فروش مدت‌دار ریسک شرکت در مناقصات را کاهش می‌دهد

عضو هیأت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیم فروش مدت‌دار ریسک شرکت در مناقصات را کاهش می‌دهد   گروه زمین و معدن -یکی از معضلاتی که در صنایع فلزی کشور وجود دارد، نحوه قیمت‌گذاری است و با اینکه این صنعت از اصول و قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد اما عوامل داخلی متفاوتی همچون مواد اولیه بر آن تأثیر می‌گذارد […]

عضو هیأت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیم

فروش مدت‌دار ریسک شرکت در مناقصات را کاهش می‌دهد  

گروه زمین و معدن -یکی از معضلاتی که در صنایع فلزی کشور وجود دارد، نحوه قیمت‌گذاری است و با اینکه این صنعت از اصول و قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد اما عوامل داخلی متفاوتی همچون مواد اولیه بر آن تأثیر می‌گذارد این در حالی است که با وجود کمبود آلومینا در کشور، به دلیل ارزان بودن انرژی و نیروی انسانی، تولید آلومینیم مقرون به صرفه تلقی می‌شود اما متأسفانه به‌ واسطه تحریم‌ها و امضاء نشدن قراردادهای بلندمدت خرید آلومینا، پترولیوم کک، آند و گشایش نیافتن ال‌سی، این مواد اولیه به ‌وسیله واسطه‌ها با نرخ بالاتری خریداری و وارد کشور می‌شوند که در قیمت تمام شده تأثیر گذاشته به ‌گونه‌ای که نرخ تمام شده آلومینیم در شرایط فعلی بیشتر از شرکت‌های تولیدکننده در منطقه خلیجفارس است.

اما این در حالی است که عمده مشکلی که در زمینه قیمت‌گذاری بیشتر مواد فلزی وجود دارد قیمت‌گذاری‌های دستوری است که این امر کارایی بورس کالا که وظیفه کشف قیمت را برعهده دارد، را از میان میبرد. علاوه‌براین، تجربه سایر کشورها در این زمینه نشان می‌دهد که انتخاب بازار آزاد می‌تواند بهترین رویکرد باشد؛ زیرا واقعی‌سازی قیمت‌ها موجب شفافیت و سلامت بازار شده و رقابت‌پذیری صنایع در عرصه به بازار را تقویت می‌کند. در این شرایط سیاست‌گذاران داخلی باید از بار فشارها بکاهند و شرایط را برای تسهیل معاملات در این بازار فراهم کنند.

آریا صادق‌نیت، عضو هیأت مدیره سندیکای صنایع آلومینیم در این خصوص بیان کرد: در بورس کالا اتفاقات مثبت بسیاری می‌تواند رقم بخورد، اما بعید می‌دانم به لحاظ سیستماتیک، انجام این تغییرات در اختیار بورس کالا باشد.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا بازاری برای عرضه و تقاضای شفاف است، ولی قیمتگذاری در این بازار باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: در شیوه قیمت‌گذاری کنونی، قیمت آلومینیم در بورس‌کالا بالاتر از قیمت محصولات صادراتی است.

این فعال صنعت آلومینیم اضافه کرد: به عبارتی آلومینیم با قیمتی کمتر از آنچه در اختیار مصرف‌کنندگان و صنعتگران داخلی قرار می‌گیرد، در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود. در حالی که در قانون بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید، کالاها باید به قیمت فوب خلیجفارس و حتی کمتر از آن در اختیار تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه این اتفاق نیفتاده و مکانیزم قیمت‌گذاری باید اصلاح گردد. تصریح کرد: در فرمول قیمت‌گذاری بورس کالا، ارز نیمایی لحاظ شده و قیمت‌ها از نرخ‌های صادراتی نیز بیشتر است. این فرمول می‌بایست براساس شرایط روز اصلاح گردد.

صادق‌نیت درخصوص صنایعی که تحت فشار هستند، تصریح کرد: می‌بایست فروش‌های مدت‌دار و سلف راه‌اندازی شود؛ تسهیل فرآیند تأمین مواد اولیه در شرایط بحران نقدینگی شرکت‌ها، از بار فشارها خواهد کاست. سرمایه در گردش شرکت‌ها به سبب افت ارزش پول ملی کاهش داشته و گاهی شاهد هستیم عرضه‌های بورس کالا بدون خریدار می‌ماند.

عضو هیأت مدیره سندیکای صنایع آلومینیم در پایان بیان داشت: تجربه نشان می‌دهد هر زمان فروش‌های مدت‌دار بوده، عرضه‌ها با استقبال مواجه شده است و در این زمینه باید ابزارهای فروش مدت‌دار راه‌اندازی شود چرا که این امکان، ریسک شرکت در مناقصات را هم کاهش خواهد داد.