پرداخت تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش‌بنیان تا ۵۰ میلیارد تومان

پرداخت تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش‌بنیان تا ۵۰ میلیارد تومان گروه دانش معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت تسهیلات لیزینگ به همه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۵۰ میلیارد تومان خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، دکتر سیاوش ملکی‌فر با بیان اینکه حمایت و تأمین مالی […]

پرداخت تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش‌بنیان تا ۵۰ میلیارد تومان

گروه دانش

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت تسهیلات لیزینگ به همه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۵۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری، دکتر سیاوش ملکی‌فر با بیان اینکه حمایت و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان وظیفه و رسالت صندوق نوآوری و شکوفایی است، گفت: صندوق حسب این رسالت تلاش کرده خدمات متنوعی ارائه دهد. بر این اساس خدمات صندوق به چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و مشارکت و توانمندسازی که جنبه بلاعوض دارد تقسیم می‌شود.

وی گفت: تسهیلات موسوم به لیزینگ یا سفارش ساخت، با هدف تأمین مالی بخش تقاضا یا تحریک تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان ایجاد شده و به این شکل است که نهاد یا شرکت دولتی یا خصوصی که نقدینگی کافی برای خرید محصول دانش‌بنیان را ندارد می‌تواند از پرداخت هزینه به شکل اقساط برخوردار شود یعنی ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه را نقد پرداخت کند و الباقی را صندوق به فروشنده می‌دهد و خریدار محصول دانش‌بنیان این تسهیلات را ۳۶ ماهه با سود ۹ درصد به صندوق پرداخت خواهد کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: روال کار نیز اینگونه است که شرکت دانش‌بنیان تفاهم‌نامه منعقد شده خود با خریدار را در سامانه غزال که متعلق به صندوق نوآوری و شکوفایی است بارگذاری می‌کند و سپس، این تقاضا از طریق کارگزاران و کارشناسان صندوق ارزیابی می‌شود تا اعتبار و توان فروشنده به لحاظ فنی و خریدار به لحاظ پرداخت مالی و قیمت‌گذاری محصول ارزیابی می‌شود.

ملکی‌فر قرارداد لیزینگ را به دو شکل عنوان کرد و گفت: در شکل اول، محصول به صورت انبوه تولید شده و در انبار وجود دارد و شکل دیگر سفارش ساخت است یعنی فروشنده محصول را به اندازه کافی تولید نکرده باشد و به تدریج محصول آماده می‌شود و صندوق نیز به تدریج تأمین مالی می‌کند.

وی به اضافه شدن کالاهای مصرفی، خدمات و نرم‌افزار در لیست تسهیلات لیزینگ اشاره کرد و گفت: به همه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ پرداخت می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تضامین و وثیقه‌های تسهیلات خاطرنشان کرد: تضامین متنوع است و از چک و سفته شروع شده و تا وثیقه ملکی و بخشی از سهام شرکت را شامل می‌شود. فهرست متنوعی از تضامین را حسب ریسک طرح و توان مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر ‏گرفته‌ایم و نهایت همکاری را با این شرکت‌ها در اخذ تضامین خواهیم داشت. ‏

ملکی‌فر درباره خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه بازار فروش محصولات دانش‌بنیان نیز گفت: در رویدادهای شبکه‌سازی و تبادل فناوری که از سوی صندوق نوآوری برگزار می‌شود، طرف عرضه و تقاضا به هم نزدیک می‌شوند. در سال‌جاری بیش از ۱۰ رویداد عمدتاً سه روزه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است. در این رویدادهای فناورانه نیازهای شرکت‌های بزرگ صنعتی و دولتی احصا و به طرف عرضه یعنی ‏شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور معرفی می‌شوند. همچنین فضای بازاریابی را برای شرکت‌های دانش ‏بنیان ایجاد کرده‌ایم تا در فضای نمایشگاهی دستاوردها و محصولات خود را به نمایش بگذارند. ‏

