احتمال ممنوعیت یا اخذ عوارض سنگین صادراتی سنگ‌آهن در سال ۹۹

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت احتمال ممنوعیت یا اخذ عوارض سنگین صادراتی سنگ‌آهن در سال ۹۹   گروه زمین و معدن – سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه مورد نیاز فولادسازان باتوجه به اینکه قیمت سنگ‌آهن در بازارهای صادراتی بالاتر از بازار داخل است باوجود عوارض ۲۵ درصدی صادرات جذابیت داشته و همین مسأله […]

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت

احتمال ممنوعیت یا اخذ عوارض سنگین صادراتی سنگ‌آهن در سال ۹۹

 

گروه زمین و معدن – سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه مورد نیاز فولادسازان باتوجه به اینکه قیمت سنگ‌آهن در بازارهای صادراتی بالاتر از بازار داخل است باوجود عوارض ۲۵ درصدی صادرات جذابیت داشته و همین مسأله باعث کمبود مواد اولیه و طی ماه‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی فولادسازان تبدیل شده که ریشه در عدم مدیریت صحیح توزیع مواد اولیه دارد. به طوری که جداول آماری مربوط به تولیدکنندگان عمده واحدهای بخش معدن و صنایع‌معدنی گویای آن است که ۱۰ ماهه ۹۸ (منتهی به دی‌ماه) تولید کنسانتره سنگ‌آهن به رقم ۳۵٫۳ میلیون تن رسید که این رقم ۶۲٫۱ درصد ظرفیت ۵۶٫۸ میلیون تنی این بخش را نشان می‌دهد. به اعتقاد برخی از کارشناسان این مسائل موجب، کاهش تولید، التهابات بازار و  سوءاستفاده دلالان شده است .در این باره عزیزا… عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در مورد کمبود مواد اولیه واحدهای فولادسازی و عدم تأمین کافی از سوی شرکت‌های معدنی گفت: تأمین مواد اولیه فولادسازان در چارچوب سیاست‌گذاری وزارت صنعت‌،معدن‌وتجارت عمل می‌شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: البته در کمبود مواد اولیه، موارد دیگری اعم از نارسایی‌های حمل‌ونقل، مشکلات استخراج، عدم اکتشاف کافی ذخایر نیز دخیل است که همه این‌ها دست‌به‌دست هم داده تا در شرایط فعلی با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه شویم.

وی بیان داشت: بخشی از کمبود مواد اولیه، مربوط به معادنی است که به دنبال تکمیل زنجیره، تصمیم به ورود به عرصه تولید فولاد گرفته‌اند.

همچنین داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت برای حل این مشکل  گفت: در سال آینده صادرات سنگ‌آهن را یا ممنوع می‌کنیم و یا عوارض تعرفه‌ای سنگین برای صادرات آن وضع خواهیم کرد.

اسماعیلی درخصوص صادرات مجموعه کالاهای صنایع‌معدنی گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار صادرات مجموعه کالاهای صنایع‌معدنی باید با نظر و مجوز معاونت معدنی باشد و اگر عرضه تولیدکننده‌ای در داخل کشور متناسب با تعهداتش نباشد، حتماً جلوی صادراتش را خواهیم گرفت.

اسماعیلی درخصوص خام‌فروشی موادمعدنی نیز بیان کرد: علم خام‌فروشی در مجلس را بر دوش گرفتیم و سعی کردیم که قوانین زائد را در این حوزه حذف کنیم و امروز نیز به صراحت می‌گویم که خام‌فروشی سنگ‌آهن را در سال ۱۳۹۹ به صفر کاهش می‌دهیم. اما موضوع کاهش خام‌فروشی در بقیه حوزه‌ها بستگی به نیاز داخل دارد.

وی ادامه داد: سنگ‌آهن برای ما مورد نیاز است، چرا که برای رسیدن به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد تا افق ۱۴۰۴ داشتیم نیاز به ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن داریم و در سال آینده صادرات سنگ‌آهن را یا ممنوع می‌کنیم و یا عوارض سنگین برای صادرات آن وضع خواهیم کرد.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت گفت: نظر شخصی من این است که عوارض صادرات بر روی زنجیره برداشته شود. به عنوان نمونه اگر میزان کنسانتره تولیدی به اندازه خوراک واحد بعدی (گندله) باشد دلیلی ندارد که یک کیلوگرم را در داخل نگه داریم و باید صادرات کنیم.

اسماعیلی همچنین اضافه کرد: معتقدم فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر اینکه بخش معدن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی بشود کاملاً کارشناسی و فنی و راهگشا بوده است و تلاش می‌کنیم تا بخشی از نقدینگی موجود در جامعه جذب بخش معدن و صنایع‌معدنی بشود تا شاهد رشد این حوزه باشیم.