استارت‌آپ‌های معدنی زمینه‌ساز ارائه خدمات و کالاهای دانش‌بنیان

استارت‌آپ‌های معدنی زمینه‌ساز ارائه خدمات و کالاهای دانش‌بنیان گروه زمین‌ومعدن -امروزه به استارت‌آپ‌ها به عنوان یک فرصت توسعه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی در فضای اقتصاد جهان نگاه می‌شود، بخش معدن نیز از این دانش بی‌نصیب نبوده به طوری که زمینه فعالیت استارت‌آپ‌های معدنی در دنیا در همه بخش‌های زنجیره از اکتشاف تا تولید محصول نهایی‌ و همچنین […]

استارت‌آپ‌های معدنی زمینه‌ساز ارائه خدمات و کالاهای دانش‌بنیان

گروه زمین‌ومعدن -امروزه به استارت‌آپ‌ها به عنوان یک فرصت توسعه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی در فضای اقتصاد جهان نگاه می‌شود، بخش معدن نیز از این دانش بی‌نصیب نبوده به طوری که زمینه فعالیت استارت‌آپ‌های معدنی در دنیا در همه بخش‌های زنجیره از اکتشاف تا تولید محصول نهایی‌ و همچنین در حوزه مسؤولیت اجتماعی و حفظ محیطزیست می‌باشد. با توجه به شرایط فعلی کشور، اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در دسترسی به تکنولوژی روز دنیا ایجاد شده، قطعاً با بکارگیری دانش فنی متخصصان داخلی فضای فعالیت شرکت‌های معدنی تغییر کرده و استارت‌آپ‌های معدنی با کمک به تولید و بهره‌وری، ایجاد فرصت کسب‌وکار‌های جدید و… می‌توانند رشد و توسعه اقتصادی کشور را در نهایت به ارمغان بیاورد.

سیدرضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌‌مقیاس اظهار کرد: با شکل‌گیری موج استارت‌آپ‌ها در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور و همچنین موفقیت چندین پلتفرم استارت‌آپی مانند دیجی کالا و اسنپ که بعدها تبدیل به سازمان‌های بزرگی شدند، اهمیت حضور استارت‌آپ‌ها در فضای بخش معدن نیز احساس شد که پس از آن با شکل‌گیری و توسعه چندین استارت‌آپ معدنی و حضور فعال آنان در کنار کسب‌و‌کارهای دیگر حوزه معدن، روند کلانی در حوزه معدن جهت حمایت از استارت‌آپ‌های تخصصی معدن شکل گرفت.

عظیمی ‌افزود: استارت‌آپ‌های تخصصی حوزه معدن می‌توانند با جهت‌دهی کسب‌و‌کارهای حاشیه‌ای و دامنه‌ای در زنجیره ارزش معدن، زمینه‌ساز ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین ساخت و تولید کالاهای دانش‌بنیان گردند.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌‌مقیاس ادامه داد: این گونه استارت‌آپ‌ها می‌توانند در جهت رفع نیازهای ماشین‌آلاتی و قطعاتی شرکت‌های بزرگ معدنی کشور نیز گام بردارند، البته به شرط آنکه بتوانند یک مدل کسب‌و‌کار مقیاسپذیر و تکرارپذیر داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه، تلاش بر آن است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی و همچنین ساخت و توسعه چندین مدل موفق از همکاری استارت‌آپ‌ها با شرکت‌های بزرگ، زمینه‌سازی ایجاد یک فریمورک با برنامه استراتژیک و نقشه‌راه مشخص فرآهم گردد.

به گفته عظیمی ‌بدون شک، استارت‌آپ‌ها که معمولاً ساختارهای غیربوروکراتیک، چابک و شبکه ارتباطی گسترده‌تری را دارا می‌باشند، می‌توانند با ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با سرمایه‌گذاران حقیقی، مؤسسات مالی، بانک‌ها و سایر تأمین‌کنندگان مالی به سادگی بخشی از جریان‌های نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان را به بخش معدن و صنایعمعدنی کشور هدایت نمایند.

وی در پایان عنوان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از طریق طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، هدایت، جهت‌دهی و حمایت از استارت‌آپ‌های معدنی کشور را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون با هشت استارت‌آپ در این زمینه همکاری نموده است.

سورنا ستاری، معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهوری نیز چندی پیش با تأکید بر جلوگیری از عرضه مواد معدنی به صورت خام با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها گفت: نباید مواد معدنی که جزء سرمایه‌های کشور است، به صورت خام عرضه شود. ارزش‌افزوده حاصل از فروش ده‌ها بشکه نفت، با همه مشکلات موجود به ارزش‌افزوده چند گرم از یک داروی زیستی می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد خلاقیت و دانش، می‌تواند ارزش‌افزوده‌ای هزاران برابر ماده اولیه به ارمغان بیاورد.

همچنین خداد غریبپور، رئیس ایمیدرو با اشاره به ضرورت حضور شرکت‌های استارت‌آپی در توسعه معادن گفت: اکنون بیش سه‌هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد بیش از ۲۰۰ شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه معدن فعالیت کنند، گفت: امیدواریم بتوانیم زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را برای ایجاد تحولی نو در بخش معدن کشور فراهم کنیم.