مزایده؛ راه‌حل مسؤولان نمایشگاه کتاب برای واگذاری تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها

  مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد مزایده؛ راه‌حل مسؤولان نمایشگاه کتاب برای واگذاری تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها گروه اجتماعی- نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌هاست. نمایشگاهی که هر ساله با استقبال میلیونی مردم برگزار و میلیاردها تومان کتاب در آن به فروش می‌رسد. نمایشگاه سی‌ودوم، آخرین نمایشگاه کتابی بود که برگزار شد و به گفته مسؤولان […]

 

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد

مزایده؛ راه‌حل مسؤولان نمایشگاه کتاب برای واگذاری تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها

گروه اجتماعی- نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌هاست. نمایشگاهی که هر ساله با استقبال میلیونی مردم برگزار و میلیاردها تومان کتاب در آن به فروش می‌رسد. نمایشگاه سی‌ودوم، آخرین نمایشگاه کتابی بود که برگزار شد و به گفته مسؤولان آن، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کتاب طی آن به فروش رسید. نمایشگاهی که از روز آغازین آن با استقبال مردم مواجه شد و میلیون‌ها نفر از آن بازدید کردند. بی‌تردید حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مزایای بی‌شماری برای شرکت‌ها دارد و به همین دلیل است که بسیاری از شركت‌ها برای حضور در آن از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. تأثیر مستقیم بر روی بازار هدف و مخاطبان خاص، امکان نمایش تعداد آگهی به تعداد زیادی از مخاطبین در مدت‌زمان کوتاه، هدف‌گیری قشر خاصی از مخاطبین با توجه به نوع نمایشگاه، تراکم و ترافیک بالا در اطراف برخی از بیلبوردها، امکان تبلیغات محلی برای برندی که در نمایشگاه غرفه دارند، اجاره بیلبورد در نمایشگاه بین‌المللی و در نهایت بیلبوردهای خیابان ورودی نمایشگاه بین‌المللی تهران از جمله مزایای تبلیغ در نمایشگاه‌های بین‌المللی هستند. از سوی دیگر، کوتاه بودن زمان اکران تبلیغات در نمایشگاه، عدم وجود سازه‌های مناسب، هزینه اجاره بالا و محدود بودن فضاهای مناسب از جمله معایب تبلیغ در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌باشد.

حواشی مزایده واگذاری تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها

اما یکی از مهم‌ترین حواشی این نمایشگاه بحث مزایده واگذاری تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها بود. جایی که قادر آشنا، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ابطال مزایده اغذیه‌فروشی‌ها خبر داد و گفت: مذاکره جای برگزاری مزایده را گرفته، همین موضوع حواشی زیادی را به وجود آورده است. مسؤولان نمایشگاه برای واگذاری اغذیه‌فروشی دو نوبت مزایده برگزار کردند که در هر دو نوبت، یک شرکت با مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان شرکت کرد. مسؤولان اما با توجه به اینکه این رقم در واگذاری سال گذشته بیش از یک‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون بود، هر دو مزایده را باطل اعلام کردند و از چهار شرکت خوشنام در عرصه فروش مواد غذایی که دارای مجوز وزارت بهداشت بودند برای مذاکره دعوت کردند. در نهایت یک شرکت پس از مذاکره با پرداخت هزینه دو میلیارد تومانی به حساب نمایشگاه، به عنوان پیمانکار عرضه مواد غذایی در نمایشگاه کتاب انتخاب شد که همین امر باعث ایجاد حواشی از سوی شرکت برنده در مزایده شد. حال با توجه به استقبال مردم، بی‌تردید درآمد سرشاری نصیب شرکت یا شرکت‌های فعال در آن می‌شود و این سؤال مطرح است که مسؤولان برای نمایشگاه بعدی چگونه اقدام خواهند کرد؟ مزایده یا مذاکره؟

برگزاری دو مزایده

حال قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم مقام نمایشگاه کتاب با توجه به حواشی آخرین نمایشگاه کتاب برگزار شده، می‌گوید: برای نمایشگاه سی‌وسوم، برگزاری مزایده در دستور کار مسؤولان برای واگذاری تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها قرار دارد. وی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری چنین می‌گوید: پیدا کردن اسپانسر برای نمایشگاه هم مدنظر ما بوده است. چند گروه در این زمینه اعلام آمادگی کردند و حاضر بودند که کل نمایشگاه را در اختیار بگیرند برای موضوع تبلیغات و اغذیه. من اما فکر کردم بهتر است آرام‌آرام جلو برویم تا مشکلات خودش را، رفته‌رفته نشان دهد و بتوانیم رفعش کنیم. الان که با شما صحبت می‌کنیم با یک اسپانسر برای نمایشگاه کتاب به تفاهم رسیدیم و قراردادش را امضاء کردیم. درآمد ما از این محل قابل توجه خواهد بود. ظرفیت دیگر هم تبلیغات محیطی و اغذیه است که مزایده هر دو را اعلام کردیم. بخش بعدی تبلیغات داخل سالن‌هاست که امسال برایش فراخوان داده‌ایم و اولویت ما هم در این زمینه انجمن‌های برگزارکننده آن سالن‌هاست. اگر از سوی آنها به نتیجه نرسیدیم برای آن نیز مزایده برگزار می‌کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اواخر فروردین ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود، این مزایدات به سرانجامی ‌می‌رسد یا همچون آخرین دوره آن با حواشی زیادی روبه‌رو خواهد شد.