طرح قرعه‌کشی فروش خودرو دست دلالان را از بازار کوتاه می کند !‍!

طرح قرعه‌کشی  فروش خودرو دست دلالان را از بازار کوتاه می کند !‍!  گروه خودرو -وزارت صنعت در یک و نیم سال گذشته تلاش های زیادی را برای کنترل قیمت خودرو در بازار انجام داد ولی آن چنان که باید نتوانسته از   تلاطم این بازار ناآرام کم کند و همچنان قیمت ها غیر قابل پیش […]

طرح قرعه‌کشی  فروش خودرو دست دلالان را از بازار کوتاه می کند !‍!

 گروه خودرو -وزارت صنعت در یک و نیم سال گذشته تلاش های زیادی را برای کنترل قیمت خودرو در بازار انجام داد ولی آن چنان که باید نتوانسته از   تلاطم این بازار ناآرام کم کند و همچنان قیمت ها غیر قابل پیش بینی و  صعودی می باشند . اما این در حالی است که افزایش قیمت تنها در بازار بوده و کارخانه های خودروسازی قیمت های خود را تغییر نداده اند این اختلاف قیمت حضور دلالان را در بازار بیشتر کرده به طوری که با اعلام ثبت نام خودرو توسط خودرو سازان سایتهای ثبت نام چند دقیقه ای بیشتر در دسترس نیستند و پس از آن با تکمیل ظرفیت روبه رو می شوند .به همین منظور طی روزهای اخیر بحث‌هایی مطرح شده که احتمال دارد وزارت صمت از روش قرعه‌کشی برای فروش خودرو استفاده کند تا شاید مشکل تکمیل ظرفیت‌های چند دقیقه‌ای حل شود و به نوعی قیمت خودرو را در بازار کنترل کند.بعضی از کارشناسان با این طرح مخالفت می کنند و بعضی آن را مسکنی کوتاه مدت برای جلوگیری از افزایش زاویه شیب رو به بالای قیمت خودرو در بازار می دانند.

در این خصوص غلامعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: بدون شک اینگونه راهکارها در راستای مقابله با دلالان و سودجویان بازار خودرو اقدام مثمر ثمری است. اما باید به این موضوع توجه کرد که این رویه مقطعی است و ما برای طولانی مدت به فکر رویکرد مناسب دیگری باشیم.

 وی افزود: در سیستم قرعه کشی مدنظر شرکت های خودروسازی، باید افراد براساس کد ملی در یک سامانه مشخص ثبت نام کرده و مبلغی را نیز به عنوان پیش پرداخت به شرکت های خودروسازی پرداخت نمایند.

 عضو کمیسیون صنایع اشاره کرد: این طرح زمانی با موفقیت مواجه می شود که کسانی که در روند خرید خودرو ثبت نام می کنند، هویت مشخص داشته باشند تا هر چه بیشتر مسیر دلالی را مسدود کنیم.

 سبحانی فر تاکید کرد: اگر ساز وکار صورت گرفته در راستای ایجاد طرح قرعه کشی برای تحویل خودرو به مردم به صورت آشکارو علنی باشد و ما هیچ رویه مخفی در آن مشاهده نکنیم، این رویکرد می تواند در جهت حل مقطعی افزایش قیمت خودرو بازار تاثیر گذار باشد

 وی افزود: ما باید در این سازو کار طراحی شده در جهت تحویل خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی تلاش کنیم و در واقع هدف اصلی خود را این موضوع قرار دهیم چراکه اگر دلالان و سودجویان بازار خودرو در این حوزه وارد عمل شوند، نتیجه مطلوب و مورد رضایت مردم و شرکت های خودروساز فراهم نخواهد شد.

 عضو کمیسیون صنایع در پایان گفت: انتظار می رود با توجه به طرح پیشنهادی وزارت صمت و اشتیاق شرکت های خودروسازی به اجرای این طرح، در جهت افزایش تولید خودرو نیز وارد عمل شویم، چراکه بین عرضه و تقاضا رابطه مستقیمی وجود دارد که سبب می شود، بسیاری از مشکلات رفع شده و ما شاهد یک ثبات نسبی در بازار خودرو و کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از این حوزه باشیم

همچنین شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: روش قرعه کشی می تواند انگیزه دلالان را برای ثبت نام خودرو کاهش دهد. زیرا دیگر صرفا ثبت نام ملاک مالکیت نیست و باید خوش شانس باشند تا قرعه به نام آنها بیفتد.

این کارشناس ادامه داد: استفاده از روش قرعه کشی می تواند یک مُسکن مقطعی برای بازار باشد اما به شرط این که همه متقاضیان بتوانند ثبت نام کنند و مشکلات سایت های ثبت نام بر طرف شود.

آزادی افزود: امروز تقاضای خرید خودرو بیش از واقعیت نیاز جامعه به خودرو است و برای کنترل این تقاضا باید روش های مختلف را به کارگیری کنیم که البته مسائل مطرح شده در خصوص طرح قرعه کشی بسیار کلی است و باید جزئیات این طرح اعلام شود تا بتوان در مورد آن نظرات کارشناسی را شنید.

این کارشناس ضمن اشاره به تقویت زیرساخت ها در ثبت نام خودرو گفت: به هر حال هر کسی حق دارد که خودرو ثبت نام کند و به همین دلیل باید سرعت قرعه کشی و البته صحت و امنیت آن هم تضمین شود