موج بعدی سیل در کمین سیستان‌وبلوچستان!

آب پرحجم پشت سدها و بندسارها در وضعیت هشدار قرار دارد موج بعدی سیل در کمین سیستان‌وبلوچستان! گروه اجتماعی- بودند افراد زیادی که تا همین چند وقت پیش اسم شهرهایی مانند دلگان، زهکلوت،… را نشنیده بودند و حالا با سیل ویرانگری که از هفته قبل آغاز شده کاملاً پیگیر مسائل و اخبار آنان هستند. سیلی […]

آب پرحجم پشت سدها و بندسارها در وضعیت هشدار قرار دارد

موج بعدی سیل در کمین سیستان‌وبلوچستان!

گروه اجتماعی- بودند افراد زیادی که تا همین چند وقت پیش اسم شهرهایی مانند دلگان، زهکلوت،… را نشنیده بودند و حالا با سیل ویرانگری که از هفته قبل آغاز شده کاملاً پیگیر مسائل و اخبار آنان هستند. سیلی که به گفته مسؤولان تاکنون تلفات جانی نداشته اما خسارات فراوانی بر شهرها و روستاهای استان محروم سیستان‌وبلوچستان وارد آورده است. مردم و مسؤولان تاکنون تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکلات آن نواحی داشته‌اند اما حجم خسارات آنقدر بالاست که همچنان نیاز به کمک‌هایی همچون وسایل گرمایشی، لباس‌های گرم و خوراکی به شدت احساس می‌شود. در چنین شرایطی خبر رسیده که آب پشت سد و بندسارها در وضعیت هشدار است و احتمال شکل‌گیری سیلی دیگر وجود دارد!

خسارات فعلی سیل

بی‌شک حجم خسارات بسیار بالاست. بارش‌های سنگین و سیلابی گرچه خسارت‌های فراوانی به حوزه‌های زیرساختی، دامداری‌ها و کشاورزی مردم و بخش خدمات و عمران شهری و روستایی وارد کرده و هم اینک با انجام کارهای جهادی و پرشتاب و با حمایت‌های ویژه دولت باید به فکر ترمیم و جبران خسارت بود. بنابر گزارش‌ها تاکنون بیشتر این خسارات به مزارع و باغات به ویژه باغات میوهای گرمسیری به مساحت ۷۰۰۰هکتار، اراضی زراعی به مساحت ۲۵ هزارو ۶۴۵هکتار، تلف شدن هفت‌هزارو ۳۲۲رأس دام سنگین و سبک، تخریب یک‌هزارو ۴۶۸حلقه چاه و چاهک و۵۴۰رشته قنات، یک هزارو ۲۰۷ واحد دامداری، ۶۲۰کلنی زنبور عسل، شش‌واحد مرغداری، ۱۶۲ باب استخر ذخیره آب، ۲۲۰مورد بندسار حفاظتی مزارع و آبخیزداری، سیستم‌های نوین آبیاری در سطح چهارهزارو ۳۹۵هکتار، ۱۰۲ کیلومتر لوله انتقال آب و ۱۶۱ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع بوده است.

هشدار بروز مجدد سیل

حال در این وضعیت فرماندار شهرستان دلگان می‌گوید: آب پرحجم ذخیره شده در پشت سد‌ها و بندهای خاکی و بندسارها خطرساز و در وضعیت هشدار است. مجتبی شجاعی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با اشاره به اینکه چندین میلیون مترمکعب در تالاب جازموریان و سدها و بندهای خاکی و بندسارها ذخیره‌سازی شده است بیان کرد: پس از فروکش کردن سیل، وضعیت سیل‌بندهای خاکی در حاشیه روستاها و مزارع و محورهای مواصلاتی در وضعیت هشدار قرار دارد و بنابر این نباید به راحتی و سادگی از کنار آن گذشت و غفلت نمود. چاره کار در بسیج عمومی ‌ماشین‌آلات بخش دولتی و خصوصی داخل استان و در صورت نیاز استان‌های همجوار و ترمیم بندهای خاکی و محورهای مواصلاتی قبل از بروز سیل‌های بعدی است. بیشتر تخریب‌ها پیش از آنکه ناشی از شدت باران باشد، متوجه تخلفات عمده در ساخت‌وسازها، عدم رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها، برداشت‌های غیرمجاز مصالح در حوزه زمین‌ها، ضعف در نظارت‌های ساختمانی، ایجاد بندهای خاکی خودسرانه توسط برخی اهالی منطقه و عدم توجه به منافع روستا و مزارع منطقه هست. بلایای طبیعی با کسی تعارف ندارد و ملاحظه و محافظه‌کاری هم در ذاتش نیست، بنابراین می‌بایست از هم‌اکنون به فکر تدبیر و علاج واقعه قبل از وقوع باشیم.

گفتنی است؛ با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران در مناطق متعد استان سیستان‌وبلوچستان خطر سیلاب مجدد بسیار جدی است و لازم است که مسؤولان هر چه سری‌عتر برای پایان دادن به بحران دست به کار شوند.