کشف ذخایر پنهان معدنی با رویکرد اکتشاف در عمق

رئیس سازمان زمین‌شناسی مطرح کرد کشف ذخایر پنهان معدنی با رویکرد اکتشاف در عمق گروه زمین‌ومعدن -معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: در کشور ۱۰ هزار معدن وجود دارد که از این تعداد تنها شش هزار معدن فعال است. علیرضا شهیدی در آیین گشایش هشتمین کنفرانس مهندسی معدن ایران افزود: سازمان زمین‌شناسی نگاه […]

رئیس سازمان زمین‌شناسی مطرح کرد

کشف ذخایر پنهان معدنی با رویکرد اکتشاف در عمق

گروه زمین‌ومعدن -معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: در کشور ۱۰ هزار معدن وجود دارد که از این تعداد تنها شش هزار معدن فعال است.

علیرضا شهیدی در آیین گشایش هشتمین کنفرانس مهندسی معدن ایران افزود: سازمان زمین‌شناسی نگاه خود را نسبت به گذشته تغییر داده و به دنبال اکتشاف در عمق و کشف ذخایر پنهان می‌باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که در ایران معدنی در حد معادن بزرگ جهانی کشف نشده است، گفت: امیدواریم با کمک بررسی‌های ژئوفیزیک هوایی بتوانیم اکتشافات را از سطح نیممتری به عمق بیش از ۴۰۰ متر زمین ببریم.

شهیدی یادآور شد: ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی در کشور داریم که ۱۵۰ هزار کیلومترمربع مساحت کشور را در برمی‌گیرد، به طوری که در سال‌های اخیر۱۰۷ آنومالی ژئوفیزیک هوایی در استان خراسان‌جنوبی پیدا شد و پیگیر شناسایی آنها هستیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی در ادامه گفت: در سال ۱۳۸۳ اطلس ملی نقشه‌های پتانسیل معدنی ایران را با مقیاس یک میلیونیوم منتشر شده است.

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت با بیان اینکه ۹۴۰ هزار کیلومترمربع کشور را با مقیاس یکصدهزارم برداشت کردیم، تصریح کرد: نتیجه آن تدوین اطلس پتانسیل مواد معدنی با مقیاس یکصدهزارم در سال ۱۳۹۶ شد و این اطلس نسبت به اطلس قبلی ۱۰ برابر دقیق‌تر است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گفت: ۶۰ سال از تأسیس این سازمان می‌گذرد که تولید اطلاعات پایه در کشور از مهم‌ترین وظایف آن است و ۴۳ نوع مخاطره در جهان ثبت شده که ۳۴ مخاطره در کشور توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور رصد می‌شود.

وی بیان کرد: بعضی از این مخاطرات مثل سیل و زلزله را مردم می‌شناسند و وقتی در کشور رخ می‌دهد مردم به خوبی آن را رصد می‌کنند اما برخی مخاطرات مانند فرونشست زمین که در خراسان‌جنوبی هم وجود داشته به تازگی اضافه شده است.

به گفته شهیدی، از ۶۰۲ دشت که در کشور وجود دارد، ۴۲۰ دشت و حوضه آبخوان مرتبط با آن، دشت‌های ممنوعه از طرف وزارت نیرو مشخص شده‌اند.

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه اکتشاف مواد معدنی با اقداماتی که انجام داده، برای کشور تولید ثروت می‌کند و با تکمیل و تولید اطلاعات پایه بزرگ‌مقیاس ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی را کاهش می‌دهد.

شهیدی با بیان اینکه نقشه‌های یکصدهزار نسبت به نقشه‌های یک‌دویست‌پنجاه‌هزارم هزار، ۱۶ برابر دقت بیشتری دارد، تصریح کرد: نقشه‌های یک‌بیست‌پنجاه‌هزارم نسبت به نقشه‌های دویست‌وپنجاه‌هزارم، ۹۶ برابر دقت بیشتری دارد که در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بنا داریم ذره‌بین خود به زمین را نزدیک‌تر کنیم تا دقت کار خود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی افزود: در هرکدام از نقشه‌ها باید ۶۰۰ داده اطلاعاتی را برداشت کنیم و اخیراً چند نقشه در کشور منتشر کردیم که این نقشه‌ها درخصوص زلزله و زمین‌لرزه، سیلاب و فرونشست و پهنه‌های گردوغبار است.

به گفته وی، اگر کشور را به لحاظ معدنی بررسی کنیم امروز ۱۲ هزار پراکندگی کانی‌زایی فلزی و غیرفلزی در کشور داریم و اگر درصد ذخیره نسبت به کل را در نظر بگیریم، از مواد معدنی شناخته شده در کشور ۵۵ میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی کشور و ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی است که ۶۷ درصد مربوط به مصالح ساختمانی و ۱۰ درصد فلزی است، ۱۹ درصد غیرفلزی و چهار درصد سنگ‌های تزئینی است.

معدن یکی از قابلیت‌های اقتصادی خراسان‌جنوبی به شمار می‌رود و تاکنون بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی در این استان مرزی و کویری شناسایی شده که زغال‌سنگ طبس از مشهورترین آنهاست. هشتمین کنفرانس مهندسی معدن ایران به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.