجهیزات صنعت سیمان  

 

گروه زمین‌ومعدن – صنعت سیمان کشور۸۶ میلیون تن ظرفیت تولید دارد که ارزبری پایینی دارد. این در حالی است که صنعت نه‌تنها نیاز داخل را تأمین کرده بلکه توانسته بخش زیادی از نیاز کشورهای همسایه را تأمین کند و ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری سالانه برای کشور داشته و عمده نیاز آن نیز در داخل تأمین می‌شود.

هدف‌گذاری صنعت سیمان برای افق ۱۴۰۰ رسیدن به ظرفیت ۱۲۰ میلیون تن انجام شده است که برای نیل به این هدف باید به بازاریابی و امکانات فروش و صادرات این هدف توجه شود.

در این باره مرتضی داداش، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: طی مدت دو سال، امکان بومی‌سازی بخش قابل‌توجهی از تجهیزات صنعت سیمان وجود دارد.

داداش تصریح کرد: با توجه به فعالیت ۸۶ ساله صنعت سیمان، حدود ۲۰ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت بومی‌سازی شده است.

وی افزود: میزان ارزبری صنعت سیمان برای تأمین قطعات، حدود ۱۰۰ میلیون دلار است که تنها طی یک سال گذشته، حدود ۱۰ میلیون دلار به سمت بومی‌سازی رفته است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اذعان داشت: طی یک سال گذشته با دانشگاه‌ها، برای بومی‌سازی قطعات مورد نیاز صنعت سیمان، قراردادهای مستقیم منعقد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با عزم موجود، فرهنگ‌سازی، ایجاد باور، تأمین نقدینگی و دوره مهندسی معکوس، طی دو سال آینده می‌توانیم به هدف‌گذاری بومی‌سازی قطعات دست یابیم.

داداش بیان داشت: بخشی از نیاز ما، نسوزهاست که در داخل وجود ندارد و حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار باید به مواد اولیه نسوزها اختصاص یابد. وی افزود: ساخت برخی قطعات نیز در داخل نظیر بیرینگ‌ها به دلیل هزینه بالای آن، توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه مجموع تولید سیمان و کلینکر سال گذشته، حدود ۶۱ میلیون تن بود، گفت: امسال این رقم به بیش از ۶۷ میلیون تن تولید خواهد رسید. ظرفیت تولید این صنعت، ۸۸ میلیون تن است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال، صادرات سیمان نیز از حدود ۱۳ میلیون تن به بیش از ۱۶ میلیون تن خواهد رسید. وضعیت صنعت سیمان به گونه‌ای است که می‌توانیم سالانه بیش از ۳۳۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم.

همچنین محمد اسعدی ،از مدیران با سابقه و کارشناس صنعت سیمان معتقد است که پیگیری برای رفع موانع صادراتی می‌تواند راهگشای مشکلات صنعت سیمان در حوزه فروش، حذف رقابت منفی و افزایش نقدینگی کارخانجات باشد.

وی افزود: مشکلات موجود در حوزه صادرات از جمله حمل‌ونقل زمینی، زیرساخت‌های پایانه‌های صادراتی، قوانین و مقررات و حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین عوامل سد راه رونق صادرات سیمان به شمار می‌رود.

این کارشناس صنعت سیمان معتقد است: توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند مزایای فراوانی برای جابه‌جایی و صادرات سیمان فراهم آورد و در کارخانجات و مناطقی که دسترسی مناسبی به خطوط حمل‌ونقل ریلی وجود داشته این موضوع به اثبات رسیده است.