کاهش التهابات قیمت خودرو با قیمت‌گذاری در حاشیه بازار

کاهش التهابات قیمت خودرو با قیمت‌گذاری در حاشیه بازار گروه خودرو – با نزدیکی به روزهای پایانی سال، بازار خودرو همانند هر سال دچار التهاب شده است به گونه‌ای که قیمت خودروهای داخلی هر روز افزایش یافته و فاصله قیمتی چهارچرخ‌ها در بازار و نمایندگی بیشتر می‌شود. هرچند عده‌ای دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در […]

کاهش التهابات قیمت خودرو با قیمت‌گذاری در حاشیه بازار

گروه خودرو – با نزدیکی به روزهای پایانی سال، بازار خودرو همانند هر سال دچار التهاب شده است به گونه‌ای که قیمت خودروهای داخلی هر روز افزایش یافته و فاصله قیمتی چهارچرخ‌ها در بازار و نمایندگی بیشتر می‌شود. هرچند عده‌ای دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار را افزایش تقاضا و رشد نرخ ارز می‌دانند اما تیر انتقاد برخی دیگر به سوی خودروسازان بوده و معتقدند عدم تحویل خودرو و کاهش تولید این شرکت‌ها موجب گرانی خودرو شده است، اما آنچه که مشخص است اصرار مسؤولان این حوزه بر قیمت‌گذاری دستوری خودرو می‌باشد که یکی از مهم‌ترین عوامل گرانی خودرو می‌باشد این در حالی است که قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر اینکه باعث ضرر و زیان مالی شرکت‌های خودروساز می‌شود و عرضه را دچار اختلال می‌کند باعث به‌وجود آمدن اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار باعث شده که سود آن به جای آنکه به جیب شرکت‌های خودروساز برود به حساب واسطه‌ها ریخته می‌شود. بنابراین سیاست‌گذار کلان خودرو باید هر چه زودتر این دور باطل را رها کرده و زمینه را برای تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار را مهیا کند.

در این زمینه فربد زاوه قیمت‌گذاری دستوری و ادامه این چرخه معیوب را عامل اصلی نابودی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این سیاست در ظاهر به نفع مردم اما در واقع فسادی آشکار است که به افزایش نرخ تورم دامن زده و در نهایت نه‌تنها راهکاری برای کنترل قیمت خودرو نیست بلکه بر بهای همه کالا‌ها نیز تأثیرگذار است.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری موجب کمبود نقدینگی و افزایش زیان انباشته خودروسازان شده که برای حل این معضل به تسهیلات دولتی روی می‌آورند که در نهایت با توجه به زیان انباشته نمی‌توانند تسهیلات را پس دهند که این مسأله، باعث افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و نرخ تورم می‌شود.

زاوه تنها راهکار نجات خودروسازان از وضعیت فعلی را آزادسازی قیمت خودرو دانست و تأکید کرد: البته این آزادسازی در همه بخش‌های تولید، واردات و حتی خرید قطعه باید اعمال شود چراکه در حال‌حاضر خودروسازان اختیار لازم برای خرید قطعه هم ندارند.

در این راستا یک مقام مسؤول به فارس گفت: برای رفع مشکل هرج و مرج بازار خودرو، جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و فعالان بازار خودرو تشکیل شد و موضوع نابسامانی بازار مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه خودروسازان خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار بودند و می‌گفتند که بهتر است اختلاف قیمت کارخانه با بازار مدیریت شود و در صنعت خودرو مصرف شود، زیرا در حال‌حاضر این اختلاف قیمت نصیب دلالان می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول، عرضه محدود خودروسازان عاملی برای نابسامانی بازار خودرو است و مدیران خودروساز در شرایطی خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار هستند که نهادی برای تعیین قیمت حاشیه بازار وجود ندارد و تضمینی برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت در بازار نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستورالعملی از جلسه خودرویی وزارت صمت بیرون نیامده است، گفت: افزایش قیمت خودرو اثر روانی بر بازار می‌گذارد و در عین حال علاوه بر رشد اجرت تعمیر خودرو و لوازم یدکی باعث بالا رفتن کرایه حمل و در نتیجه رشد قیمت در بخش‌های دیگر نیز می‌شود.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد با بیان اینکه در حال‌حاضر قیمت‌هایی که برای خودرو در بازار و سایت‌ها ارائه می‌شود، کاذب و غیرواقعی هستند، گفت: اگر برای فروش خودرو در بازار، سقف قیمتی مشخص شود و به عنوان مثال بگویند که بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد امکان افزایش قیمت خودرو نسبت به نرخ کارخانه وجود ندارد، بازار قابل کنترل خواهد بود و این حد از نابسامانی به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه بازار خودرو راکد است و خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود، افزود: در حال‌حاضر قیمت‌ها سلیقه‌ای اعلام می‌شود و هر شخصی به دلخواه خود، قیمت تعیین می‌کند، در حالی که اگر سقف قیمتی مشخص بود، نهادهای نظارتی می‌توانستند بر بازار نظارت بهتری داشته باشند.  

مؤتمنی با بیان اینکه قیمت حاشیه بازار خودرو توسط خودروسازان تعیین می‌شود، افزود: کار تجاری را باید فعالان بازار انجام دهند و اگر فروش خودرو در دست اتاق اصناف و اتحادیه‌ها بود امروز شاهد فاصله قیمت بالا بین کارخانه و بازار خودرو نبودیم.