جنجال شیر سمی‌ و ادامه تکذیبیه‌ها!

جنجال شیر سمی‌و ادامه تکذیبیه‌ها! گروه اجتماعی- همه چیز از یک برنامه تلویزیونی شروع شد؛ زمانی که بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران به صراحت از وجود سمی‌قوی به نام افلاتوکسین در شیر توزیعی در سوپرمارکت‌ها خبر داد؛‌ سمی‌که مستقیماً با سرطان کبد در ارتباط است! حاجی محمدی سپس از پژوهش‌های […]

جنجال شیر سمی‌و ادامه تکذیبیه‌ها!

گروه اجتماعی- همه چیز از یک برنامه تلویزیونی شروع شد؛ زمانی که بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران به صراحت از وجود سمی‌قوی به نام افلاتوکسین در شیر توزیعی در سوپرمارکت‌ها خبر داد؛‌ سمی‌که مستقیماً با سرطان کبد در ارتباط است! حاجی محمدی سپس از پژوهش‌های تعدادی از اساتید دانشگاه درباره میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه در شهرهای مختلف کشور گفت و اعلام کرد: طبق این آمارها ۳۳ درصد نمونه‌های شیر پاستوریزه آلوده به این سم بودند. شیرهای پاستوریزه آزمایش شده در تبریز ۶۲ درصد، ساری ۶۰، مشهد ۵ درصد، شیراز ۱۷ درصد و اردبیل ۳۳ درصد به سم آفلاتوکسین آلوده هستند.

از پالم تا افلاتوکسین

خبر سمی ‌بودن شیرها به سرعت در فضای مجازی پخش شد و جنجال بزرگی را به همراه آورد. در واقع موضوع آلودگی مواد غذایی صنعتی و وجود سموم مختلف در غذاهایی که از تولیدات کارخانه‌های مختلف محسوب می‌شوند همواره از مسائل مهم مورد توجه جامعه محسوب می‌شود. به ویژه در حوزه لبنیات که به خاطر فسادپذیری و استعداد بالا در میکروبی شدن و همچنین گستردگی جامعه مصرف‌کننده، نظارت و حساسیت بر آن بسیار بالاست. طی سال‌های اخیر نیز مسائلی مانند وارد کردن وایتکس در شیر یا استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی جنجال‌های رسانه‌ای و اجتماعی زیادی ایجاد کرده بود.

منشأ ورود افلاتوکسین

براساس گفته حاجی‌محمدی، افلاتوکسین در خوراک دام وارد شیر می‌شود و با توجه به اینکه این سم بر اثر حرارت جوشاندن از بین نمی‌رود، در شیر باقی می‌ماند. او کوکان و خردسالان را به واسطه وزن پایینی که دارند نسبت به میزان سمی‌که از شیر دریافت می‌کنند اقشار در معرض خطر جامعه معرفی کرد و گفت: متأسفانه یا خوشبختانه سرانه مصرف شیر در کشور ما پایین است و اگر در مصرف شیر مثل کشورهایی همچون انگلستان بودیم مشخص نبود که چه اتفاقی در حوزه سلامت رخ می‌داد.

ادامه واکنش‌ها

با توجه به حساسیت موضوع خیلی زود مسؤولان وزارت بهداشت شروع به تکذیب این مسأله کردند و دیروز(دوشنبه) نیز انجمن تغذیه ایران آن را تکذیب و نسبت به آن واکنش نشان داد. جلال‌الدین میرزای‌رزاز، رئیس انجمن تغذیه کشور ضمن مقایسه میزان مجاز وجود آفلاتوکسین در شیر در ایران با دیگر کشورها گفت: میزان مجاز آفلاتوکسین در شیر در آمریکا پنج برابر استانداردهای ایران است. رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با اشاره به حواشی وجود سم آفلاتوکسین در مواد لبنی و به‌ویژه شیر، چنین می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد آلاینده‌ها و میزان آنها در محصولات غذایی، نحوه جمع‌آوری اطلاعات و روش‌های آزمون آن‌هاست.

