سونامی نقدینگی همچنان غیرقابل مهار است!

رشد ۲۰ درصدی پایه پولی تنها در یک ماه! سونامی نقدینگی همچنان غیرقابل مهار است! گروه بانک، بیمه، بورس- سونامی نقدینگی همچنان در حال بزرگ شدن است و به‌رغم تلاش‌های بانک‌مرکزی همچنان ادامه دارد. در واقع سونامی نقدینگی طی سال‌های گذشته از سوی بسیاری از اقتصاددانان نسبت به وقوع آن به دفعات هشدار داده شده […]

رشد ۲۰ درصدی پایه پولی تنها در یک ماه!

سونامی نقدینگی همچنان غیرقابل مهار است!

گروه بانک، بیمه، بورس- سونامی نقدینگی همچنان در حال بزرگ شدن است و به‌رغم تلاش‌های بانک‌مرکزی همچنان ادامه دارد. در واقع سونامی نقدینگی طی سال‌های گذشته از سوی بسیاری از اقتصاددانان نسبت به وقوع آن به دفعات هشدار داده شده است که اگر به موقع برای آن تدبیر نشده و ستاد مدیریت بحران قبل از وقوع، برای آن با دستورالعمل مشخص و سازوکارهای منطقی بر پایه اقتصاد تشکیل نگردد، روزهای تلخی را در اقتصاد ایران رقم می‌زند. در این میان البته برخی معتقدند که این سونامی ویرانگر، بخشی از اقتصاد ایران را در برگرفته، اما همچنان عده‌ای دیگر بر این باورند که هنوز هم فرصت هست تا بتوان جلوی حادثه را قبل از وقوع گرفت.

نقدینگی در سال ۹۷

براساس آخرین آماری که از سوی بانک‌مرکزی منتشر شده، نقدینگی در اقتصاد ایران تا پایان آذرماه سال ۹۷ به چیزی حدود ۱,۷۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده بود. رقمی که پیش‌بینی می‌شود برای پایان اسفندماه سال۹۷ به مراتب سنگین‌تر از این اعداد و ارقام باشد و موجب شده بانک‌مرکزی آمار نقدینگی را برای ماههای پایانی سال گذشته اعلام نکند. به هر حال داستان هر چه که باشد، خطر وقوع سیل نقدینگی در اقتصاد ایران بسیار محتمل است و اگر به وقوع بپیوندد، تخریب آن در بسیاری از بخش‌های اقتصادی به طور قطع سنگین خواهد بود. آن‌گونه که آمار بانک‌مرکزی می‌گوید، در ۹ماهه سال ۹۷ نقدینگی ۱,۷۶۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم سهم پول ۲۴۴ هزار میلیارد تومان و سهم شبه‌پول ۱,۵۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان از رشد ۱۵٫۳ درصدی نقدینگی در این مدت نسبت به اسفندماه سال ۹۶ دارد. در همین ارتباط، رئیس کل بانک‌مرکزی گفت: رشد نقدینگی در سال۹۷ معادل ۲۳ درصد به ثبت رسیده است.

رشد نقدینگی آذرماه

حال بانک‌مرکزی اعلام کرده که رقم نقدینگی آذرماه ۹۸ به ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال رسیده است. این بانک با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در آذر ماه سال‌جاری، حجم نقدینگی را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲۰٫۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۸ نسبت به آذر ۹۷)، ۲۸٫۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم پول در این دوره ۳۶۳۴٫۸ هزار میلیارد ریال با ۴۸٫۶ درصد افزایش نسبت به آذر ماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نیز با ۲۴٫۹ درصد رشد، ۱۸۹۸۸٫۳ هزار میلیارد ریال است. بر پایه این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در آذر ماه امسال ۱۰۳۴۱٫۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷٫۴ درصد افزایش یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۳۸۷۸٫۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به آذر ماه سال ۹۷ به میزان ۲۸٫۱ درصد رشد یافته است. طبق اعلام بانک‌مرکزی، بدهی بخش غیردولتی ۱۴۴۰۰٫۵ هزار میلیارد ریال است که نشان‌دهنده ۱۹٫۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز ۹٫۷ درصد رشد نشان می‌دهد.