املاک شهرداری تهران؛ از حواشی دوره قالیباف تا مزایده جدید

املاک شهرداری تهران؛ از حواشی دوره قالیباف تا مزایده جدید گروه اجتماعی- واگذاری املاک شهرداری تهران در مدیریت پیشین شهرداری تهران باعث ایجاد حاشیه‌های فراوانی شد. محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران وعده داده بود که شهرداری تحت امر خود شیشه‌ای و شفاف باشد اما جدا از تمام حواشی دوران مدیریتش، پرونده املاک نجومی‌برایش حواشی زیادی […]

املاک شهرداری تهران؛ از حواشی دوره قالیباف تا مزایده جدید

گروه اجتماعی- واگذاری املاک شهرداری تهران در مدیریت پیشین شهرداری تهران باعث ایجاد حاشیه‌های فراوانی شد. محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران وعده داده بود که شهرداری تحت امر خود شیشه‌ای و شفاف باشد اما جدا از تمام حواشی دوران مدیریتش، پرونده املاک نجومی‌برایش حواشی زیادی به وجود آورد. ماجرا از نامه سازمان بازرسی کل کشور آغاز شد؛ این سازمان در نامه‌ای که همراه با ارائه گزارشی مبسوط بوده مدیرکل وقت دفتر شهردار تهران را درباره بروز تخلفی چند‌هزار‌میلیاردی در فروش غیرقانونی املاک اموال عمومی‌در شهر تهران خطاب قرار داده است. در این نامه به غیرقانونی‌بودن فروش املاک به تعداد زیادی از مدیران شهری، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و حتی تعدادی افراد حقیقی بیرون از شورا و شهرداری با قیمت‌های غیرکارشناسی، اعمال تخفیف و تقسیط با دستور مستقیم شهردار تهران اشاره شده بود. از آن حواشی املاک نجومی‌مدیریت قبلی سال‌هاست که می‌گذرد؛ حال عضو شورای شهر تهران از حاشیه جدیدی درباره مزایده املاک شهرداری پایتخت خبر داده و گفته که باید مزایده ملغی شود. حال نگاهی داریم به پرونده املاک نجومی ‌در دوره مدیریت قبلی و در نهایت چرایی درخواست لغو مزایده املاک در دوره جدید.

واکنش به املاک نجومی ‌با تکذیب

به دنبال مخابره این خبر در رسانه‌ها، مسؤولان و به‌خصوص اعضای شورای شهر که خود قسمتی از ماجرای فروش املاک نجومی‌ توسط شهرداری تهران بودند و نامشان در لیست گزارش آمده بود به این خبر واکنش نشان دادند و آن را تکذیب کردند. برخی از اعضای شورای شهر از جمله احمد حکیمی‌پور و محمد حقانی در واکنش به این خبر اقدامات شهرداری تهران را فراقانونی خواندند و ابوالفضل قناعتی از اعضای هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم گفت که واگذاری مسکن به کارمندان یک اداره به صورت اقساط و با تخفیف امری قانونی در کشور است. کمی ‌بعد قالیباف شهرداری تهران در واکنش اولیه به این خبر، واگذاری امتیازات پروانه و زمین را براساس مقررات دانست و گفت که تخفیف‌ها بر این اساس این مقررات بوده و در فروش املاک و زمین‌های شهرداری، اولویت حل مسائل کارکنان بوده است. قالیباف البته در بخشی دیگر از سخنانش پای افراد دیگری را نیز به ماجرای فروش املاک باز کرد و گفت: «برخی موارد برخی تعاونی‌هایی که برای شهرداری تهران و کارکنان نیز نبودند مورد کمک شهرداری قرار گرفته‌اند؛ همچون تعاونی قوه‌قضاییه که با کمک شهرداری مشکلاتش مرتفع شده است.» زدن مهر قانون بر املاک نجومی‌شهرداری و استفاده از نام شورا و مصوباتش برای موجه جلوه دادن املاک نجومی‌سبب شد تا حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران به این اظهارات قالیباف واکنش نشان دهد و بگوید: «قالیباف مدعی شده که این کار قانونی بوده که ما نمی‌دانیم این قانون از کجا آمده. در دوره اول و در تیرماه سال ٧٨ شورا اختیاراتی را برای شهردار لحاظ کرد. آن مصوبه قانونی است ولی در پایان کار شورا یا باید اصلاح یا لغو می‌شد که ما هیچ کدام را نداریم. ظاهراً شورای بعدی در حد تبصره مواردی را اضافه کردند. من حتی روی مجوز شورای قبلی هم هنوز بحث دارم.»

پرونده املاک نجومی ‌مختومه شد

تیرماه سال ۹۷ بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از مختومه شدن پرونده املاک نجومی ‌در دوره ریاست قالیباف بر مسند شهرداری تهران خبر داد. دادستان تهران پس از حدود دو سال، پرونده املاک نجومی‌ را مختومه اعلام کرد و گفت: «برای بخش عمده پرونده‌های املاک نجومی ‌قرارداد صادر و حدود ۴۰ قرارداد فسخ و برای کسانی که تا ۱۵ درصد قرار کارشناسی اختلاف قیمت داشتند، منع تعقیب صادر کردیم. همچنین سه نفر از کارشناسان که اظهارات خلاف واقع داشتند، تحت تعقیب قرار گرفتند و برای آنها حکم حبس صادر شده است و حدود هفت میلیارد تومان به شهرداری برگشت و این پرونده در بخش املاک مختومه شده است».

درخواست لغو مزایده املاک جدید

در دوره فعلی شهرداری تهران باز هم مزایده املاک حاشیه‌ساز شده است. در همین ارتباط دیروز(یکشنبه) حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از عدم ارائه لیست املاک واگذار شده از سوی شهرداری به شورا انتقاد کرد. وی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران موظف است املاکی را که قابلیت واگذاری دارند در قالب یک لیست به شورای شهر ارائه کند، گفت: متأسفانه این لیست هنوز به شورای شهر ارائه نشده است. وی با بیان اینکه در این شرایط متأسفانه آگهی فروش خانه اقدسیه نیز منتشر شده است، تصریح کرد: باید تأکید کنم که نه فقط ملک اقدسیه بلکه هیچ کدام از املاکی که به فروش می‌رسد به ما معرفی نشده است. عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عدم ارائه لیست املاک قابل واگذاری گفت: در حالی‌که تا این لحظه هنوز لیستی به ما ندادند و ما نیز مجوزی صادر نکردیم؛ اما فرآیند مزایده آغاز شده و باید هر چه سریع‌تر این فرآیند ملغی شود.