وی تصریح کرد: در این رویدادها بین ۶۰۰ تا هزار نفر حضور داشته و ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومان نیز ‏تفاهم‌نامه میان طرف عرضه و تقاضا به امضاء رسیده است. یکی از کارهای ما در صندوق این است که این تفاهم‌نامه‌ها را تا رسیدن به قرارداد دنبال کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان بحث بازار و فروش محصولات آن‌هاست که برنامه‌های ویژه‌ای ‏را برای آن درنظر گرفته‌ایم، گفت: در همین راستا امسال ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر شرکت دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های ‏خارجی اختصاص دادیم. ‏ همچنین از حضور شرکت‌ها در هیأت‌های تجاری اعزامی ‌و نیز پذیرش هیات‌های تجاری کشورهای خارجی ‏حمایت کرده و خواهیم کرد. ‏

ملکی‌فر یادآور شد: این پایانه‌ها را با مشارکت بخش‌خصوصی تشکیل داده و در حال افزایش آن در ‏کشورهای مختلف هستیم. این پایانه‌ها بحث صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کنند. ‏

طرح لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور، اجرایی شد

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران وابسته به معاونت علمی‌و فناوری ریاستجمهوری، اجرایی شدن طرح «لیزینگ محصولات دانش‌بنیان » را گامی‌در جهت گسترش عدالت اجتماعی در حوزه فناوری خواند.

میلاد صدرخانلو گفت: طرح شبکه فن بازار ملی ایران (از زیرمجموعه‌های معاونت علمی‌و فناوری ریاستجمهوری)، طرحی خاص برای لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور را تدوین کرد و منابع تأمین شده که از صندوق نوآوری و شکوفایی است را با همکاری صندوق توسعه فناوری‌های نوین اجرایی کرد.

شبکه بروکرها

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران در ادامه با اشاره به ضرورت‌های اجرای چنین طرحی، افزود: در اجرایی کردن طرح لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور از شبکه کشوری، بروکرهای شبکه فن بازار ملی ایران کمک گرفته شده است و آنها هم در مرحله نیازسنجی و هم در مرحله ارزیابی درخواست‌ها، به اجرایی شدن این طرح کمک می‌کنند.

عدالت اجتماعی

صدرخانلو، با توضیح اقدامات انجام گرفته برای اجرای بهینه‌تر این طرح، بیان داشت: این احساس وجود داشت که طرح‌های مرتبط با لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور، آنچنان که باید و شاید به تمام کشور تسری پیدا نمی‌کند و تنها مختص پایتخت و چند شهر بزرگ هستند.

وی افزود: شبکه سراسری فن بازار ملی ایران این ظرفیت را در اختیار دارد تا با تسری این طرح به تمام کشور و به ویژه شهرهای کوچک و کم‌برخوردار، گامی‌در جهت اجرای عدالت اجتماعی در حوزه فناوری بردارد.

روش اطلاع‌رسانی

صدرخانلو، نحوه اطلاع‌رسانی در مورد این طرح را به دو روش عنوان کرد و افزود: ابتدا اطلاع‌رسانی با کمک بروکرهای شبکه فن بازار ملی ایران در سراسر کشور انجام می‌گیرد و به موازات آن یک اطلاع‌رسانی خاص، مختص جامعه هدف طراحی شده است تا بتوان بهترین اثربخشی ممکن را از این طرح به دست آورد.

خط اعتباری

این طرح ‌به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کمک می‌کند تا محصولات خود را با شرایط ویژه‌ای به شرکت‌های خریدار، ارائه کنند. خط اعتباری تأمین شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق‌ توسعه فناوری‌های نوین به این طرح اختصاص می‌یابد.

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مورد تأیید شبکه فن‌بازار ملی ایران می‌توانند از خدمات لیزینگ استفاده کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه شبکه فن بازار ملی ایران به نشانیwww.techmart.ir مراجعه کنند.