صادرات دستگاه‌های همودیالیز به افغانستان از طریق حضور در مناقصه

صادرات دستگاه‌های همودیالیز به افغانستان از طریق حضور در مناقصه گروه اجتماعی- برای کسانی که با بیماری‌های کلیوی دست‌وپنجه نرم کرده یا می‌کنند، دستگاه همودیالیز دستگاهی آشناست. دستگاهی که حیات بسیاری از بیماران کلیوی به آن بستگی دارد. در واقع دستگاه همودیالیز جایگزین عملكرد كلیه در بیمارانی است كه دچار مشكلات عمده شده باشد (مانند […]

صادرات دستگاه‌های همودیالیز به افغانستان از طریق حضور در مناقصه

گروه اجتماعی- برای کسانی که با بیماری‌های کلیوی دست‌وپنجه نرم کرده یا می‌کنند، دستگاه همودیالیز دستگاهی آشناست. دستگاهی که حیات بسیاری از بیماران کلیوی به آن بستگی دارد. در واقع دستگاه همودیالیز جایگزین عملكرد كلیه در بیمارانی است كه دچار مشكلات عمده شده باشد (مانند امراض كلیوی). كلیه، مایعات بدن، الكترولیت‌ها و تعادل اسید و باز در بدن را حفظ و اثرات ناپایداری فعالیت‌های متابولیكی را خنثی می‌كند. اختلال در عملكرد كلیه باعث می‌شود مواد زائد متابولیكی و آب اضافه در بدن باقی بماند. دستگاه همودیالیز، این مواد به علاوه یون‌ها و نمك‌های آلی اضافی را از جریان خون خارج می‌كند.

تأثیر تحریم روی دستگاه دیالیز

با تحریم‌های شدید آمریکا بر کشورمان ورود دستگاه‌های دیالیز به ایران نیز بسیار سخت شد تا جایی که اکنون دیگر امکانی برای ورود این دستگاه‌ها به صورت قانونی به کشور وجود ندارد. اسفندماه سال ۹۷ مهدی شادنوش، سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اضافه شدن هزار دستگاه دیالیز جهت درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به منظور رفع کمبودها و نوسازی دستگا‌های قدیمی‌دیالیز اظهار کرد: تأمین دستگاه‌های دیالیز به تعداد مورد نیاز و کافی برای استفاده بیماران دیده شده و برنامه‌ریزی‌های لازم را در وزارت بهداشت انجام داده‌ایم تا بتوانیم نیاز بیماران در سراسر کشور را تأمین کنیم. بنابر قول‌های داده شده قرار بود هزار دستگاه دیالیز تا پایان امسال جهت درمان بیماران به چرخه خدمت‌رسانی به بیماران دیالیزی اضافه شود اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا مشکلاتی برای نقل‌وانتقال پول و اعتبار و رساندن آن به دست تولیدکننده خارجی داشتیم و این تحریم‌های ظالمانه محدودیت‌های بسیاری برای ما ایجاد کردند.

به سمت خودکفایی دستگاه‌های دیالیز

 تحریم‌های ظالمانه فرصتی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کرده تا با افزایش کیفیت تولیدات خود، نیاز کشور را در حوزه تجهیزات پزشکی نیز تأمین کنند. در همین ارتباط، مهدی یوسفی، رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران چنین می‌گوید: با توجه به تحریم‌ها تاکنون ۵۴۰ دستگاه همودیالیز برای بیماران مبتلا به دیالیز توسط تولیدکنندگان کشور تأمین شده است. طی اولین قراردادی که هیأت امنا با تولیدکنندگان ایرانی داشته، ۵۴۰ دستگاه همودیالیز به هیأت امنا تحویل داده شده که بیش از ۲۰۰ دستگاه آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شده است. طبق آماری که معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرده، توزیع دستگاه‌های همودیالیز موجب شده تا به استانداردهای جهانی تعریف شده توسط سازمان بهداشت جهانی نزدیک شویم به این معنا که تعداد شاخص دستگاه به بیمار در بعضی مناطق از یک به هشت رسیده بود و بعضی بیماران به جای هفته‌ای سه بار، هفته‌ای یکبار دیالیز می‌شدند که تأخیر در انجام دیالیز با عوارض تهدیدکننده حیات همراه بود اما اکنون توزیع دستگاه‌ به بیمار به حدود یک به ۴٫۵ رسیده، یعنی هر ۴٫۵ بیمار از یک دستگاه همودیالیز استفاده می‌کنند.

صادرات دستگاه‌های دیالیز

حال آن طور که خبرگزاری‌های کشور اعلام کرده‌اند کشورمان اکنون پنجمین تولیدکننده دستگاه‌های دیالیز در دنیاست و قصد دارد تا از طریق حضور در مناقصات بتواند دستگاه‌های دیالیز را به کشورهای دیگر هم صادر کند. در همین رابطه، یک شرکت دانش‌بنیان داخلی قرار است بخش مهمی ‌از نیاز داخل به دستگاه همودیالیز کشور را تأمین و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و کشور را از واردات این نوع دستگاه‌ها بی‌نیاز کند. در این ارتباط، بهروز سبک‌دست، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده دستگاه همودیالیز در مورد قرارداد تولید دستگاه‌های همودیالیز و قرارداد منعقده در این رابطه با هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی، چنین گفت: در نظر داریم که ۵۰ درصد از تولید شرکت را به کشورهای دیگر صادر کنیم، بر همین اساس مذاکراتی با کشورهای عراق و اندونزی انجام شده است. در گذشته نیز به افغانستان صادرات داشتیم و در حال‌حاضر در مناقصه دیگری در افغانستان شرکت کرده‌ایم. امیدواریم در فرصتی دو ساله صادرات محصولات شرکت به میزان پیش‌بینی شده یعنی ۵۰ درصد از ظرفیت تولید برسد.