میزان آفلاتوکسین مجاز در شیر چقدر است؟

وی با بیان اینکه بهترین منبع در این حوزه می‌تواند مطالعات Post market surveillance باشد که از سوی سازمان غذا و دارو ارائه شود، افزود: زیرا در چنین مطالعات ساختارمندی است که می‌توان با یک طراحی و متدولوژی خاص، عوامل ایجاد خطا در محاسبات را به حداقل رساند. در عین حال نکته مهم دیگر، تعریف حد مجاز برای یک آلاینده مانند آفلاتوکسین است. درخصوص میزان آفلاتوکسین برای شیر در ایران در استاندارد ملی ۵۹۲۵، حد مجاز ۰٫۱ (یک‌دهم) میلی‌گرم در کیلوگرم در نظر گرفته شده است. حال جالب توجه است که این میزان در آمریکا پنج برابر است و با این حساب بسیاری از شیرهایی که در آمریکا تولید می‌شوند، ممکن است در ایران از حد مجاز آفلاتوکسین عبور کنند.

سلامت شیرهای تولیدی را ضمانت می‌کنیم

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: تضمین می‌دهیم که همه شیرهای تولیدی در کشور از کیفیت، سلامت و بهداشت کامل برخوردارند و مردم می‌توانند با ضمانت این سازمان، از این محصول با خیال راحت استفاده کنند. علیرضا رفیعی‌پور افزود: همه آزمایش‌های انجام شده بر روی شیرخام و همچنین محصول نهایی، نشان می‌دهد میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیر بیشتر از حد مجاز نیست و هیچ نگرانی برای مصرف‌کنندگان در مورد استفاده از شیر وجود ندارد. وی اضافه کرد: بیش از صد هزار پروانه تأسیس و بهره‌برداری دامداری و حدود هشت میلیون رأس دام سنگین در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون لیتر شیرخام تولید می‌کنند و در طول مسیر تولید تا مصرف، رصد و پایش و آزمایش‌های لازم در مورد آن‌ها انجام می‌شود. رفیعی‌پور گفت: حدود ۱۶۰۰ واحد جمع‌آوری شیر اعم از کارخانجات پاستوریزاسیون و کارخانجات لبنیات با نظارت مستقیم سازمان دامپزشکی در کشور وجود دارد که از فناوری روز دنیا استفاده می‌کنند و محصولات لبنی ایران به سراسر دنیا صادر می‌شود و این محصولات در کشور مقصد صادرات مورد تست‌های مجدد قرار می‌گیرند.

رد آلودگی شیر در مجلس

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز با بیان اینکه موضوع آلودگی شیر در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی و رد شده است، گفت: ما به حدود ۲۸ کشور دنیا لبنیات صادر می‌کنیم. سیدحمد مقدسی در واکنش به مطرح شدن مباحثی مبنی بر آلودگی شیر تولیدی کشور، اظهارداشت: کمیسیون کشاورزی مجلس دیروز(دوشنبه) در این زمینه جلسه‌ای داشت و با توضیحات و مستنداتی که مسؤولان مربوطه ارائه کرده‌اند، این مسأله تکذیب شد. وی اضافه کرد: طبق اعلام مسؤولان وزارت جهاد و وزارت بهداشت حد مجاز آفلاتوکسین در شیر براساس استانداردها در ایران ۵۰ نانوگرم در لیتر است که در شیرهای مصرفی کشورمان به هیچ عنوان از این حد مجاز عدول نشده است و در همه آزمایش‌ها، این رقم پایین‌تر از حد مجاز بوده است. مقدسی تصریح کرد: ما به حدود ۲۸ کشور دنیا از جمله روسیه و کشورهای اروپایی صادرات داریم و در صورتی که چنین مسأله‌ای صحت داشت قادر نبودیم این حجم صادرات داشته باشیم.