امکان شرکت غیرحضوری در مناقصات و مزایدات سامانه ستاد

امکان شرکت غیرحضوری در مناقصات و مزایدات سامانه ستاد گروه اجتماعی- یک دهه از آغاز به کار سامانه الکترونیکی دولت یا همان ستاد می‌گذرد. سامانه‌ای که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت از سال ۱۳۸۸ به صورت یک طرح ملی آغاز به کار کرد و با مصوبه هیأت دولت در سال۹۰ تحت عنوان «آیین‌نامه […]

امکان شرکت غیرحضوری در مناقصات و مزایدات سامانه ستاد

گروه اجتماعی- یک دهه از آغاز به کار سامانه الکترونیکی دولت یا همان ستاد می‌گذرد. سامانه‌ای که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت از سال ۱۳۸۸ به صورت یک طرح ملی آغاز به کار کرد و با مصوبه هیأت دولت در سال۹۰ تحت عنوان «آیین‌نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» وارد فاز جدیدی شد و دولت تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به استفاده از این سامانه کرد. در واقع این سامانه در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات و اطلاع‌رسانی معاملات، شفافیت مالی و با عنایت به قوانین موجود مبنی بر حق شهروندان برای دسترسی با شفافیت به اطلاعات اقتصادی ایجاد شد.

ستاد در دولت روحانی

فعالیت سامانه «تاد» در دولت یازدهم به موازات اهداف کلان و بلندمدت دولت مبنی بر توسعه دولت الکترونیک، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد اداری اجرایی شد و توسعه بیشتری پیدا کرد. عملیاتی کردن مصوبه الزام تمام دستگاه‌های اجرایی به انجام همه معاملات اعم از خرید جزیی و متوسط، مناقصه و مزایده در سامانه «تاد» در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته است.

نگاهی به سامانه ستاد

«ستاد» سیستم (پرتال جامعی) به منظور انجام معاملات (خرید، مناقصه و مزایده) دستگاه‌های اجرایی در بستر وب است. سامانه به دستگاه‌های اجرایی این توانایی را می‌دهد که تمام مراحل معامله از زمان ثبت درخواست تا تبادل وجه را برای دستگاه‌ها و در یک سیستم یکپارچه و استاندارد، منطبق با کلیه قوانین و مصوبات انجام دهند. تمام صاحبان مشاغل، دارندگان کسب‌وکارهای گوناگون در تمام سطوح و اصناف می‌توانند در معاملات دولتی برحسب نیازها و درخواست‌هایشان مشارکت نمایند. فراخوان‌های سامانه پس از ثبت، در صفحه اصلی سامانه منتشر و از این طریق بستری برای تعامل مستقیم و بی‌واسطه تأمین‌کنندگان با دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود. به این ترتیب دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به وسیله این سامانه تمام مراحل معامله (ثبت، انتشار فراخوان، ارسال پیشنهادات توسط تأمین‌کنندگان/مزایده گران، بررسی پیشنهادات و اعلام برنده، انعقاد قرارداد، ارسال/دریافت کالاها و پرداخت وجه و تسویه را به صورت متمرکز، یکپارچه، استاندارد و منطبق با تمام قوانین و مصوبات انجام دهند. در فرآیند راه‌اندازی «ستاد» از تجربه کشورهای توسعه یافته در حوزه تجارت الکترونیک از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره‌جنوبی بهره گرفته شده است.

امکان ثبت‌نام غیرحضوری در ستاد

حال آرش عسکری، سرپرست سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از راه‌اندازی امکان ثبت‌نام برخط (Online) برای متقاضیان شرکت در معاملات دولتی به صورت غیرحضوری و رایگان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت خبر داد و گفت: متقاضیانی که بخواهند در معاملات دولتی به عنوان تأمین‌کننده، مناقصه‌گر و یا مزایده‌گر ثبت‌نام کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (به آدرس https://www.setadiran.ir/setad/cms/home)، بخش ثبت‌نام، از این امکان بدون نیاز به مراجعه حضوری بهره‌مند شوند. ثبت‌نام به صورت متمرکز بوده و نیازی به ثبت‌نام مجدد به صورت جداگانه و مجزا برای تأمین‌کننده، مناقصه‌گر و مزایده‌گر نیست. همچنین پس از انجام ثبت‌نام و دریافت مشخصات کاربری، امکان فعال شدن در هر سه زیرسامانه (خرید جزیی و متوسط، مناقصه‌ومزایده) به عنوان تأمین‌کننده، مناقصه‌گر و مزایده گر برای آنها فراهم خواهد بود. با راه‌اندازی این امکان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گامی‌ دیگر در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، تسهیل کاربری و حذف هزینه‌های مرتبط به مراجعات حضوری، حذف عامل انسانی و سایر مزایای این طرح برداشته شده است.

مزایای ثبت‌نام غیرحضوری

وی با اشاره به مزایای ثبت‌نام غیرحضوری نسبت به ثبت‌نام حضوری گفت: ثبت‌نام غیر حضوری به صورت رایگان می‌باشد در حالی که، ثبت‌نام حضوری مستلزم پرداخت هزینه ۵۰۰ هزار ریال برای اشخاص حقیقی و ۷۰۰ هزار ریال برای اشخاص حقوقی است. سرپرست سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بیان کرد: عدم نیاز به مراجعه حضوری (حذف هزینه‌های تردد در مراجعات)، کاهش چشم‌گیر زمان ثبت‌نام، عدم نیاز به مستندات کاغذی (صرفه‌جویی در مصرف کاغذ)، امکان ثبت‌نام آنلاین به صورت ۲۴ ساعته، درج صحیح اطلاعات و عدم بروز خطای انسانی با توجه به استعلام آنلاین در لحظه و احراز مدارک از طریق استعلام برخط از دیگر مزایای این سامانه است. در ایجاد و توسعه ثبت‌نام غیرحضوری در سامانه، تعاملات و تبادلات سیستمی‌ مختلفی با دستگاه‌های متولی هر سرویس صورت پذیرفته است و این تبادلات به صورت برخط و از طریق وب سرویس‌های متعدد برقرار شده است. بررسی سرویس اطلاعات هویتی، سرویس اطلاعات مربوط به نشانی از طریق استعلام کدپستی، بررسی صحت یکسان بودن کد ملی صاحب شماره تلفن همراه با شماره ملی فرد مسؤول، بررسی صحت کد شناسه ملی حقوقی شرکت‌ها، استعلام کد فراگیر مربوط به اتباع خارجی و استعلام کد اقتصادی از جمله موارد استعلام به حساب می‌آید.