شهرداری تهران و چالش حضور طلبکاران در مزایدات برای گرفتن طلب خود!

شهرداری تهران و چالش حضور طلبکاران در مزایدات برای گرفتن طلب خود! گروه اجتماعی- شهرداری تهران یکی از نهادهایی است که بدهی‌های زیادی به طلبکارانش منجمله پیمانکاران دارد. در واقع بعد از دولت که بزرگ‌ترین بدهکار به پیمانکاران است، شهرداری‌ها قرار دارند و در این بین شهرداری پایتخت نیز با توجه به نوع فعالیت‌هایی که […]

شهرداری تهران و چالش حضور طلبکاران در مزایدات برای گرفتن طلب خود!

گروه اجتماعی- شهرداری تهران یکی از نهادهایی است که بدهی‌های زیادی به طلبکارانش منجمله پیمانکاران دارد. در واقع بعد از دولت که بزرگ‌ترین بدهکار به پیمانکاران است، شهرداری‌ها قرار دارند و در این بین شهرداری پایتخت نیز با توجه به نوع فعالیت‌هایی که دارد، بدهی زیادی به پیمانکاران دارد. بدهی‌هایی که تا مهرماه امسال به بیش از شش‌هزار میلیارد تومان رسیده است و این رقم بزرگ باعث شده تا صدای طلبکاران حسابی بلند شود و از طرف دیگر هر روز سیاهه طلبکاران بلندتر شود.

کسری بوجه ۹۸

شهرداری تهران هم‌اکنون پولی برای پرداخت طلبکاران ندارد و به مرور و با توجه به درآمدهایش می‌تواند بدهی‌هایش را پرداخت کند. بدهی‌هایی که بیشتر با فروش تراکم در تهران میسر می‌شود و یکی از علت‌های اصلی پرجمعیت‌تر شدن تهران نیز همین موضوع است. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران چندی قبل میزان کسری بودجه شهرداری تهران را ۱۹۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال خواند و گفت: اگر روند تحقق درآمدها به همین ترتیب ادامه پیدا کند، در پایان سال ۱۹۰۰ میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت و از بودجه ۱۹ هزار میلیاردی، ۱,۹۰۰ میلیارد تومان محقق نخواهد شد و باتوجه به اولویت هزینه‌های جاری معمولاً این میزان کسر اعتبار، از پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل عمومی‌کسر می‌شود. همچنین آن طور که از شواهد پیداست حتی بخش درآمدی متمم بودجه ۹۸ از۵۹۰۰ میلیارد تومان به ۵۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است!

مشکلات بودجه ۹۹

از سوی دیگر آن طور که در گزارش‌ها آمده، مشکلات شهرداری برای بودجه سال ۹۹ نیز زیاد شده است و یکی از علل آن نیز افزایش روزافزون تورم است که باعث می‌شود همچون سال ۹۸، اعضای شورای‌شهر برای سال ۹۹ نیز به احتمال بسیار زیاد متمم بودجه اختصاص دهند. از سوی دیگر بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری صرف امور جاری و دستمزد می‌شود به گونه‌ای که از ۱۸ هزار میلیارد تومان ، حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار میلیارد تومان صرف امور جاری و دستمزد می‌شود و عملاً بودجه نقدی به حمل‌ونقل نمی‌رسد، چه رسد به آن که پول پیمانکاران و طلبکاران شهرداری پرداخت شود!

ترفند طلبکاران

حال که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم هم حجم بدهی‌ها بیشتر شده و هم شهرداری تهران با کسری بودجه مواجه است. در این شرایط طلبکاران ترفندی برای وصول پول‌های خود یافته‌اند. بدین ترتیب که طلبکاران با حضور در مزایدات شهرداری تهران و برنده شدن در آن، ملک را به جای طلب خود بر می‌دارند! در همین ارتباط، محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران دیروز(سه‌شنبه) و پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: براساس نظریات شهرداری تهران اختیار واگذاری املاک و تحقق بودجه غیرنقد از شهرداری‌های مناطق گرفته شده است و می‌بایست از طریق مزایده در سازمان املاک این اتفاق بیفتد که این روند کند است و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز اختیار بودجه غیرنقدشان را ندارند و مسأله اصلی این است که اکثر کسانی که در مزایده‌ها شرکت می‌کنند طلبکار از شهرداری هستند و مزایده را به عنوان طلبشان بر می‌دارند و عملاً بودجه‌ای دست شهرداری نمی‌ماند.

حال باید دید که آیا با ادامه چنین روندی شهرداری باز هم مزایده املاک و مستغلات را ادامه می‌دهد یا روش‌های دیگری را برای واگذاری املاک و گرفتن پول آن امتحان می‌کند.