تأثیر کرونا برتولید نفت ایران به روایت زنگنه

تأثیر کرونا برتولید نفت ایران به روایت زنگنه گروه انرژی- یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک‌پلاس» در شرایط فوق‌العاده و زیر سایه تدابیر ضدکرونایی در جهت تنظیم بازار نفت برگزار شد. این نشست که تا مدت‌ها پیش از این از سوی کشورهای عضو اوپک و سایر کارشناسان […]

تأثیر کرونا برتولید نفت ایران به روایت زنگنه

گروه انرژی- یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک‌پلاس» در شرایط فوق‌العاده و زیر سایه تدابیر ضدکرونایی در جهت تنظیم بازار نفت برگزار شد. این نشست که تا مدت‌ها پیش از این از سوی کشورهای عضو اوپک و سایر کارشناسان و مسؤولان محلی برای بیان گمانه‌زنی‌های متعدد درخصوص چگونگی کنترل وضعیت موجود با وجود تحت‌تأثیر قرار گرفتن بازار نفت زیر سایه ویروس کرونا شده بود سرانجام طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد.

خالدالفاضل، وزیر نفت کویت قبل از برگزاری این نشست بیان کرده بود که با وجود تأثیر قابل‌توجه شیوع ویروس کرونا در بازارهای جهانی نفت در یک ماه گذشته، به نتیجه جلسات این هفته اوپک خوشبین است.

 خالدالفاضل گفته بود: دیدارهای زیادی میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن برای بررسی و توافق درباره بهترین راه‌های ممکن برای برقراری ثبات و توازن در بازار جهانی نفت برگزار خواهد شد.

 وزیر نفت کویت بیان کرده بود: به نتیجه جلسات این هفته اوپک و ادامه همکاری‌ها با متحدان موسوم به اوپک‌پلاس خوشبین هستیم.

 در گزارشی دیگر از رویترز، محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر گفته بود: درمورد احتمال خارج کردن مقدار قابل‌توجهی از نفت بازار مذاکره خواهیم کرد؛ مقادیری که به دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف نمی‌شوند.

البته برای رسیدن به یک تصمیم و توافق جهانی باید نظرات متعددی که از تریبون کشورهای مختلف مطرح می‌شود مورد بررسی قرار بگیرد کاری محوری که در برگزاری جلسات مختلف اوپک به عنوان یک کارتل نفتی این مهم باید توجه شود. در این بین معاون رئیس شرکت لوک اویل روسیه، از جمله افرادی بود که پیش از برگزاری این نشست اعلام کرد ه بود: پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت این سازمان و متحدانش، برای متوازن کردن بازار نفت و افزایش قیمت‌ها به ۶۰ دلار کافی است.

سخنان لئونید فدون نشان می‌داد که ممکن است روسیه برای موافقت با پیشنهاد اوپک برای تشدید کاهش تولید نفت در واکنش به گسترش ویروس کرونا، تمایل داشته باشد.

معاون رئیس شرکت لوک‌اویل پیش‌تر اعلام کرده بود روسیه برای کاهش تولید خود به میزان ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز، آمادگی دارد.

استمرار در تولید نفت ایران

اما در ادامه روز موعود فرارسید و مدعوین در وین گردهم آمدند تا درخصوص شرایط کنونی تصمیمی ‌واحد بگیرند. وزیر نفت در حاشیه برگزاری این نشست گفت: کرونا هیچ تأثیری بر تولید نفت ایران نداشته است و ما همانند گذشته تولید می‌کنیم.

بیژن زنگنه در بدو ورود به وین برای شرکت در یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک اظهار کرد: در اینکه عدم تعادل در عرضه و تقاضای نفت وجود دارد، شکی نیست. هم‌اکنون عرضه در بازار نفت بیشتر از تقاضاست.

 وی در پاسخ به اینکه آیا ایران سیاست کاهش بیشتر از ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دنبال می‌کند، افزود: اینجا عدد کارشناسی کار نمی‌کند، سیاست کار می‌کند.

 وزیر نفت درباره اینکه آیا موضع روسیه برای کاهش تولید نرم می‌شود، اظهار کرد: نمی‌دانم، باید ببینیم. روس‌ها تا آخرین لحظه در مقابل کاهش تولید نفت مقاومت می‌کنند تا عددی کم نکنند.

 وزیر نفت درباره تأثیر ویروس کرونا بر تولید نفت ایران اظهار کرد: کرونا هیچ تأثیری بر تولید نفت ایران نداشته است و ما همانند گذشته تولید می‌کنیم. البته در حمل‌ونقل و داخل شهرها شاهد کاهش مصرف بوده‌ایم.

 وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا با مازاد عرضه روبه‌رو است، تصریح کرد: ضروری است اوپک و غیراوپک تمام تلاش‌شان را برای توازن بازار نفت انجام دهند.

 زنگنه گفت: طبق پیشنهاد کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و همچین دبیرخانه، حداقل باید روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کاسته شود.

تدابیر ضدکرونایی در اوپک

یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به‌صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک‌پلاس» پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) در مقر این سازمان در وین برگزار شد.

این درحالی بود که تدابیر ضدکرونایی در این نشست به شدت رعایت شد. هنگامی‌که وزیران اوپک برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود به وین می‌رفتند، دیدارهایشان همواره با نمایش اخوت میان تولیدکنندگان نفت همراه بود اما این بار که دنیا سرگرم مبارزه با شیوع ویروس کروناست، دستورالعمل‌های جدی درباره نحوه دیدار مقامات داده شد.

در مقر مرکزی اوپک در وین پوستری برای وزیران و هیأت‌های نمایندگی با مضمون «از تماس نزدیک خودداری کنید» دیده می‌شد. در این پوستر فهرستی از دستورالعمل‌ها داده شده بود که شامل ممنوعیت دست دادن و بغل کردن بود.

 ویدیویی نشان داد محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به جای دست دادن به پای یکدیگر زدند. اما ویدیویی که دبیرخانه اوپک در توئیتر ارسال کرد نشان داد که این دو نفر برای مدت کوتاهی دست همدیگر را فشردند. همچنین یک عکس رسمی‌ نشان داد که بارکیندو دستان وزیر نیجریه را گرفته بود.

 اوپک در راستای اقدامات احتیاطی، اعضای هیأت‌های نمایندگی را در نشست هفته جاری به حداقل رسانده و حضور خبرنگاران در ساختمان اوپک را ممنوع کرد.

 خارج از مقر اوپک جمعیت انبوه خبرنگارانی که معمولاً دور وزیرانی که رفت‌وآمد می‌کنند حلقه می‌زنند به میزان قابل‌توجهی کمتر شد.

 حرارت بدن وزیر انرژی روسیه و چندین وزیر اوپک و نمایندگان دیگر پیش از ورود به مقر اوپک در روز چهارشنبه گذشته چک شد.

 یک منبع آگاه در مقر اوپک به رویترز گفت: اگر کسی که وارد مقر اوپک می‌شود حرارت بدنش بالای ۳۷٫۷ درجه باشد، هشدار به صدا درمی‌آمد.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که در کنار کره‌جنوبی و ایتالیا به یکی از کانون‌های شیوع کرونا در خارج از چین تبدیل شده است در نشست هفته جاری اوپک حضور داشت.